Jaký řidičák na elektroskútr?

A nejen řidičáky, ale i technické kontroly, povinné ručení… jaká legislativa vlastně platí pro elektrické skútry, které se v poslední době začínají na trhu stále více rozmáhat?

Tyhle otázky nás poprvé napadly při představení konceptu elektrického maxiskútru BMW. No a znovu jsme si je položili ještě před začátkem našeho redakčního testu elektrického skútru Akumoto 600, se kterým jsme se setkali na podzim během vytrvalostního rekordu na elektrickém skútru.

Řidičské oprávnění

Elektrické skútry patří z legislativního hlediska do kategorie vozidel L a mohou oficiálně spadat do kategorie moped, pokud mají maximální konstrukční rychlost do 45 km/h, nebo do kategorie motocykl, pokud tuto rychlost překračují. Pokud by jejich maximální konstrukční rychlolst nepřesahovala 25 km/h, jednalo by se o motokolo.

Právě kvůli alternativním druhům pohonu jsou v legislativě pro oprávnění k řízení jednotlivých skupin vozidel vedle omezení zdvihového objemu spalovacího motoru vždy uváděna také výkonová omezení, případně i poměr výkonu a hmotnosti. A právě těmito údaji se pak řídí elektroskútry. Ještě v letošním roce tak od patnácti let můžete mít „papíry“ na skupinu AM – stroje s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h. Tuto skupinu zároveň automaticky dostanete k řidičáku na auto (skupina B).

Od 16 let už můžete začít jezdit na strojích skupiny A1 s maximálním výkonem 11 kW. S neomezeným oprávněním pro skupinu A lze od 21 let řídit všechny stroje, od 18 do 21 let pak pouze stroje do maximálního výkonu 25 kW a s poměrem výkon/hmotnost nepřevyšujícím 0,16 kW/kg, tedy například skútry Vectrix VX1 s maximálním výkonem 20 kW.

Od roku 2013…

O změně, která vešla v platnost s účinností od 19 ledna 2013 jsme již informovali v tomto článku. Co to bude znamenat pro elektrické skútry? Skupina AM je kromě rychlosti 45 km/h omezená pro elektrické motory výkonem do 4kW. I nadále tak většina současných elektro skútrů na trhu bude k dispozici v provedení pro skupiny AM a tedy i B.

Skupina A1 nově platí pro motocykly o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg. A právě skupina A1 je nyní automaticky zahrnuta i do skupiny B = řidičáku na auto, ovšem s omezením pouze na vozidla s automatickou převodovkou. A tuto podmínku elektroskútry splňují. Skupina A2 udělovaná od 18 let pak povoluje řízení pro motocykly s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/k, neomezený řidičák A pak dostanete až od 24 let.

Povinné ručení

Jako každé motorové vozidlo homologované pro provoz na pozemních komunikacích musí i elektroskútry mít povinné ručení. Dobrou zprávou ovšem je, že pojišťovny vycházejí z výkonu a konkrétně pro Akumoto se ceny pohybují kolem 200-300 Kč ročně, ale na trhu již jsou i pojišťovny, které v rámci promo akcí nabízejí povinné ručení pro elektroskútr zcela zdarma!

Technické kontroly

S elektroskútry Akumoto musíte na technickou kontrolu po šesti letech u nového stroje a následně pak každé čtyři roky, jak je předepsáno pro stroje kategorie AM.

Další informace pro firmy

U elektro skútru nemusíte vést knihu jízd ani platit silniční daň. Lákavé také je, že lze uplatnit jednorázový odpis majetku.

Autor: FilipT