Kymco MyRoad 700i ABS – švihák lázeňský

Je úžasné, kam až skútry dospěly – začalo to malými městskými vozítky, a přitom na špičce vývoje je v současné době mohutný cesťák s řadovým dvouválcem 699 ccm nabitým elektronikou a špičkovými komponentami. V malebném prostředí Mariánských Lázní jsme měli možnost poprvé vyzkoušet vlastnosti nového krále skútrů, sedmistovku MyRoad.

První den máme na programu technickou prezentaci a statické focení nového modelu na Mariánské kolonádě. Při setkání naživo je dojem z designu až ohromující. Mohutná trojice světlometů uspořádaná do trojúhelníku pěkně ladí s chromovanými zrcátky na řídítkách a středně vysokým plexištítem. Svítí buď spodní potkávací světlo, nebo horní dvě dálková světla, vedle nich pronikavě pulzují diodové směrovky – kromě předních halogenů je totiž celý zbytek optiky diodový. S touhle sestavou máte jistou, že vás na silnici nikdo nepřehlédne a že při nočních přesunech rozhodně nebudete mít nedostatek světelného výkonu pro rychlou jízdu.

Při pohledu z boku jde o klasický maxiskútr se zvýšeným středovým panelem, no a pohled zezadu pak ukáže obří široký koráb, pod kterým se tak trochu ztrácí zadní kolo. Mohutná zadní světla vybíhající do širokých boků působí u zaparkovaného skútru až přehnaně bachratě, to se ale okamžitě změní po rozsvícení světel. Právě zadní poziční diodová světla vykouzlí na zádi MyRoadu dvě krásné linky a při jízdě v koloně je radost za tímhle skútrem jet. Moc pěkně působí taky chromovaná zrcátka na řídítkách. Pěkně ladí s lesklými plochami předního světlometu a díky umístění nahoře na řídítkách místo na vepředu kapotáži je z nich dokonale vidět.

Druhý den konečně přichází čas na první testovací jízdy. Ranní mlhu už prosvěcuje sluníčko a teploměr opouští okolí nuly a začíná stoupat nahoru a já nedočkavě obsazuji jeden z trojice připravených MyRoadů. Vítá mě pěkně zpracovaná a přehledná přístrojovka s dvěma budíky doplněnými kontrolkami a displejem. Rychlou orientaci podporují i dvě červené diody uprostřed tachometru a otáčkoměru. Naopak třetí dioda je umístěna dole na ose ručičky teploměru a ta mě osobně trochu mátla, pořád jsem musel kontrolovat, co mi to tam svítí za kontrolku. Na displeji najdete vše potřebné včetně ukazatele množství paliva v nádrži a nastavení elektronického tlumení, ke kterému se dostaneme později. Za zmínku také stojí nastavitelné brzdové páčky.

Sedlo řidiče je poměrně vepředu a při kratších jízdách jsme si ho všichni pochvalovali, přestože na můj vkus už jsem měl plasty předních schránek hodně blízko před koleny. Ale i se svou téměř dvoumetrovou postavou jsem si nakonec za celý den koleny nenarazil, takže to asi bude OK. Spolujezdec na tom nemůže být líp, zadní plocha sedla je prostě obrovská. Tady stačí dokoupit kufr s opěrkou a můžete vyrazit na dovolenou. Jízdu ve dvou podporují i stupačky spolujezdce, které může řidič jednoduše vyklopit pomocí páčky pod přístrojovkou. Řidič se tedy nemusí otáčet a ručně vyklápět páčky a na nejistém podkladu třeba riskovat pád na bok. Tahle sedmistovka totiž je docela cvalík a s provozní hmotností 292 kilo může být například vycouvání z garáže už docela fuška. Naštěstí těžiště je tak nízko, že manipulace na místě není až takový problém a subjektivně jde ještě lehčeji než třeba u Burgmana.

Kymco MyRoad 700i ABS se bude prodávat s klasickým zamykáním a zapalováním pomocí klíčku. Ve světě je v nabídce i s dálkovým bezklíčovým zapalováním, dovozce do ČR ale pro naše podmínky vyhodnotil všechny plusy a mínusy a rozhodl, že klasický klíček zatím bude přeci jen jistější. Takže zastrčit klíček, spustit zapalování… na nic jsem nezapomněl? Ano – rozsvítit světla! MyRoad totiž ještě používá vypínač světel. V dnešní době už trochu anachronismus, jako majitel bych si ho asi vteřinovým lepidlem zalepil v poloze zapnuto, abych na světla nemusel myslet. Trochu netypickou funkci má také červený „chcípák“ na pravém řídítku, který nevypíná celé zapalování, ale jen obvod svíček. I s vypnutým „chcípákem“ tak startér točí motorem a vy se divíte, proč to nestartuje…

Když dvouválcový sedmistovkový řaďák nastartuje, ozve se nádherný řezavý zvuk a je rázem jasné, že na vývoji tohoto agregátu se muselo nějakým způsobem podílet know-how od BMW, se kterým Kymco spolupracuje. MyRoad mírně vrní do řídítek a má zvláštní vrčivý tón díky jednoduchému uspořádání obou válců, které nejsou nijak odsazené a jezdí nahoru a dolů pěkně vedle sebe. O vyrovnání vibrací se pak starají dva vyvažovací hřídele. To celé doplňuje hvízdavý tón výfukové soustavy, kterou na beton navrhoval stejný „zvukař“ jako u BMW K1600GT! Celkový dojem je mnohem víc jako u motorky než u skútrového motoru!

Variátor napřed nechá motor trošku roztočit a až pak zabere – dokonce si můžete na semaforech i maličko vrknout plynem 😉 První impulz je klidnější a až zhruba od 30-40 km/h variátor zvýší otáčky na 6tis a pořádně zabere. A právě tohle zrychlení mezi 50-100 km/h je zážitek, který si přitáhne spoustu zájemců a odláká je od konkurence. Takový zátah prostě jinde nedostanete (tedy pokud se bavíme o klasických variátorových skútrech a vynecháme sportovní Gileru 800 s motocyklovou koncepcí a pohonem zadního kola řetězem). Nad 120 km/h už to není taková raketa a přes středně vysoký plexištít to začíná pořádně foukat, ale Kymco vypustí pod zadní kolo celý výkon 59 koní a stále zrychluje a zrychluje. Ručička tachometru údajně dokáže vyšplhat až na 180 km/h, na hranici 150 km/h na vás přitom začne z přístrojovky blikat maličká varovná kontrolka SPEED. To jsme ale na zatáčkovitých silnicích kolem Mariánek moc nezkoušeli, mnohem víc jsme MyRoada honili do náklonů. Na studených podzimních silnicích sic nešlo o žádné extrémy, ale i tak si občas boční stojánek škrtnul o asfalt.

Je to zvláštní, ale vyšší hmotnost lze MyRoadu v zatáčkách připsat spíš k dobru. Těžiště je tak nízko, že v náklonu posiluje jisté vedení stopy. Sedmistovka se do zatáček vrhá neutrálně, rozhodně nemá sklony padat do středu zatáčky, ale ani ji nemusíte nijak zvlášť přemlouvat. Pokud jste si tlačítkem na pravém řídítku navolili režim odpružení H – Hard, budete při ostřejší jízdě pěkně cítit vozovku v řízení. Na průjezdy rozbitými vesnicemi se zase vyplatí přepnout na S – Soft, a svět rázem změkne, všechno se utlumí a vy sedíte na klidném korábu a necháte podvozek řešit všechny díry.

Přitom si můžete podle své hmotnosti nebo jízdy se ručně spolujezdcem nastavit předpětí zadních pružin. Elektronická regulace totiž ovládá pouze vnitřky levého předního a levého zadního tlumiče a pootočením zavře nebo zvětší otvory pro průtok oleje a tak změní charakteristiku zadního i přední vidlice. Elegantní a opravdu to funguje. Že by i taky byla znát spolupráce s BMW?

Brzdy jsou naladěny spíš na cestovní než sportovní vlnu, tomu odpovídá již vybavení ABS již ve standardu. Nejsou to žádné kousavky, po stisku páček se dostaví trochu gumový pocit a pro razantní brzdění je třeba za ně pořádně vzít. Při cestovním tempu ale jsou dokonalé a potěší i spolujezdce, který vám nebude viset na zádech. Protiblokovací systém ABS od Bosche zabírá na zadním kole perfektně, na předním možná zasahuje trochu moc brzy. Na tom se ale asi podepsalo i počasí s teplotami kolem 10 stupňů, kdy pneumatiky 120/70-15 vepředu a 160/60-14 vzadu možná neměly ten správný letní „nátisk“.

Na test jízdy se spolujezdcem dojde až při pořádném redakčním testu příští rok, kdy také pořádně změříme spotřebu. Ta se podle zkušeností dovozce, společnosti MSA, může pohybovat v rozmezí 4,8 při klidné projížďce až po 7,4 při neustálé jízdě na plný plyn. To na největší maxiskútr na trhu není špatné a k ekonomice provozu přispívají také dlouhé servisní intervaly, například ventilové vůle stačí seřizovat až po 24 tis km. Praktickou stránku věci dále podporuje několik příručních schránek a mohutný prostor pod sedlem, který s přehledem pohltí dvě integrálky.

Celkový dojem ze skútru po několika testovacích jízdách? Velká spokojenost! Na drobné mouchy jako méně místa před koleny u vyšších postav či manuální zapínání světel rychle zapomenete po prvním mohutném záběru motoru s úžasným zvukem a projevem. Kvalitní podvozek a elektronické nastavení odpružení vám dovolí změnit poklidného Mr. Jekylla na ostrého Mr. Hyda a při zastávce na kafe se zase budete spokojeně kochat povedeným designem. Kymco MyRoad 700i ABS se na trhu zařadí někde mezi mohutnou Suzuki Bugrman a útlejší Hondu SW-T, kterým bude konkurovat také cenou pohybující se pravděpodobně těsně nad dvě stě tisíc.


Autor: FilipT, foto: Martin Bursch, Jirka Jevický