Yuki Matrix 50

Matrix je jednou ze stálic v modelové řadě Yuki. Je to jeden z nejrozšířenějších modelů z východu a rozhodně to má svůj důvod. V našem redakčním testu tedy rozhodně nemohl chybět.

Už při prvním seznámení mě překvapuje, jaký je Matrix macek. Na to, že se pod kapotami ukrývá „jen“ padesátka a ještě k tomu ve čtyřtaktu je to opravdu velký stroj. No alespoň se na něj v pohodě poskládáme i s fotografem. Matrix je svým zaměřením především pracant. Tomu odpovídá i střízlivý design. Přední části dominují dva velké světlomety usazené do mohutné kapotáže, za ní najdeme klasickou rovnou podlahu, na kterou by se vešly snad i nohy velikosti dětských lyží. Sedačka je velice komfortní, i když na můj vkus dost měkká, své místo si na ní najde i spolujezdec, který má dostatek pohodlí. Držet se může nosiče s plastovým krytem za zadní sedačkou.


Při pohledu na palubní desku nečeká řidiče nic převratného, zelené pozadí se dvěma budíky už je nějakou dobu mimo módu, tedy pokud někdy v módě bylo. Vše se snaží zachránit LED indikující mobilní signál v okolí skútru. Poznáte tak, zda vám přišla SMS, nebo někdo volá, u skútru celkem praktická legrace. Ovladače už taky nějaké to léto pamatují, ale fungují, vše je na svém místě, takže proč ne. Zajímavým designovým prvkem jsou LED umístěné v zrcátkách. Ty měly pravděpodobně sloužit jako pomocké směrovky nebo parkovačky, bohužel u našeho kusu nebyly zapojeny.


Motor lze uvést do chodu buďto elektrickým startérem, nebo klasickou nakopávačkou. Start probíhá hladce a malý čtyřtakt si potichu bručí z velké koncovky s nerezovým krytem. Po krátkém zahřátí se motor nechá vytáčet a my vyrážíme vstříc velkoměstu. Zátah motoru je překvapivě slušný, tedy až do třicítky, dál už se skútru moc nechce, ale dotlačíte ho až k omezovači na hodnotě 50 km/hod. Tuto rychlost lze konstantně udržet až do prvního kopce. Tam už skútru při prudším stoupání dojde dech a výjezd do kilometrového kopce byl spíš utrpením. Na najíždění před auta na křižovatce můžeme bohužel taky zapomenout. Čtyřtaktní padesátka může soupeřit s Fabií HTP, ale jen do kýžené padesátky. Prostě jde především o pracanta, ne o adrenalin či závodění.

Jízda se spolujezdcem vypadá samozřejmě velice podobně. Abychom ale jen nekritizovali, prvním velkým plusem je spotřeba. Při běžné jízdě se celkem bez problémů dostane pod dva litry, takže tankovat budete opravdu jen zřídka. Podvozek a celé chassis bohatě předčí výkon motoru, dovedl bych si v něm představit i dvěstěpadesátku. Podvozek je velice komfortní, při jízdě přes kostky hladce pohlcuje všechny nerovnosti. V zatáčkách už to není tak slavné, ale vzhledem k rychlostem, jakými se stroj pohybuje to bohatě stačí. Problémem nejsou ani pomalé zatáčky v malé rychlosti. Tady je ovladatelnost stroje excelentní. Dostačující jsou i brzdy, které fungují na jedničku, mají čitelný nástup a zbytečně se neblokují. Ve dvou už je účinnost zejména zadního bubnu dost na hranici.

Článek zní na první pohled dost kriticky, ale dívá se na skútr z pohledu jízdy po velkoměstě, kam tahle Yuki zkrátka nepatří. Matrix 50 si dovedu představit na malém městě, vesnici, pro dojíždění na nákupy, nebo ryby. Stejně dobře poslouží mladým jezdcům například pro dojíždění do školy. Pro denní ježděn mluví samozřejmě i spotřeba, která vám peněženku rozhodně nevyvětrá. Stejně příjemná je i pořizovací cena.

Technické údaje

Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor