Maxitest maxiskútrů – Aprilia, BMW, Honda a Kymco

Ještě před pár lety mezi maxiskútry kralovaly pětistovky a šestistovky, nad kterými se tyčil majestátní Burgman 650. Ovšem se vstupem značky BMW do segmentu maxiskútrů se poměry radikálně změnily a objem nad 650 kubíků už je téměř povinné minimum!

Do společného testu jsme proto zařadili pětici maxiskútrů s dvouválcovými motory od 650 ccm – jeden véčkový a čtyři řadové dvouválce. Vynechali jsme jen letošní model Burgmanu, který na výstavě Intermot představil důkladný facelift pro příští sezónu. V testu nám tedy budou dělat společnost Aprilia SRV 850, BMW C650 GT, BMW C600 Sport, Honda Integra 700 a Kymco Myroad 700i – mimochodem pokud máte místo čtení radši video z testu, najdete ho v pod tímto odkazem.

Všechny tyto stroje už jsme měli možnost v redakci vyzkoušet samostatně (viz odkazy výše). Dnes se tedy nebudeme tolik zabývat detaily a vezmeme tuhle pětku na celodenní společnou projížďku. Skútry vyzkoušíme na dálnici, pak půl dne pojezdíme na hoškovickém letišti. Tady si na uzavřené dráze změříme časy, maximální rychlosti, akceleraci z 0-100 km, rejd, brzdy i spotřebu a vystřídáme si mašiny na jízdách obratnosti mezi kužely. Dojde i na ježdění po městě, a protože maxiskútry jsou jako dělané na delší dovolenou, za odměnu se pojedeme ještě trochu protáhnout do zatáček v předhůří Krkonoš.

Prepare for take-off!

Volná dráha letiště láká k první rychlostní zkoušce. Startujeme motory, řadíme se na startovní čáru, a už tady se projevují velké rozdíly – skoro litrový véčkový dvouválec Aprilie doplněný laďákem prostě nabízí úplně jinou zvukovou ligu a nádherné velkoobjemové dunění ukazuje, kdo bude v této disciplíně králem. Také obě BMW umí pohladit ucho milovníka motorů a dávají o sobě překvapivě nahlas vědět. Naopak Kymco je vyladěné na vyšší notu a na vrknutí plynem se ozve zajímavý jekot. No a Honda je věrná pověsti své značky a projevuje se kultivovaným a tlumeným zvukem.

Tři – dva – jedna – TEĎ! Synchronizovaně otáčíme plynem nadoraz a stádo tří set koní rozdělených mezi pět dvouválců se vrhá kupředu. A nejrychlejší rozjezd kupodivu umí Honda Integra, na které se hned na začátku ostatním mírně vzdaluji! Přestože jde o papírově nejslabší stroj s výkonem 51 koní, má i s náplněmi jen 239 kg a místo variátoru dvouspojkovou převodovku, takže nemá při rozjezdech žádné ztráty. Ale už po několika sekundách se kolem mě přežene Aprilia SRV, která i přes úctyhodnou váhu 280 kg se svýma 76 koňskými silami prostě převálcuje cokoli!

Ještě chvilku si užívám vidiny druhého místa, zhruba v šedesátce mě bok po boku rychle míjejí obě BMW. Tady je poměr hmotnosti 253 kg a výkon 60 koní, oba stroje mají shodnou konstrukci, motor i nastavení a opravdu až na konec dráhy letiště zůstávají přesně vedle sebe. Jako poslední dojíždí Kymco Myroad, které je laděné spíše na majestátní cestovní vlnu než prudké rozjezdy a trpí menší nadváhou – na 59 koní výkonu připadá 292 kg „živé“ váhy. I přesto ale Kymco na místě a při motání po městě působí díky nízkému těžišti lehčím pocitem než Aprilia. Kymco totiž jako jediný skútr v dnešním testu má motor klasicky spojený s variátorem na zadním kole, ostatní čtyři mašiny mají motor i převod v rámu a na zadní kolo se výkon přenáší pomocí řetězu. To má výhodu v lepším odpružení na nerovnostech, ale například právě ve spojení s véčkovým motorem u Aprilie to hodně zvyšuje těžiště a Aprilka opravdu na místě působí jako tank.

Po několika průjezdech zastavujeme u měřičů, kteří vytahujíi data z GPS a hlásí první naměřené hodnoty. Akceleraci z 0-100 km/h mají všechny skútry hodně podobnou, Aprilia to v průměru zvládá za 6,2 sekundy, dvojice BMW 6,5 s, Honda 6,8 s a Kymco za 7,5 s. Jen pro srovnání – to nejvýkonnější z produkce Škodovky = Octavia RS to umí za 7,2 s. A jak jsou na tom maximální dosažené rychlosti? Přestože Aprilia hrdě vytlačila ručičku tachometru za dvoustovku, GPS údaj hlásí „pouze“ překročení 190 km/h. Dvojice BMW je na tom opět prakticky shodně a navíc se údaj téměř přesně shoduje s měřením na tachometru – 178 km/h, ručička se chvěla těsně za stoosmdesátkou. Čtvrtá hodnota patří Kymcu – 172 km/h a pátá je Honda s 169 km/h, oba skútry si na tachometru při maximálce přidají zhruba 8 km/h do plusu.

Raketové starty od semaforů ale jsou spíše doménou menších skútrů, ve třídě maxiskútrů je zajímavější zrychlení ve větších rychlostech. Proto se rovnáme na dráze vedle sebe, rozjíždíme se na stovku a na signál opět dáváme rukojeti plynu nadoraz. Tady už je dominance Aprilie totální, v druhém sledu se drží BMW s Hondou, za nimi o kousek rozvážněji zrychluje Kymco. Ovšem rozdíly v této objemové třídě skútrů nejsou až tak podstatné – pro ilustraci – na 1,5km dlouhé letištní dráze získala nejrychlejší Aprilia na Kymco náskok jen asi 150 metrů.

Design – co zaujme oko?

Než se pustíme do další disciplíny, dáme si trochu oddych a porovnáme si skútry při stání. Zaparkovaná řada skútrů odhaluje zajímavé rozdíly v designu – motorkářům učaruje Aprilia ve stylu vítězného superbiku RSV4 se zadním světlem Dorsoduro, také světlomet Hondy navazuje na současný japonský styl uvedený novou VFR1200. Oba skútry BMW pak představují něco úplně nového a hrdě hlásají své zaměření – široké GT s jako luxusní tourer (tak trochu po vzoru RT?) a Sport jako… no prostě jako sporťák 😉 V porovnání s nimi působí Kymco s trojitým světlometem hodně exoticky – není divu, je stavěné jako celosvětový model, zatímco ostatní jsou přeci jen cílené hlavně pro oko evropského zákazníka.

Při pohledu zezadu ovšem Myroad jasně vede – obří záď s diodovými světlomety na dálnici vzbuzovala hodně zvědavých pohledů, srovnávat se s ním může pouze široké BMW GT, které zezadu tak trochu vypadá, jako by mělo nasazené boční kufry. SRV, Sport a zvláště pak Integra se zezadu tváří spíš jako motorky, s úzkým profilem a směrovkami na stopkách místo zasazenými v kapotáži. Podobné je to i s výfuky – GT i Myroad mají mohutný zakrytovaný výfuk ve skútrovém stylu, zbývající trojka se honosí spíš sportovně-motocyklovými výfuky, Aprilia dokonce dorazila s luxusním laďákem Arrow!

Nejdůležitější pohled je ale ze sedla řidiče, a tady je opravdu na co koukat. Aprilia a Kymco nabídnou osvědčené řešení v podobě přístrojovky ze dvou analogových budíků s informačním displejem mezi nimi. Dvojice BMW rozumně usoudila, že otáčkoměr u variátorového skútru tak trochu postrádá smysl a obsahuje analogový tachometr s palubním počítačem napravo. Z řady vybočuje Honda, která do Integry použila pouze jednoduchý digitální displej – sice je praktický a přehledně na něm najdete vše potřebné, ale v přímém srovnání přeci jen působí trochu moc stroze.





Ergonomie – jak se vám sedí?

Honda se hodně odlišuje také sedlem, máte u ní dojem, že sedíte spíš na motorce než na skútru. Bohužel je dělaná spíše pro menší postavy, dlouháni budou koleny narážet do bočních plastů. To se někdy stane i u Kymca, které ale jinak nabízí pořádně široký gauč a stejně jako řidiče si hýčká i spolujezdce. Lepší už je jedině BMW GT, které je ještě o chlup lépe tvarované a prostornější a v dnešním testu po stránce komfortu bezkonkurenčně vede. Také BMW Sport nabízí prvotřídní pohodlí s tužším sedlem, podobně jako Aprilia s mírně sportovnějším posazem díky řídítkům o pár čísel více vepředu.

V komfortu spolujezdce jednoznačně vede široké BMW GT s měkkým sedákem a uvolněnou pozicí nohou a perfektními madly, navíc jsou zde připraveny široké plotny pro nohy, ostatní musí vzít zavděk vyklápěcími stupačkami. Hned za ním bude nejlákavější volbou pro vaši slečnu široká záď Kymca, která ztrácí pár bodů za krásné ale méně pohodlné madlo spolujezdce. Třetím adeptem bude BMW Sport, skvěle pohodlné sedlo (a stejně jako u GT i s možností elektrického vytápění) i madla doplňují jen více pokrčené nohy než u první dvojky. A to je i případ Aprilie, která nabízí o něco tužší a menší plochu sedla spolujezdce. Na posledním místě je v tomto ohledu Honda s poměrně úzkou zadní částí sedla a pokrčenýma nohama. Tady se projevuje společná platforma s motocyklovou řadou NC700 a pohodlí je zde jako na naháči. Podsedlovým prostorům jsme se důkladně věnovali v samostatných testech takže jen shrnutí – tady vedou C650GT a Myroad, místo na dvě přilby má po spuštění zadní části dna i C600 Sport. Pod sedlo Aprilie se vejde jedna integrálka, u Hondy pak pouze menší otevřená přilba.

Scooter gymkhana – kuželové město

Konec pauzy, zpátky do sedel, teď jsou v plánu jízdy zručnosti, při kterých si budeme postupně střídat stroje. Před námi je připravená zjednodušená verze kuželové dráhy, na jaké trénuje jízdní četa Hradní stráže. „Serpentinový“ slalom, kruh na tři otočky a klasický hustý slalom.

Hned od začátku to vypadá, že v obratnosti povede svižná a lehká Honda Integra, která na sedmnáctipalcových kolech dává výbornou jistotu v náklonech. Mezi kužely ji ovšem handicapuje o poznání menší rejd než u ostatních testovaných mašin, v jízdě v kuželovém kruhu jsme co chvíli byli na dorazech a tato „diagnóza“ se potvrdila i ve městě při manévrování mezi auty. Není to žádná tragédie a nebýt možnosti přímého srovnání, asi bych si toho nevšiml, halt ve společném testu je vidět leccos.

Králem proplétání mezi kužely a stejně tak i mezi městským provozem je modré BMW Sport. Tady hodně pomáhá vyšší sedlo s lepším rozhledem a jistějším vedením řídítek při minimálních rychlostech. Výborná reakce variátoru umí poslat na zadní kolo přesně odměřený impuls výkonu, který právě potřebujete, řízení je neutrální. To samé platí pro cestovní dvojče BMW GT, na kterém jenom musíte dávat pozor na širší kapotáže.

Šířka, celková mohutnost a větší váha jsou problémem pro Kymco Myroad, jež svojí velkou spodní palubou také nasbíralo nejvíc poražených kuželů. A stejně tak si v gymkhaně potažmo v proplétání po centru města nelibuje ani Aprilia SRV.

Ta má hmotnost hodně nahoře – ale s tím se dá naučit počítat. Horší to je s reakcí motoru a variátoru, které jsou dělané na razantnější jízdu a moc se jim nelíbí jemné postrkování mezi kužely/auty. Buď si přidáte málo plynu a než se roztočí variátor, tak ztratíte rychlost, nebo si vrknete moc a musíte na brzdy. Tohle je prostě divočák do jiného prostředí.

Silničky, zatáčky, brzdičky…

Zatáčky na Kozákov, ale i rozbité silnice na Semilsku důkladně prověřily kvality pětice této skútrů na běžných silnicích, tady si všechny stroje vedly na výtečnou. V zatáčkách vyniká Honda s lehkým dojmem z jízdy, která na velkých kolech sedí jako přibitá a dává dokonalou odezvu od předního kola. Skvěle zvládá i rozbitý povrch a jako bonus umožňuje přepnout na manuální řazení tlačítkem na řídítkách. I propojené brzdy s ABS budí naprostou důvěru a vůbec nevadí, že jako jediná z dnešní party má vepředu pouze jeden kotouč. Jen při jízdě ve dvou už poznáte, že u ostatních se zakously kotouče dva.

Aprilii toho sice budete spoustu vytýkat, ale na druhou stranu si svezení nejvíc užijete. Na hrbolech odskakuje, brzdy bez ABS (v nabídce již je i model s ABS a vypínatelnou kontrolou trakce) občas nestíhají a v utažených zatáčkách se občas pěkně vybojíte, ale ten zátah motoru a živočišná síla za to rozhodně stojí. Všichni redaktoři se shodli, že tahle italka má největší fun-factore a společně s BMW Sport i největší sex-appeal. Jasná volba na krátkou projížďku a pokud vám jde hlavně o požitek ze svezení, všechno ostatní jí odpustíte a z každé jízdy pro rohlíky bude prvotřídní svezení. Tak trochu jako v „Lambo“, které na letiště také na chvíli zavítalo 😉

Kymco Myroad zaujme impozantním pocitem, kdy do zatáčky skládáte mohutnou mašinu – je to tak trošku jako jízda na Goldwingu, užíváte si tu velikost. Velkou přidanou hodnotu je možnost elektrického nastavení tuhosti odpružení, kdy si tlačítkem změkčíte na hrbolech nebo naopak přitáhnete pružinu na zatáčky s kvalitním povrchem. Usazení motoru společně se zadním kolem se projevuje jen na dírách, kdy zadní kolo odskakuje o něco víc než ostatní mašiny, projeví se to i při brzdění. Kymco rozhodně nebrzdí špatně, ale ABS zde zbytečně zabírá dřív než u ostatních tří strojů s protiblokovací systémem.

A to nejlepší nakonec – dvojice BMW má nejjistější a nejsuverénnější průjezd zatáčkou, přestože u obou je občas znát vyšší hmotnost. Paradoxně je to právě C 650 GT s nižším posazem, která díky nižšímu těžišti dovoluje opravdu sportovní svezení ve vyšších rychlostech.

Sportka je na tom prakticky stejně a díky hlasitějšímu projevu motoru od vysunutého výfuku láká k větší divočině, oba stroje se s grácií přenesou i přes rozbité silnice. Na brzdách je znát, že mají tu úplně poslední generaci ABS a v pomyslném žebříčku bodování brzd dneska s přehledem vítězí.

Dálnice může být i zábava?

Maxiskútry nejvyšší třídy si lidé kupují krom jiného i kvůli pohodlí a příjemné jízdě při dálničních přesunech. Je příjemné mít dostatek pod rukojetí plynu dost síly na to, abyste se i ve dvou a se zavazadly mohli držet v rychlém pruhu i s dostatečnou výkonovou rezervou. A přesně tohle všechny dnes testované skútry dokonale zvládají, byť i zde jsou rozdíly. Pocitem síly doslova překypuje Aprilka, která vyloženě láká k tomu ukázat autům v rychlém pruhu, že i skútr umí jet skoro dvě stě! Na druhou stranu ale ve vyšších rychlostech trochu hůř drží stopu a i přes namontovaný příplatkový turistický plexištít si řekla o mírné zalehnutí a celá redakce se shodla, že s touhle mašinou se prostě vyplatí sjet z dálnice a dát si radši sportovní projížďku po přilehlých silničkách.

Nejlepší ochranu proti větru jednoznačně nabízí BMW C650GT s širokým elektricky posuvným štítem, současně má i dost elánu třeba na razantní využití mezer v zaplněných jízdních pruzích na výpadovce z města a i ve vysokých rychlostech se chová kultivovaně.

Na druhém místě testovací jezdci vyhodnotili skvělou ochranu před větrem Kymco Myroad 700i s pevně nastaveným středně vysokým štítem. Na dálnici jsou vyšší hmotnost a mohutné rozměry výhodou a Kymco si to valí dopředu a skoro nepoznáte, zda jedete 110 nebo 150.

Třetí příčku společně obsadila Honda Integra – i s užším štítem výborně chrání jezdce – s ní se umístilo BMW C600Sport s manuálním nastavením výšky plexištítu. To může být někdy trochu na překážku, přece nebudete pokaždé před nájezdem na dálnici zastavovat a přenastavovat si plexi. Takže to zkusíte za jízdy – no jde to, ale dře to, radši nedoporučuji moc často zkoušet.

Spotřeba a malé shrnutí

Blíží se večer a s tím i závěr našeho testu, podruhé zajíždíme k pumpě a počítáme spotřebu. A nestačíme se divit! Při náročném testu, kdy jsme skútry testovali opravdu na maximum, je mezi stroji i dvojnásobný rozdíl ve spotřebě! Jako mistr úsporného provozu se projevila Honda Integra 700, která se při maximálním nasazení spokojila s 4,5 litry na 100/km. Teď už věřím, že se při běžném klidnějším ježdění v pohodě dostanete na 3,5 a s objemem nádrže 14 litrů tak máte zaděláno na dojezd skoro 400 kilometrů!!!

U dvojice BMW se ukazatel na stojanu zastavil na hodnotě 6,3 u C650GT a 6,1 litru u C600Sport, při klidnější jízdě v samostatném testu jsme pak naměřili pod pět litrů. Při tankování navíc nemusíte odklápět sedlo, hrdlo šestnáctilitrové nádrže je pod krytkou u středového panelu. Ještě pohodlnější tankování má Kymco Myroad 700i s hrdlem nádrže vyvedeným do bočního panelu. Tchajwanský koráb si při jízdě na plný plyn řekl o 7,2 litru na sto, na dovolené se ale budete pohybovat někde kolem 5,5, s 15 litrovou nádrží to ještě stále stačí na pohodový dojezd.

Firemní kartu nám trochu provětrala Aprilia SRV 850, která ctí heslo „pořádnýmu koni musíš dát pořádně nažrat!“. Na sto kilometru maximální zátěže spolkla rovnou 9,6 litrů, naštěstí má velkou 18,5litrovou nádrž. Je ale zvláštní, že po ukončení testu nám nikomu tahle spotřeba nepřišla jako nijak zvlášť přehnaná. Shodli jsme se na tom, že Aprilka s véčkovým dvouválcem a laďákem si pořádnou krmi bezezbytku zasloužila a přinesla nám za to odpovídající kus adrenalinu. Jasně, s lehkou rukou by se s ní dalo poklidně jezdit za šest, ale to by byl s touhle nabušenou italkou hřích!

A jaké jsou naše závěrečné pocity z testu? U všech redaktorů shodně vyhrála dvojice BMW, tyhle stroje jsou perfektně vyvážené a všechno umějí o chloupek lépe než konkurence. Oba vypadají skvěle, motor BMW má lákavý i průběh křivky a jenom jsme se pořád nemohli shodnout, zda bychom chtěli do garáže GT nebo Sportku. Nakonec to asi o chloupek vyhrála právě Sportka, je přeci jen univerzálnější a uplatní se ve městě.

Do podobných úvah ale musíme zahrnout i pohled do ceníku. Cenová úroveň obou BMW je kolem 280 tisíc korun, přitom technicky pokroková Honda Integra s charakterem motorky i velký cestovní koráb Kymco Myroad, jsou na hranici 200 tisíc korun a v přepočtu na hodnotu se najednou jeví v úplně jiném světle. Honda je praktická a úsporná mašina s netradičním řešením dvouspojkové převodovky a velkými motocyklovými koly a malý úložný prostor hravě vyřešíte topcasem.

Kymco zase za svoji cenu obsahuje cestovní komfort a mohutnou stavbu dvoumístného cesťáku. Možná není tak dokonalé jako GT a nemá na sobě modrobílý erb prestižní německé značky, ale je skoro o celou třetinu levnější a každý musí nahlédnout do hlubin svého bankovního účtu a posoudit, zda mu za to ten cenový rozdíl stojí.

Aprilia SRV850 je kapitola sama pro sebe, moc se nehodí do města a jde proti trendu skútrů, ale závěr všech členů redakce zněl jednoznačně – „kdybych si měl jednu z těch mašin vybrat na krátkou projížďku na provětrání hlavy po práci, rozhodně beru Aprilku“. Tady cena zhruba 250tis nehraje tak úplně roli, tohle je jako u většiny italských značek záležitost pro fajnšmekry.


Autor: FilipT, Matěj Oliva, Marek Hrodek, Pavel Krotil, Jan Altner, František Chobot