SYM Jet 4 125

Jestli hledáte praktický a levný menší skútr a jde vám o sportovní charakter a o to, abyste od semaforů vždy bezpečně vyrazili jako první, pak čtěte dál…

Měl to být běžný redakční test skútru, ovšem shodou okolností se termínem trefil do týdne, kdy jsme na letišti v Katusicích pořádali amatérské sprinty Skútrmania CUP. Červenobílý SYM 4 jsme si na závody původně přibrali jen jako organizační vozidlo a u dovozce, společnosti Meteorsport, jsme slíbili, že s ním samozřejmě nebudeme závodit, čestný pionýrský! Tohle předsevzetí nám ale vydrželo jen do chvíle, kdy jsme tuhle malou raketu prohnali po Praze a zjistili, že tenhle Jet má sympatické zrychlení. Takže jsme nalepili startovní číslo 24 a…

Reportáž ze závodů najdete zde a zjistíte, že sériový SYM Jet 4 svoji kategorii menších objemů vyhrál! Hrozící déšť sice odradil vážnější konkurenci, ale i tak jsme takový výsledek od sériového stroje bez jakýchkoli úprav nečekali.

SYM Jet 4 125 tak potvrdil svoji image sportovního stroje, který kombinuje akční barvy, tvary a výrazné přední světlo se směrovkami zasazenými vedle rukojetí řídítek, náznak ochranného štítku nad přístrojovkou i špičaté zadní světlo, s velkou rovnou podlážkou a dostatkem místa pod sedlem. Na praktickou notu hrajou i přední tlumiče zakryté gumovými prachovkami, vyklápěcí stupačky spolujezdce, které v zasunutém stavu nekazí profil stroje, ale i jednostranně zavěšené zadní kolo, jež nejen hezky vypadá, ale taky zjednoduší případné přezouvání nebo lepení kola. Design podtrhuje ještě pěkný kryt výfuku z kombinace černého povrchu se stříbrným vloženým motivem, to v této cenové třídě je docela pěkný bonus, vždyť tahle stopětadvacítka stojí jen 42 tisíc!

Na jezdce čeká povedená přístrojovka v moderním pojetí, která kombinuje analogový tachometr s digitálními údaji o stavu nádrže, času a počítadle kilometrů – všechno, co budete při jízdách po městě potřebovat. Malou pihou na kráse jsou jen ovladače směrovek, jsou umístěné dost daleko v plastu vedle přístrojovky a v silnějších rukavicích bylo obtížnější na ně z řídítka dosáhnout. Na levé straně je na místě světelné houkačky tlačítko, které při zapnutém klíčku otevře podsedlový prostor.

Zavazadlový prostor pod sedlem v pohodě spolkne i velkou integrální přilbu, spoustu drobností si můžete nacpat i do schránky před koleny. Rovná podlaha skútru bez vystouplého středového panelu navíc umožňuje zavěsit si pod řídítka opravdu velkou tašku s nákupem. A pokud by vám i to bylo málo, zbytek si uvážete na zadní nosič.

I přes absenci středového panelu se SYM v zatáčkách nekroutí a náklony i vedení stopy dávají slušnou jistotu – tedy na danou kategorii skútrů s malými koly. Kombinace třináctipalcového kola vepředu a dvanáctipalcového vzadu nabízí slušný kompromis mezi zavazadlovým prostorem, obratností ve městě a jistotou ve větších rychlostech při jízdě za městem. Odpružení je naladěné na tužší dojem, na hodně rozbité silnici se kola trochu rozskáčou, ale o to větší jistotu budete mít při větší rychlosti na slušnějším povrchu.

Motor umí vyhnat ručičku tachometru přes 100 km/h, jak už jsem ale naznačil na začátku článku, jeho hlavní doménou jsou rozjezdy. Jednoduchý vzduchem chlazený agregát se napřed nechá roztočit do středních otáček, a až pak se zahryzne do řemenu variátoru a razantně se odpíchne a vyrazí od křižovatky se všemi auty bezpečně za zády. Výkonu odpovídají i brzdy, jsou zaměřené spíš na mladé jezdce bez zkušeností či na praktické ježdění, takže skútru přední kolo ani při leknutí nezablokujete, v kombinaci se zadní bubnovou brzdou ale vždycky s dostatečnou rezervou zabrzdíte. Zadní buben oceníte zvlášť při jízdě se spolujezdcem, kdy se zadní kolo nebude ani při silnějším stisku blokovat a odvede potřebný kus práce. Mimochodem spolujezdec zde má na poměry této třídy docela dost místa.

A jak by vypadalo stručné shrnutí? Slušný stroj s výbornými starty za výbornou cenu. Zvláště když vezmeme v úvahu, že SYM je renomovaná tchajwanská značka s historií již od roku 1962, která až do roku 2002 vyráběla pro asijské trhy skútry ve společné korporaci s Hondou!

Technické údaje a aktuálni cenu najdete zde

Autor: FilipT, foto: Matěj Oliva