Na autoshow IAA ve Frankfurtu jsme měli možnost si prohlédnout finální produkční verzi prvního elektroskútru od velké značky. Jaké finální parametry tedy nabídce BMW C-evolution, který jsme již v podobě prototypu krátce vyzkoušeli v Alpách?
Představení velkého elektroskútru C-evolution na světové automobilové výstavě hodně vypovídá o tom, na jaké cílové skupiny je tento produkt zaměřený. Ano, BMW se rozhodlo frontálně zaútočit na trh elektrických vozidel a hybridů a celý Frankfurt byl doslova v obležení testovacích malých vozů BMW i3. A vedle nich to zelenobílému skútru C-Evolution opravdu slušelo, však s nimi také sdílí část technologií, například složení a konstrukci baterií.
Elektro maxiskútr BMW C-evolution elegantně využívá toho, že legislativa na tyto stroje ještě není tak úplně připravená. S maximálním jmenovitým výkonem 11 kW (15 koní) spadá do kategorie strojů, které lze v řadě evropských států řídit jen s oprávněním na auto. Zároveň se ale může pochlubit krátkodobým špičkovým výkonem až 35 kW (47 koní)! A právě to je další legislativní hranice pro skupinu A2…
Maximální rychlost je nakonec elektronicky omezena na 120 km/h a díky obrovskému krouťáku 72 Nm tento stroj zrychlí 0-100 km za 6,2 sekund. Tedy zhruba stejně jako jeho benzínoví bráchové C650Gt a C600 Sport, tady se ovšem stará o pohon kapalinou chlazený elektromotor těsně za blokem baterií, ze kterého je výkon přenášen na zadní kolo zapouzdřeným ozubeným řemenem.
Nový model nabízí dojezd 100 km s udávanou dobou dobíjení 4 hodiny, přičemž dobití je možné z klasické zásuvky i speciálních dobíjecích stanic (tam se stroj nabije o hodinu dříve). Energii poskytuje 8kWh baterie typu Li-ion, které jsou rozdělené vzduchovými chladicími průduchy. Řidič může při jízdě volit ze čtyř jízdních režimů – Road, Eco Pro, Sail a Dynamic.
V režimu Road je k dispozici plný výkon, přibližně poloviční rekuperaci při jízdě bez plynu a plnou při brzdění. Eco Pro má prioritu největší dojezd, tzn maximální rekuperaci a omezený výkon. Režim Sail naopak skoro vypne rekuperaci při jízdě bez plynu, takže skútr pojede „na volnoběh“. Poslední režim Dynamic kombinuje plný výkon s plnou rekuperací při jízdě bez plynu i při brzdění.
Novinkou finální verze proti námi testovanému prototypu je stabilizační systém TCA (Torque Control Assist), který funguje podobně jako kontrola trakce. Omezí točivý moment na kluzkém povrchu a sníží i záběr rekuperace, pokud by hrozilo zablokování kola.
Autor: FilipT, foto: Jan Altner, TZ