Skútry zrovna nejsou kategorie, která by měla offroadové ambice a občasný opatrný přejezd po polňačce je spíš utrpením než cílem projížďky. A přitom je mezi zákazníky spousta lidí, kteří chtějí jezdit nejen po městě, ale i k rybníku na ryby, k lesu na houby… a offroadový zážitek často dokážou připravit i rozbité ulice v centrech českých měst. A to je ta správná cílová skupina pro robustní SYM Crox 125.
Je nutné přiznat, že SYM nebyl v tomto ohledu první a inspirace konstrukcí i designem Yamahy BW je tu zřejmá. Ovšem téma BW je tu důkladně modernizované a obohacené o trendy dnešní doby. Základem je svérázný robustní design se dvěma kulatými světly nad sebou (Yamaha měla nahoře malý a dole velký světlomet, SYM to má naopak, nahoře velký a dole malý doplňkový), obohacený o LED obrysová světla a malý náznak aerodynamického štítku kryjícího přístrojovku.
Pro offroadový image hrají i kryty rukou a samozřejmě i pořádné pneumatiky s hrubým vzorkem, při detailnějším pohledu si všimnete ještě gumových prachovek kryjící kluzák přední vidlice. Naopak trochu nezvykle působí přední směrovky z průzračného plastu zakomponované do boků přední kapotáže – při opravdu offroadovém využití by to asi ještě chtělo nějaké drátěné kryty na blinkry.
Sedlo lemované červenou nití, originální přístrojovka s možností volby barvy podsvícení i pěkná objímka řídítek s logem CROX, ale třeba i aretace brzdy fungující jako ruční brzda – to všechno jsou SYMpatické detaily, které majiteli skútru zpříjemní každé nasednutí a odliší jej od ostatních strojů? Jediné, co nám v testu trochu chybělo, je chybějící automatické svícení, občas jsem vyrazil bez zapnutých světel.
První usednutí do sedla odhalí, že skútr je docela malý, ale přesto je tu dost místa i pro nás dlouhány. Díky rovné podlážce je dost prostoru pro ohnutí nohou tak, aby vám nebránila kolena pod řídítky, rovná podlážka se hodí i na převoz větší tašky, kterou si pověsíte na háček pod krk řízení. Další zavazadla a třeba i středně velkou integrální přilbu si dáte pod sedlo, kam se pohodlně dostanete přes odemykání zámku sedla přímo ze spínací skříňky. A pod sedlem najdete i chytrý doplněk v podobě „tajného“ vypínače elektrického obvodu na obranu proti zlodějům.
Hned po rozjezdu jsou okamžitě cítit trochu jiné jízdní vlastnosti než u jiných skútrů kvůli velkým balonovým kolům na kolech 120/60-13 vepředu a 130/70-12 vzadu (jen pro zajímavost, BW měla dvanácku vepředu i vzadu). Crox mnohem lépe filtruje nerovnosti a pocitově jako byste si pluli na vzduchovém polštáři. To se projevilo ještě o dost víc, když jsme před vjezdem do terénu trochu upustili kola. Velké hrby nebo pokusy o menší skok ale rychle prozradí, že tento stroj má ve skutečnosti stejné zdvihy jako klasický skútr, takže žádné extrémní enduro vlastnosti zde nehledejte. Brzdy v pohodě stačí na každou situaci, na kterou narazíte, a vůbec nevadí, že vzadu je pouze buben a nikoli kotoučovka, však taky s hmotností 109 kg není problém kdykoli zpomalit.
Ve městě oceníte hodně obratné řízení a snadné proplétání mezi auty, při kterém se navíc nemusíte bát obrubníků ani vystouplých kolejí. Motor o výkonu 7,5 kW s točivým momentem 8,9 Nm využívá moderní technologie, jako je keramický potah válce se sníženým třením a je zárukou spotřeby kolem 2,5 L na 100km, a to i přes starší konstrukci plnění pomocí karburátoru. Nepatří sice k rekordmanům ve své kategorii a přestože vytáhl ručičku tachometru přes sto km/h, kontrolní měření na GPS ukázalo jen devadesátku. I to ale stačí na důstojné přesuny po víceproudých magistrálách.
Celkově působí Crox jako zajímavý tip pro české prostředí a za svoji cenu nabízí hodně slušnou hodnotu, a to i vzhledem k tříleté záruce. Díky řadě pěkných detailů se zajímavě odlišuje od ostatních běžných skútrů a na českém trhu lze očekávat jeho úspěch.
Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.
Autor: FilipT, foto: Jan Altner