Předně je třeba začít tím, že Quick není skútr. Ač má pouze 50ccm, má řazení a nemůžete ho řídit s řidičákem skupiny B . Spadá nicméně do kategorie AM, takže pokud jste udělali řidičák na auto, máte velmi pravděpodobně automaticky i tuto skupinu. Je ale mimořádně praktický a svým zaměřením a konstrukcí skútrům přirozeně konkuruje. A je to jeden z nejprodávanějších strojů ve své kategorii.
Yuki nabízí poměrně široké portfolio strojů. Quick už je v něm ale velmi dlouho a své místo na trhu si rozhodně zaslouží. V podstatě je takovou náhradou za to, čím byl kdysi Pionýr. Je to levná, mimořádně praktická a hlavně nenáročná motorka, která neslouží k zábavě, ale hlavně k práci.
V jednoduchosti je síla
Quick je velmi jednoduchým strojem, na kterém nenajdete žádné moderní vymoženosti. Podvozek je klasické konstrukce, litá kola obutá do poměrně úzkých pneumatik. O zpomalení se starají bubnové brzdy, které už dnes jen tak někde nenajdete. Na lehoučký stroj ale bohatě stačí a seřídit je zvládne na rozdíl od kotoučových každý.
Sympatické také je, že celá konstrukce vyjma bočního krytu nad motorem je kovová. Blatníky i vše ostatní je z poctivého plechu. O pohon se stará osvědčený ležatý jednoválec chlazený vzduchem, kterých se vyrobilo už miliony a patří k nejspolehlivější technice, kterou můžete v dané kategorii dostat. Ostatně díky tomuto motoru je mobilní velká část Asie.
Motor je plněný karburátorem a pro studené starty je tu sytič ovládaný na palubní desce. Motorka má elektrický startér, ale i nožní páku, vybité baterky se tak nemusíte bát.
Pohodová jízda
Start mě ostatně velmi zajímal, protože před naším testem motorka několik měsíců stála a venku byly teploty jen lehce nad nulou. Vytahuji tedy sytič, protočím párkrát motor startérem a pak na druhé šlápnutí agregát naskakuje a potichu si ševelí do pohledného chromového výfuku. Do otáček se mu sice hned nechce, ale po pár minutách volnoběhu se prohřeje, vyjede se starý benzín v karburátoru a my můžeme vyrazit.
Spojka jde velmi lehce a nebudou s ní mít problém ani dívky. Jednička se řadí dolů stejně jako všechny další rychlosti. Celkem máte k dispozici 4. Bohužel Yuki nemá stejný systém, který používala Honda, kdy se dalo ze čtyřky znovu zařadit na neutrál a jedničku, tedy řadit stále dokola. Namísto toho pod čtyřkou už další rychlost nenajdete.
Řazení je ale díky kolébkové páce celkem snadné a zvyknete si velmi rychle. Pro lepší přehled je tu navíc ukazatel zařazené rychlosti! Co mě překvapilo je akcelerace malého jednoválce. Při dobré práci se spojkou zmizíte z křižovatky dřív, než se auta stačí vzpamatovat. Doženou vás až na maximální rychlosti, která je pro AM (od patnácti let) omezena na 45 km/hod. Náš exemplář se na rovince rozjel až na šedesátku.
Řízení motorky je velmi přirozené, díky úzkým gumám ráda zatáčí a s velkým rejdem se dobře manévruje. Podvozek odpovídá určení a funguje velmi slušně. Výborné jsou i brzdy. Samozřejmě bez drastického nástupu, ale vždy spolehlivě zafungují.
Quick je na motocyklové poměry až neuvěřitelně praktický. Kromě místa pro dva cestující má k dispozici dva nosiče. Jeden za zadní sedačkou a druhý na rámu nad nádrží. Tu nebudete otevírat často. Spotřeba padesátky se jen málokdy přehoupne přes dva litry.
I když už není cena Quicku vzhledem ke kurzu dolaru tak lákavá jako dřív, stále za své peníze dostanete hodně užitné hodnoty a po našem testu můžu říct, že za dvacet tisícovek tahle malorážka rozhodně stojí. Zpracování odpovídá ceně a na motorce jsme nenašli žádný vyloženě nepovedený detail, i když třeba práce svářeče by pohlednější být mohla. Nespornou výhodou ale zůstává jednoduchá konstrukce, ve které je vše dobře přístupné. Pokud tedy hledáte něco, co vás pohodlně doveze na ryby, do práce, nebo prostě jen tak na nedělní výlet, je Quick rozhodně zajímavou alternativou ke klasickému skútru.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva