Přesně 19. ledna 2013 se rozšíří rozsah řidičských oprávnění a kromě zavedení dalších kategorií a zvýšení věkového limitu pro velké motorky na 24 let budou mít majitelé řidičáku na auto možnost místo stávající padesátky řídit i stopětadvacítky. K tomuto tématu se ještě jednou vracíme, protože v médiích ještě koluje řada mylných informací a v redakci se nám množí dotazy čtenářů a často i autoškol.
Novela zákona o silničním provozu obsahovala kromě úpravy rozsahu řidičských oprávnění také řadu dalších problematických témat, takže to v legislativním procesu neměla nijak lehké. Vláda ji po zpracování Ministerstvem dopravy předložila Poslanecké sněmovně již 25.3.2011, měsíc poté proběhlo první čtení a v červnu absolvovala rozpravy a zanesení pozměňovacích návrhů. Ve třetím čtení byl návrh novely sněmovnou schválen a postoupen do Senátu. Tam byl v červenci projednán a s pozměňovacími návrhy vrácen sněmovně. Poslanecká sněmovna pozměňovací návrhy senátu přehlasovala a novela mohla putovat do finální fáze – k podpisu prezidentovi. Prezident zákon podepsal 29. 9. 2011 a již 14. 10. 2011 byl novelizovaný zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů v částce 105 pod číslem 297/2011 Sb.
V novele zákonodárci schválili změnu předepsanou směrnicemi Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES, podle které bude možné s papíry na auto automaticky řídit i jednostopé stroje do objemu 125 ccm s automatickou převodovkou. Do této kategorie spadají především skútry, ale dá se očekávat, že na tuto situaci zareagují i dovozci malých motocyklů a nabídnou i malé motocykly bez spojky. Datum platnosti této změny byla stanovena od dne 19. ledna 2013.
Toto uvolnění předpisů by mělo podpořit rozvoj individuální dopravy na motorkách a skútrech v centrech evropských metropolí. Kromě uvolnění provozu to reaguje i na neudržitelnou stávající situaci, kdy slabé padesátky již nestačí držet krok s provozem a zvláště na městských magistrálách jsou malé mopedy plížící se čtyřicítkou vyloženě nebezpečné.
Navrhované změny s dopadem na motorkáře
– zavádí se možnost řídit vozidla skupiny řidičského oprávnění A1 s automatickou převodovkou držiteli skupiny řidičského oprávnění „B“ s omezením na území České republiky, toto oprávnění nebude vyznačováno do řidičského průkazu,
– zavádí se možnost získání řidičského oprávnění skupiny A ve 20 letech za podmínky dvouleté praxe u skupiny A2 (doplňovací zkouška),
– dochází k navýšení věkových hranic u skupin řidičského oprávnění následovně: skupina A – 24 let bez praxe, skupiny C, C+E – 21 let, skupiny D, D+E – 24 let,
Autor: FilipT