Vespa Sprint 125 – exkluzivní test z Říma

Všechny cesty vedou do Říma a vedla sem i ta naše na první test nového modelu Sprint. Po nástupu nové Primavery bylo jasné, že Vespa S už mezi námi dlouho nebude. No a nástupce na sebe nenechal dlouho čekat. Vespě se podařilo utajit vše až do poslední chvíle a v římských ulicích předvedla pokračovatele legendárního modelu Sprint.

Vespa Sprint se vyráběla od roku 1966 jako sportovní alternativa a slavila velký úspěch. Dnešní nový Sprint si bere základní rysy právě z tohoto legendárního stroje a je třeba říct, že designérům se to podařilo na výbornou. Skútr nahrazuje v modelové řadě eSko a jeho cílem je udělat vaší jízdu za všedními záležitostmi nevšedním zážitkem. Na první pohled nejdříve zaujme netradičně tvarovaný světlomet s nízkým sportovním štítkem. No a pak už to nejdůležitější, větší 12“ kola, která až dosud jezdila jen na větších modelech Grand Turismo od Vespy. Ta by měly přispět především k jízdní stabilitě a ovladatelnosti, ale o tom se přesvědčíme později.

Jak se Sprint vyrábí

Ani tak tradiční výrobek, jako je Vespa se neubránil moderním technologiím. Zadní světla a blinkry jsou z LED a přibylo i denní svícení. Hlavní světlomet zůstal osazen konvenční žárovkou H4. Naopak k tradici se přiklání omezení plastových dílů, kde to jde, karoserie je poctivý plech.

Sprint má podobnou samonosnou karoserii jako Primavera a díky tomu některé tvary připomínají luxusní 946. Kromě velkých kol má Sprint i přepracovaný podvozek, oproti Sku je tu dvojité zavěšení zadní kyvné vidlice a hlavně zcela jiné řešení předního zavěšení. To má jinak umístěný tlumič, jiný úhel chodu a také jiný brzdič, který nahradil tak trochu tupější původní jednopístek.

Když bychom chtěli pokračovat ve srovnávání s modelem S, je tu větší zavazadlový prostor (konkrétně se zvětšil ze 14,3 L na 16,6 díky přesunutí baterie), delší rozvor a samozřejmě zcela jiné ovladače a palubní deska. Velmi pozitivně hodnotím také otevírání sedla pomocí tlačítka a přepracované přihrádky v kapotáži. Zejména ovladače můžeme považovat za velmi podařené. Velmi intuitivně se používají a navíc je tu možnost ovládání palubního počítače prostřednictvím tlačítka na pravém řídítku. Na palubce najdete nově digitální ukazatel stavu paliva a dva tripy.

Historie Vespy

O pohon se stará nový agregát 3V, který pohání i naší redakční LX. Ten se vyznačuje výborným průběhem i dostatečným výkonem, pro Vespu někdy až moc velkým. To už ale pro Sprint neplatí, nový stroj by měl konečně plně využít potenciál motoru.

Veni Vidi Vici?

Když usednete za řídítka, dýchne na vás luxus, který Vespa nabízí na každém kousku stroje. I když i tady se najdou malé detaily, jako třeba spojení plastů na řídítkách, ale to už rýpu opravdu do detailů, protože nic zásadního jsem tu opravdu nenašel. Velmi pěkně působí sedlo z nového materiálu stejně jako nová madla pro spolujezdce. Spolujezdec má také k dispozici zvětšené stupačky. Na řidiče pak čeká dost prostoru pro nohy a celkově velmi příjemný posaz.

Moderní motor už dobře znám, chytá na první otočení a velmi ochotně se žene do otáček. Ke Sprintu mi tento agregát pasuje tak nějak nejlíp. Zásadně utlumen není ani zvuk motoru, který dává o skútru vědět, ale jezdce ani okolí rozhodně neobtěžuje. První metry na Sprintu mě překvapily hlavně samozřejmostí, s jakou se skútr řídí. U většiny Vesp potřebujete pár kilometrů, abyste se sžili s poněkud svérázným chováním podvozku. Sprint mi ale padl do ruky okamžitě.

Ono to taky je celkem potřeba, protože římský provoz má vše, jen ne řád a pořádek. Jede ten, kdo je rychlejší, větší, nebo drzejší. Všude okolo sviští skútry a jejich řidiči zpravidla s cigaretou v koutku dokáží své stroje nasoukat do nevěřitelně úzkých mezer. Naše letka Sprintů jim tak spíš překáží, postupně se ale otrkáváme a za chvíli jezdíme jako praví Italové, jen dopilovat slovník a správnou gestikulaci.

Má styl

Římské silnice rozhodně neoplývají kvalitním povrchem, spíš naopak, najdete tu všechny druhy dlažebních kostek v různé fázi rozpadu, není výjimkou ani deseticentimetrová díra. V kombinaci se silným provozem jde o opravdu kvalitní test, při kterém mohl podvozek Sprintu ukázat své kvality. Není to samozřejmě jako jízda na šestnáctkách, přesto je svezení na nekvalitním povrchu podstatně příjemnější než na malých kolech. Skútr je stabilnější a i v zatáčkách se jen tak nenechá rozhodit.

Sériově jsou na Sprintu obuty pneumatiky Sava, které máme vyzkoušené na několika strojích a fungují na jedničku na vodě i špinavé silnici. Pochválit můžu konečně i brzdy, které se dají výborně dávkovat a jsou dost účinné i pro krizové situace v ulicích Říma a to je prosím vzadu buben! Při prudkém brzdění třeba za Smartem, který se zrovna rozhodl vám vjet do cesty, oceníte i přední zavěšení, díky kterému zůstává skútr stále ovladatelný a tlumič se nepotopí jako u konvenční vidlice. Technický ředitel Vespy Alessandro Bandoli navíc naznačil něco o ABS na konci letošního roku, tak se nechme překvapit!

Na závěr se musíme zamyslet nad stylem. Vespa novou generací nasadila novou laťku. Aktuální generace je luxusnější a bohužel i dražší, než ta předchozí. Přichází ale se zcela novým přístupem, novými technologiemi a hlavně lepšími jízdními vlastnostmi. Konečně si teď můžeme odpověďet na otázku, zda se konstruktérům podařilo z nového Sprintu vytvořit skútr, který bude dělat radost z každodenní cesty. A odpověď zní ANO!


Limitovaná verze

Hned od začátku si budete moci pořídit vylepšenou edici, která je zkrášlena „rychlými pruhy“ na bocích, má malý štítek a jiná kola. V podstatě má stejné úpravy jako model GTS Super Sport. Jinak můžete mít skútr v pěti barvách – sportovní červené, modré metalíze, klasické bílé, žluté a samozřejmě černé. Skútr samozřejmě můžete vybavit i něčím z bohaté nabídky příslušenství jako jsou kufry, plexiskla, nebo třeba polepy.

Autor: Matěj Oliva, Foto: Piaggio