Právě začala platit novela zákona, která zařadila skútry 125 ccm pod řidičské oprávnění na osobní auta. To by mohlo způsobit velké změny v dopravě nejen ve městech. Není to ale tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá a je tu spousta otázek. Jaký stroj mohu řídit? Jaký skútr a v jaké cenové kategorii vybrat? Jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
Řidičské oprávnění na auto stačí…
Od 19.1. 2013 vešlo v platnost novela zákona, která upravuje možnosti řízení jednostopých vozidel. Změny pravidel řidičáky na motocykl najdete v tomto článku. Nás ale bude zajímat hlavně úprava, která v souladu s legislativou EU dovolí řídit stroje o objemu do 125ccm s automatickou převodovkou držitelům řidičského oprávnění skupiny B na osobní automobil. Pozor na podmínku automatické převodovky, tato úprava tedy nedovolí řídit například Jawu Pionýr, která má sice menší objem, ale manuální převodovku. Až dosud bylo možné s řidičákem na auto řídit pouze malé padesátky s maximální rychlostí do 45 km/h – a to už dávno neodpovídalo charakteru a rychlosti provozu ani zvyklostem v okolních zemích.
Očekává se řada pozitivních dopadů.Z ulic zmizí alespoň v létě část aut, budete moci řídit malý skútr, aniž byste museli znovu do autoškoly. Ušetříte za provoz i za benzín i spoustu času při otravném stání v kolonách, přínosné je to i z hlediska ekologie – malé skútry jezdí za 2 litry na 100 km a nezabenou téměř žádné místo při parkování.
Ale neměli bychom přehlížet i rizika. V ulicích se na jaře najednou objeví spousty řidičů bez sebemenší zkušenosti s řízením skútru, navíc u nás zatím nejsou řidiči aut na výskyt skútrů v provozu až tolik zvyklí. To může znamenat zejména při špatném počasí nebo ve složitých dopravních situacích problém. Správně reagovat v jedné stopě totiž není nic jednoduchého. V neposlední řadě tu pak chybí osvěta v podobě správné výbavy, oblečení a péče o stroj.
Jaký stroj vybrat
Při výběru si uvědomte, jak často budete na skútru jezdit, co od něj očekáváte, zda budete jezdit sami a pouze po městě, nebo i se spolujezdcem a na delší trasy. Je jen na vás, zda sáhnete po zavedené značce s dlouhou tradicí a jistotou prvotřídní kvality a výborných jízdních vlastností. Nebo dáte přednost novým hráčům na trhu, kteří zaujmou nízkou pořizovací cenou? Jako všude, i tady platí zásada – „co si zaplatíte, to dostanete“… Na konci článku najdete stručný přehled podle tří cenových kategorií. Možností výběru je al mnohem více, nové modely jsme pro vás otestovali v naší sekci Recenze.
Výbava nesmí chybět
Když si vyberete vhodný skútr a rozhodnete se pro nákup, nezapomeňte si nechat stranou část financí na kvalitní výbavu. I malý skútr 125 ccm může jezdit rychlostí nad 100 km/h a k tomu je třeba se vybavit minimálně kvalitní přilbou, rukavicemi a pevnou bundou s protektory.
Na skútr jsou nejrozšířenější otevřené přilby, které se snadno nasazují a snímají. Přilba by měla být vybavena alespoň malým vyklápěcím plexištítem na ochranu očí, alternativou jsou větší sluneční brýle. Kdo si hodně cení svého zdraví, může sáhnout po integrální přilbě s ochranou celé hlavy i obličeje a vyklápěcím plexištítem. V nabídce jsou buď levnější přilby termoplastu (od 2 tis korun), nebo dražší a ještě pevnější přilby s karbonových vláken (od 5tis korun). Rozhodně se vyhněte levným přilbám z tržnice za pár stokorun, které nemají označení evropských bezpečnostních norem CE.¨
Bunda na skútr by měla být ušita z kůže nebo odolného textilu, jako je například Cordura. Na loktech a ramenou by měla mít ochranné protektory z materiálů pohlcujících energii nárazu. Aspoň základní protektor by měl být i na páteři, mnohem jistější ale je obléci si speciální „páteřák“, který se v poslední době objevuje i v různých sportech, třeba na lyžích.
Podobné požadavky pak platí i pro rukavice – ty zimní radši nechte doma a pořiďte si speciální s ochrannými „slidery“ na dlaních a prstech. V nabídce už jsou i elegantní bundy pro skútraře, které mají veškeré potřebné protektory, a přitom jsou často k nerozeznání od civilního oblečení. Na druhé straně můžete svoji bezpečnost zvýšit i výběrem bundy v hodně výrazné barvě nebo dokonce svítivé žluté reflexní úpravě.
První zkušenosti a Motoškola
Pokud s jízdou v jedné stopě nemáte zkušenosti a rozhodnete se usednout na skútr, je ve vašem vlastním zájmu se seznámit s ovládáním a základními dovednostmi při jeho řízení. Měli byste se bezpečně naučit ovládat brzdy a vyzkoušet si rozdíly mezi brzděním na suchu a na mokru. Dále je nutné si osvojit několik dalších zásad, jako je brzdění před zatáčkou, ale již ne v zatáčce, ale třeba také správné sledování provozu i směru jízdy.
Rozhodně není od věci podívat se na internet a objednat se na kurz do některé z motoškol. Motoškol je celá řada, mají k dispozici speciálně upravené skútry pro výuku a naučí vás základní ovládání stroje, ale i chování v krizových situacích, jako je například tvrdé brzdění, nebo vyhýbání se překážce. Věřte, že ve velkoměstě takové dovednosti potřebovat budete!
Tipy redakce – Kategorie do 40 000,- Kč
Maxon Ardour 125
Už druhým rokem je Maxon v Čechách nejprodávanějším skútrem, vliv na to má především bezkonkurenční cena, ale i obří distribuční síť prodejen náhradních dílů Auto Kelly. Tento čínský skútr má spolehlivý i když slabší motor a slušný podvozek s velkými koly. Sportovní design trochu narušuje jen zvláštní tvar výfuku. Cena: 25 900,- Kč (viz náš redakční test).
Kymco DJ s 125
Tento solidně zpracovaný stroj s prověřenou technikou vyrábí zavedená tchajwanská značka Kymco s bohatými zkušenostmi a vysokými nároky na kvalitu. Menší rozměry kompenzuje dobrá dynamika stroje, důvodem pro koupi je i výborná servisní síť s centrálou v německém Weidenu. Cena: 39 990,- Kč (viz náš redakční test).
Sym Orbit I 125
Také značka Sym je zkušeným tchajwanským výrobcem a model Orbit je novinkou v jeho nabídce. Jednoduchá technika zaručuje spolehlivost a nenáročný provoz, zpracování je kvalitní a stroj má dospělé rozměry, designem pak připomíná dražší italské stroje. Cena: 35 900,- Kč (viz náš redakční test podobného modelu).
Kategorie do 60 000,- Kč
Aprilia SR 125 Motard
Italský skútr zvučné značky Aprilia je určen především pro mladé jezdce. Dobrý motor kombinovaný s kvalitním podvozkem na velkých 14 palcových kolech se skvěle uplatní i na rozbitých ulicích ve městě. Cena: 54 990,- Kč.
Piaggio Fly 125 3V
Tradiční výrobce italských skútrů představil pro letošek nový tříventilový motor, který vyniká hospodárným provozem a dobrou dynamikou. V modelu Fly je spojený s krásným designem, ale i vysokou mírou bezpečnosti díky kotoučovým brzdám vepředu i vzadu. Celkové rozměry pak zpříjemní jízdu i pro vyšší postavy. Cena: 56 990,- Kč (viz náš redakční test).
Kategorie do 100 000,- Kč
Honda SH 125i
Nejluxusnější model od Hondy v sobě snoubí dokonalé zpracování s nejmodernější technikou a silným motorem. Však tento model Honda neustále zdokonaluje již od roku 1984! Pevný rám a podvozek s velkými koly zaručuje perfektní ovladatelnost i ve vyšší rychlosti a komfortní jízdu, i když to zase je trochu na úkor podsedlového prostoru. Cena: 69 900,- Kč (viz náš redakční test).
Vespa LX 125i
Toužíte-li po klasice a výjimečnosti, pak potřebujete symbol všech skútrů – Vespu! Nádherný design s nádechem historie je tu kombinovaný s nejmodernější technikou motoru a špičkovým zpracováním celého stroje. Základní charakteristický tvar asi nejvíc proslavila projížďka ve filmu Prázdniny v Římě z roku 1957, kde půvabná herečka Audrey Hepburn naskočila na Vespu za novináře v podání Gregory Pecka. Od té doby jde doslova o kultovní záležitost a Vespa se stala jedním z hlavních symbolů Itálie. Cena: 84 990,- Kč (viz náš redakční test).
Peugeot Citystar 125
Letošní novinka od Peugeotu kombinuje francouzský šarm se silným motorem a především velkými rozměry. Citystar se může směle řadit i k maxiskútrům, a přitom má docela slušnou dynamiku i na proplétání po městě. Pokud jezdíte se spolujezdcem nebo na delší trasy, určitě ho vezměte v úvahu. Cena: 89 900,- Kč (viz náš redakční test).
Aprilia SR Max 125
Naprosto luxusní svezení ve sportovním duchu zažijete v sedle maxiskútru SR Max od Aprilie. Jedná se o opravdu velký stroj s veškerým komfortem. Do stejného stroje výrobce montuje i větší motory, takže stroj má velkou rezervu a jízdní vlastnosti na velmi vysoké úrovni. Základní tvar masky se inspiruje vítězným strojem seriálu Superbiků – litrovou Aprilií RSV4. Cena: 99 900,- Kč (viz náš redakční test).
NÁŠ TIP
Honda PCX 125i
Velké prodejní úspěchy značky Honda se táhnou hlavně za modelem PCX – a není divu! Tato stopětadvacítka má moderní design, dospělé rozměry a kvalitní zpracování. To hlavní je ale špičková technika japonské značky, přestože sám stroj se vyrábí v továrně až v exotickém Thajsku. Jako u jediného jednostopého vozidla na trhu je zde k dispozici i systém automatického vypínání motoru Start-Stop, který stlačí spotřebu pod dva litry na sto kilometrů. Cena: 59 900,- Kč (viz náš redakční test).
Autor: FilipT