Vespa GTV 300 Vie della Moda

Ve světě skútrů nenajdete větší klasiku, než jsou stylové stroje značky Vespa. Ale i tady jsou modely, které jdou ještě o kousek dál a nabídnou něco extra. A tím je právě řada GTV v špičkové verzi Vie della Moda.

Přestože všechny modely Vespa stále vycházejí ze základní konstrukce a designu prvního modelu z roku 1948, i zde se objevila verze pro opravdové „fajnšmekry“. Vespa GTV totiž přináší pořádnou porci retro stylu navíc díky dělenému sedlu a hlavně přednímu světlometu umístěnému na blatníku předního kola, jak to měly úplně první Vespy (článek o historii modelů a značky Vespa najdete pod tímto odkazem, obecnější popis image Vespa najdete třeba zde). Model GTV jsem měl možnost krátce projet na představení Vespy PX 150 v Římě a první dojem z majestátní třístovky jsem pak mohli ještě důkladně ověřit v redakčním testu na českých silnicích.

Nejvýraznějším designovým prvkem této verze je samozřejmě zmíněný světlomet, ovšem doplňuje ho řada dalších perliček. Temná vínová barva má svůj původ v barvě italského vína, tento odstín se totiž jmenuje rosso Chianti. S tím pěkně kontrastují chromovaná kola i další chromové prvky jako lemy kapotáže či zadní madla a nosič zavazadel. Kola přitom opravdu vyniknou díky jednostrannému zavěšení vepředu. Dvoumístné dělené sedlo potažené červenou kůží je ve skutečnosti usazené na společném rámu a vyklápí se úplně stejně, jako sedla ostatních Vesp.

Z místa řidiče oceníte kožené panely po stranách, kde napravo najdete štítek s emblémem této edice. Nadchne vás i krásná klasická přístrojovka doplněná kromě tachometru a kontrolek ještě ukazatelem paliva v nádrži. Jen ten displej s digitálními hodinami v dolní části se sem až tolik nehodí. Malý plexištítek je zde jen na dokreslení luxusního dojmu, ale musím přiznat, že GTV opravdu moc sluší, přestože jeho funkce je spíš symbolická.

Sedlo GTV je tak akorát vysoko, aby i nižší postavy pohodlně došláply na zem, ale zároveň abychom se my dlouháni v zatáčkách nebrnkali řídítky do kolen. Pochvalovat si bude i spolujezdec, zadní část sedla je překvapivě docela pohodlná. Pod sedlem je dost místa na jednu otevřenou přilbu a pár drobností, spoustu věcí ale naskládáte do schránky před koleny řidiče. No a pokud potřebujete odvézt větší nákup, využijete háček na tašku pod řídítky. Z praktických funkcí mi nesedl pouze postraní stojánek vybavený pružinou, který se sám zaklápí, tady bych uvítal modernější řešení s čidlem, ale co naplat, retro je retro….

Hned po nastartování se ozve sytý a důstojný zvuk moderní vodou chlazené třístovky Quasar z dílen koncernu Piaggio. Čtyřventilový jednoválec 287 ccm s elektronickým vstřikováním nabízí přes 21 koní výkonu a současně velmi příznivou spotřebu, která se během ježdění po městě vždy vešla pod 4 litry na 100 km. Na volnoběh se projeví nepatrné vibrace, ty ale hned po rozjezdu okamžitě zmizí a za jízdy si užíváte sametový chod moderního agregátu. Variátor je ideálně naladěný na jízdu po městě na semaforech umí skútr energicky popohnat před všechna auta a padesátka je na tachometru ani nevíte jak. Pak už se ručička tachometru žene nahoru pozvolněji, ale i tak jsem při testu zrychlení 0-100 km/h naměřil jen 12 sekund! Při přesunu na dálnici se pak rychlost ochotně vyšplhá až na stodvacítku. Tenhle motor si zkrátka zamilujete a budete překvapeni, jak rychlá mašina se pod retro kabátem skrývá.

Rychlosti si můžete užívat opravdu dosyta, ale jen na kvalitnějších silnicích. Samonosná ocelová karoserie se nekroutí a pevně drží stopu v náklonu. I přes malá kola je celý stroj stabilní a dává slušnou důvěru i odezvu do řízení, dokonce si můžete v zatáčce si přibrzdit nebo přidat plyn a podvozek to nijak zvlášť nerozhodí. Dobrý dojem budete mít i z brzd, ty mají slušný nástup a s jistotou vyřeší každou situaci. Trochu horší je to na rozbitých silnicích, tady je nutné zvolnit. Ve městě se nejezdí tak rychle a odpružení stíhá pobrat vcelku dost, přestože ty největší díry si v řídítkách pocítíte. Ve větší rychlosti už se ale skútr začne na nekvalitních okreskách chovat trochu jankovitě. I tady ale stačí zvolnit a přepnout si to v hlavě na jízdní režim „retro“ a vůbec vám to vadit nebude.

Testovaný skútr Vespa GTV ve verzi Vie della Moda výrazně vyčnívá z davu skútrů středního objemu. Vyzařuje eleganci a vytříbený styl, přesto v praktických ohledech nijak nezaostává za konkurencí. Je to model určený pro lidi, kteří si rádi dopřejí to nejlepší a nejstylovější a překousnou vyšší cenu, která se za exkluzivitu vždy platí.

Technické údaje a aktuální cenu najdete na webu českého zastoupení značky Vespa.

Autor: FilipT