Tříkolka Spyder od Can-amu je bezesporu vynikající stroj, máme na něm najeto už nějaký ten kilometr a vlastně jediné, co nám vždycky vadilo byla spotřeba a nutnost držet motor v otáčkách. To je teď minulostí, včera byl představen nový model!
Původní motor v RT už něco pamatuje, vidlicový dvouválec poháněl nejednu motorku a pětistupňová převodovka už také nebyla zrovna špičkou ve vývoji. Proto se v BRP rozhodli pro malou revoluci a ke třem kolům přidali ještě tři válce. Ano, o pohon se bude starat tříválec, bude to řadový motor uložený napříč. No a k tomu je tu z brusu nová šestistupňová sekvenční převodovka.
Tříválec má objem 1330ccm a jeho hlavní výhodou by měl být naprosto lineární nástup se spoustou točivého momentu od nejnižších otáček. A to je přesně to, co poměrně těžká cestovní tříkolka potřebuje! Výsledkem je 115 koní a o 20% vyšší točivý moment než u dvouválce. Nástup krouťáku je ale už od nejnižších otáček, což se s původním dvouválcem opravdu nedá srovnávat.
V kombinaci s novou převodovkou to znamená znatelný pokles otáček při cestovních rychlostech, což logicky vede i k výrazné úspoře paliva. Američtí kolegové po prvních testech na Floridě napsali, že nový Spyder RT je svým charakterem křížencem Hondy Gold Wing a Triumphu Rocket III. A vše nasvědčuje tomu, že mají pravdu.
Novinkou je také silnější 1200 wattový alternátor, který nahrazuje původní magneto na dvouválci. Změnami také prošlo chlazení motoru. Ten nyní v podstatě nevydává žádné teplo směrem k jezdci, což byl ve vedrech problém předchozího modelu.
Motor a převodovka ale není jediné, na čem se pracovalo. Jsou tu změny v designu, i když to zásadní je zachováno. Jsou tu nové blatníky z modelu ST. Spyder má také nové sedlo, které by mělo být pohodlnější při delších cestách. Nová jsou samozřejmě i kola, která musí jít s dobou. Podvozek dostal nové tlumící jednotky, které i na novém modelu spolupracují se sofistikovanou elektronikou Spyderu.
Technické údaje
MOTOR
Typ: Rotax 1330 ACE v řadě 3, kapalinou chlazený s elektronickým vstřikováním paliva a elektronické ovládání škrticí klapky
Vrtání x zdvih: 3,31 x 3,14 palců (84 x 80 mm)
Výkon: 115 hp ( 85.8 kW) @ 7250 RPM
Točivý moment: 96 liber-ft. (130,1 Nm) @ 5000 RPM
ROZMĚRY
L x W x H: 105 x 61,9 x 59,4 palce (2667 x 1572 x 1510 mm)
Rozvor: 67,5 palců (1714 mm)
Výška sedla: 30,4 palce (772 mm)
Světlá výška: 4,5 palce (115 mm )
Suchá hmotnost: 1012 liber (459 kg)
Kapacita: 41 gal (155 l)
Maximální zatížení vozidla: 494 liber (224 kg)
Kapacita nádrže: 6,9 gal (26 l)
Rezerva: 1 gal (3,8 L) cca.
Autor: skutrmania.cz