Ač máme v redakci nejradši naladěné uječené dvoutakty, občas se velice rádi svezeme na gauči nějakého toho maxiskútru. Tentokrát se nám do ruky dostal stroj Taiwan Golden Bee s originálním designem a třístovkou pod kapotou.
Na první pohled TGB zaujme svým designem, který je opravdu neokoukaný a originální. Zezačátku jsem mu nemohl přijít na kloub, ale po pár dnech se mi skútr opravdu zalíbil. Dvě výrazná světla vévodí přední části, která se snaží působit elegantně. Nad světly se tyčí vysoké a úzké plexi. Zadní část je koncipována hodně do široka a dodává skútru na optické velikosti. Velice dobře vypadá palubní deska, kterou sděluje všechna potřebná data, navíc v noci opravdu pěkně modře svítí. Designově zajímavá jsou i řidítka, v jejichž středu je panel s logem, který by měl v budoucnu ukrývat GPS z volitelné výbavy. Všechny detaily působí elegantně a zpracování je na velice slušné úrovni.
Po otevření sedla zámkem na boku skútru nás čekalo další překvapení v podobě velkého prostoru, který s přehledem pojme dvě přilby. Sedlo je zvednuté na hydraulické vzpěře a najdete pod ním i zásuvku na 12V. Pokud se vám ale něco nevejde pod sedlo, budete mít smůlu, nosič na X-motionu nenajdete a bohužel chybí i klasický háček na zavěšení tašky pod řidítky. Zvláštní je také umístění hrdla palivové nádrže. To najdeme na boku středového tunelu a otevírá se efektně pomocí spínačky. Horší je natankovat natural, chce to trochu cviku, mě to při prvním tankování TGBčka trvalo deset minut. Naštěstí ale není třeba tankovat často. Spotřeba během testu se pohybovala okolo tří litrů na sto, ale to předbíhám.
Po usazení do sedla máte pocit, že muselo být ušité přímo na vaše pozadí. Ergonomie je velice příjemná, na řidítka jezdec dosáhne velice uvolněně a nohy jsou pokrčené v příjemném úhlu. Ani spolujezdec na tom není špatně. Sedlo je dost široké, příjemně měkké a madla jsou dostatečně velká i pro držení v rukavicích. Opěrka pro řidiče navíc brání padání spolujezdce na řidiče při prudkém brzdění.
Teď ale k samotné jízdě. Motor naskakuje díky vstřikování na první drnknutí do startéru a po krátkém zahřátí můžeme vyrazit. Akcelerace je velice slušná a rozhodně se nemusíte bát stát na křižovatce před auty. Akcelerace je lineární až k hranici devadesáti kilometrů v hodině, dál už se musí skútr nechat přemlouvat, ale ke stodvacítce ho celkem bez problémů dotlačíte. Jízdní stabilita je ve vysoké rychlosti navzdory malm kolům velice slušná, což je dáno především tuhým nastavením podvozku, které má velice dobrý vliv na jízdní vlastnosti, horší už je to s pohodlím jezdce. To samé platí i ve městě, kde je TGB překvapivě obratné a přesné, především na kvalitním povrchu, kde náklony zastaví až podlaha drhnoucí o asfalt. Změna bohužel nastává na kostkách a kolejích, kde se skútr chová neklidně a jezdci nemají to pravé pohodlí. Vše by mělo vyřešit nastavený plynokapalinových zadních tlumičů s expanzními nádobkami. Při redakčním testu bohužel nebyl prostor pro nastavení.
Dobrému motoru musí samozřejmě sekundovat brzdy. Ty na TGB fungují excelentně. Aby taky nefungovaly. Na obou kolech najdete kotouče a dvoupístkové brzdiče. Ty jsou na pumpy připojené opletenými hadicemi. Brzdy fungují nezávisle na sobě a jsou velice dobře dávkovatelné. Za celý test se mi snad nepovedlo neúmyslně zablokovat zadní kolo. Velice zajímavým doplňkem je parkovací brzda, tedy možnost zablokovat zamáčknutou brzdovou páčku. To se hodí při parkování těžkého skútru v kopci. Samozřejmě je tu i hlavní stojan, ale například subtilní jezdkyně parkovací brzdu rozhodně ocení.
X-motion se zdá být zlatou střední cestou mezi cestovními maxiskútry a stroji do města. Je na svou váhu a rozměry velice obratný s dobrou akcelerací. Jezdec má v zrcátkách dobrý přehled o situaci. To je u městských strojů samozřejmostí. U maxiskútrů už to bývá horší. Kromě města se nemusíte s tímhle TGB bát dojíždět pár kilometrů za město, nebo třeba na víkendový výlet. Prostoru pod sedlem je dost a v příslušenství se určitě nějaký ten nosič objeví. Skútr navíc v pohodě uveze dva jezdce. Za 95 tisíc tedy dostanete stroj vynikající kvality a jízdních vlastností, kterému vzhledem k ceně těch pár mušek určitě odpustíte.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor