Přichází nový objem u nejprodávanějšího skútru v Evropě. Je stopadesátka výrazně silnější a rychlejší než stopětadváca a poradí si s tím podvozek a brzdy? To jsme vyzkoušeli v krátkém redakčním testu.
Honda PCX 125 je díky designu, velmi dobrým jízdním vlastnostem a hlavně lákavé ceně jedním z nejprodávanějších modelů na našem trhu. Proč se vlastně na jaře rozšířila i o objem 150? Důvody musíme hledat mimo Evropu – v řadě zámořských zemí totiž platí odlišné limity pro provoz jednostopých vozidel na dálnicích. Stopětadvacítka s maximálkou kolem 100 km/h tak v některých státech USA nesměla na dálnici – a právě to řeší nový objem 150 ccm.
Modernizovaný jednoválec vodou chlazený jednoválec Honda eSP (enhanced Smart Power) o zdvihovém objemu 153 ccm umí o 2,5 koní vyšší výkon a 2,5 Nm vyšší krouťák než stávající stopětadvacítka – celkem tedy 13,6 koní a 14 Nm. Dvouventilový agregát používá chytře řešené vodní chlazení s chladičem hned vedle motoru namísto za předním kolem, takže odpadá dlouhé vedení kapaliny. Nově se uplatnila i řada dalších technologií na minimalizaci tření a ztrát v motoru i na variátoru.
Jinak je vše stejné jako u modelu PCX 125. Zůstává atraktivní design, který i u malého stroje dokáže díky mohutnému světlometu ve stylu VFR navodit dojem mnohem většího maxiskútru. Pohodlné sedlo, dost místa i pro vyšší postavy, příruční schránka, slušná kapacita podsedlového prostoru i moderní přístrojovka, na které bohužel i nadále chybí hodiny.
Stejný je trubkový rám, čtrnáctipalcová kola i propojený brzdový systém CBS, provozní hmotnost se zvýšila o pouhý kilogram na 129 kg. Jen sedlo je plněné o něco tužším materiálem. Na skútru nijak nepoznáte, že jde o globální model pro celý svět s výrobou v Thajsku – až po odšroubování krytky pro dolévání chladicí kapaliny jsme objevili záhadné cizozemské znaky 😉
Nárůst objemu o 28 kubíků je znát hned po rozjezdu. Sametový tah motoru téměř bez vibrací je znatelně silnější než u stopětadvácy. Až do šedesátky PCX poctivě zatahuje a na semaforech budete vždy první, pak zrychlení o něco polevuje. Se sotva zajetým strojem jsme sice přeci jen zacházeli trochu opatrněji, ale i tak nám na dálnici PCX ukázalo na tachometru pěknou hodnotu 120 km/h a třeba ve výjezdu do Barrandovského kopce bylo opravdu znatelné, že nejedete na „pouhé“ stopatědvacítce! A spotřeba opravdu zůstává na předchozí úrovni, po najetí 80 km jsem dotankoval 1,75 litru, což přesně odpovídá dávané spotřebě 2,2 na 100 km a nájezdu na nádrž 263 km.
Jistota v zatáčkách zůstává díky větším 14palcovým kolům na velmi slušné úrovni a proplétání městským provozem je díky jistému řízení opravdu požitek. Skútr je přitom stále ještě dost úzký na to, abyste se protáhli i mezerami, kam se jinak odvažují jen messengeři na mopedech. Odpružení díky větším kolům velmi slušně filtruje menší nerovnosti a nechá se rozhodit jen opravdu velkými výmoly. Je trochu znát větší podíl neodpružených hmot na zadním kole. Jízda na dlažebních kostkách a křížení tramvají vás trochu vytřese, ovšem skútr zůstává stabilní s dobře ovladatelný. Kombinace kotoučové přední brzdy a bubnové zadní brzdy spolu s propojeným systémem CBS i tady funguje na výbornou. Nemusíte se o nic starat, stačí zabrat za levou páčku a dostanete slušný záběr brzd.
A co je na nové stopadesátce snad úplně nejlepší? Její prodejní cena. Je totiž o pouhé tři tisíce dražší než stopětadvacítka! A podstatně vyšší rychlost na dálnicích a magistrálách za to určitě stojí.
Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem na webu Honda.
Autor: FilipT, foto: autor