Jak se vyrábí maxiskútry BMW

Motocykly a skútry se vyrábějí na okraji Berlína, kam je to z Prahy pár hodin po dálnici. Navíc zde pořádají organizované prohlídky celé výroby – a to přímo za provozu! Toho jsme samozřejmě museli využít a na podzim jsme se zajeli podívat, jak vznikají maxiskútry BMW C600 Sport a BMW C650GT.

Fabrika BMW je jen pár stovek metrů od hradu Spandau – ano, proslulé špandavské věznice. Takže pokud máte sebou rodinu, můžete je poslat na procházku po parku, k jezeru a pamětihodnostech a sami si rezervovat termín na prohlídku továrny.

Přestože motorky se zde vyrábějí až od roku 1967, tato berlínská továrna BMW funguje již od roku 1939 a část historických budov je dokonce památkově chráněna. Takže když například do motorárny potřebují nainstalovat novou obráběcí mašinu, nezbývá než pokaždé zbourat zeď a pak ji zase znovu postavit se všemi historickými překlady a technikami.

V Berlíně se vyrábějí všechny motocykly BMW a v roce 2012 k nim přibyly i dva maxiskútry BMW C600Sport a BMW C650GT, které jsme otestovali v samostatném testu, protáhli jsme je po Alpách a na výbornou obstáli i v našem velkém srovnávacím testu maxiskútrů. Oba skútry tedy vznikají zde v Berlíně, ovšem s malou výjimkou – z kapacitních důvodů si BMW nechává vyrábět motory ve tchajwanské továrně Kymco, ovšem za využití technologií i sledování kvality výroby podle standardů BMW. Do Berlína tedy již doputují hotové na paletách. I přesto se napřed půjdeme podívat do berlínské motorárny na motocyklové motory – protože ta tchajwanská prů skútry je téměř shodná.

Tady se na počítačově řízených linkách sváří rámy a obrábějí dovezené odlitky na požadovaný tvar a přesnost, aby se mohly o kus dál začít skládat v základy motoru. Při tom všem se klade neuvěřitelný důraz na kvalitu a přesnost i na pořádek a perfektní organizaci. V každé hale je několik stanovišť, kde se měří rozměry, tvrdost a pevnost součástek. Vše má na sobě kód, takže je neustále přehled o tom, z jaké várky součástka pochází, a dokonce už je předem jasné, do jakého motocyklu a k jakému zákazníkovi se nakonec dostane!

Při sestavování motorů už se uplatní i lidské ruce. Motory na automatických vozících putují k jednotlivým pracovníkům, ale na většině stanovišť i tak fungují pouze roboti a sestavují, utahují, nasazují, šroubují…. Tady už probíhá také první funkční testování pohybu motoru, ale zatím jen „nasucho“ bez benzínu.

A konečně jsme na samotné montážní lince skútrů C650. Motocykly mají pro všechny modely najednou jednu obrovskou montážní linku přes několik hal a stroje jsou zde zavěšeny na speciálních „hácích“. Skútry na to jdou jinak, tady jsou používány nízké automatické pozemní vozíky, které putují po vyznačených drahách. Všechno začíná zasazením hotového motoru do trubkového rámu, pak následuje nádherný koncert osazování všech přípojek, vidlic a odpružení, elektroinstalace…

Až dosud bylo vše stejné, protože C600Sport a C650GT mají shodný základ v podobě rámu a motoru i většiny podvozkových komponent. V druhé fázi se už ale začínají jevit rozdíly a přichází odpružení, světlomety, řídítka, plexi a objevují se i první kusy barevných kapotáží.

Ty se stříkají přímo zde v místní lakovně, protože přeprava již nalakovaných dílů by byla náročná a hrozilo by poškrabání. Pak už jen osadit koncovku výfuku a úplně nakonec se docvakne sedlo.

Narodil se skútr, teď zbývá už jen plácnout ho po zadku, aby projevil první známky života! A to probíhá v plnicí stanici, kde nafasuje čerstvou baterii a prvních pár litrů benzínu do nádrže a putuje na zkušební válce dynamometru (ilustrační foto s BMW K1600GT).

Mašina poprvé nastartuje a ukáže svoji sílu a výkon, to vše pod dohledem zkušeného technika i počítače. Vše je hotovo, zbývá jen mašinu zabalit do speciálního přepravního rámu a poslat k dealerovi – jak to ve zkratce uvidíte na následujícím videu:

Pokud se chcete na výrobu motocyklů a skútrů podívat sami, stačí se objednat na prohlídku na webu www.bmw-werk-berlin.de. (Výklad je v němčině. Pozor, přísý zákaz focení – i naše fotky jsou pouze ze schválených presskitů) a vyrazit do Berlína. Věřte, že váš skútr či motocykl se rádi podívají do rodné fabriky!

Autor: FilipT, foto: BMW