V redakci právě testujeme elektrický skútr Akumoto a tohle vozítko nám otevírá úplně novou oblast. Jde o první stroj s lehkým lithiovým akumulátorem, takže jsme si o něm ještě před testem zjistili pár faktů – a nestačili jsme se divit!
K testu jsme od výrobce získali model Akumoto 600 určený pro kategorii řidičáků AM (do 45 km/h) s akumulátorem nové generace L120 HARD, s jednou standardní nabíječkou a jednou rychlo-nabíječkou. Jde o nový model, vyrobený v roce 2012, který má na tachometru pouhých 35 km. Jde o líbivý skútřík se sportovním designem a barevnou úpravou jak jinak než v bílo-zeleném kabátu v ekologickém stylu. Z vnějšku vypadá hodně podobně jako benzínové stroje, ovšem konstrukce rámu a zavěšení zadního kola je řešená speciálně s ohledem na elektrický pohon, tady už v žádném případě nejde jen o předělaný benzínový stroj.
A hned přichází první zajímavé porovnání – zatímco u benzínového skútru by následovala fáze zajíždění motoru a povinná výměna oleje při první servisní prohlídce, s elektroskútrem můžeme jezdit od začátku naplno. I zde probíhá garanční prohlídka po 1000 km, při té se ale jen ověří, zda není nutné něco, a zkontroluje se kapacita akumulátoru. Podobně jako na zajíždění můžeme zapomenout i na zahřívání motoru na začátku jízdy – elektromotor lze okamžitě po zapnutí využívat na plný výkon.
Nesrovnatelná je i spolehlivost, už z toho důvodu, že motor elektrického skútru Akumoto vlastně jen jednu pohyblivou součást, kterou je rotor v zadním kole. Když si vedle postavíte ty stovky komponent spalovacího motoru a přičtete opotřebitelné díly jako svíčky, olej, pístní kroužky, ložiska, řemen variátoru… je jasné, že tady se musíte starat o mnohem víc komponent a také se toho může pokazit mnohem víc!
Co se týče dojezdu, Akumoto 600 s baterií L120 zvládá dojezd až 120 km (a v samotném testu jsme tuto hodnotu ověřili, jak se dočtete příští týden). To už je velmi slušná hodnota, která pokryje většinu obvyklých vyjížděk, kvůli kterým si lidé malé skútry kupují. A kdo by potřeboval jezdit více, může si přikoupit další baterii a na jednu jezdit a druhou si dobíjet doma.
Lithiový akumulátor (vlastně téměř stejná technologie, jakou dnes používají i všechny mobily či notebooky) se během několika prvních nabíjecích cyklů tzv. „formátuje“, tzn. jeho kapacita se během prvních nabíjecích cyklů ještě postupně zvyšuje. U těchto moderních akumulátorů již neexistuje tzv. paměťový efekt a lze je kdykoli dobíjet. A životnost až 2 000 nabíjecích cyklů zaručuje, že pokud byste jezdili a dobíjeli KAŽDÝ DEN, pak při uvažované jízdní sezóně šest měsíců ročně dostaneme životnost 12 let (nebo po přepočtu 60 000 km). Tady při srovnání s benzínem elektrika jednoznačně vede, tohle spalovací motor prostě nemá šanci najet.
Zatím to zní téměř dokonale, a ještě zbývá zmínit téměř neuvěřitelně nízkou cenu za kilometr. V připravovaném testu jsme ověřili, že se opravdu dá dostat na 5 Kč na 100 km, nejvyšší hodnota, na kterou jsme se ve vyšším tarifu dostali, pak byla pod 16 Kč /100km. To zní až neskutečně, ovšem vysvětlení je logické. Účinnost elektrického motoru je až 90 %, naopak malý spalovací motor má účinnost pouhých 30 %, také ztráty ve variátoru a převodech dosahují desítky procent. U elektrického skútru s elektromotorem přímo v zadním kole jde logicky veškerá síla přímo na asfalt. Další důvod = rekuperace, skútr při brzdění odvádí elektřinu zpět do akumulátoru. A poslední důvod tak velkého rozdílu v nákladech na kilometr – benzín je zatížený vysokou spotřební daní (ta činí téměř polovinu ceny), kterou u elektřiny neplatíte.
Aby bylo srovnání férové, musíme uvést i nevýhody elektrického pohonu. Benzínové skútry jsou kdykoli připravené vyrazit na cestu, elektroskútr vás může zaskočit vybitou baterií (i když mě teď napadá, že benzínový vlastně taky, většina moderních skútrů už postrádá našlapávací páku…). Zatímco se spalovací padesátkou můžete jezdit celý den nebo vyrazit na cestu kolem republiky a občas si dotankovat, protože čerpací stanice jsou v dnešní době takřka kdekoli, s elektroskútrem musíte přeci jen trochu plánovat rozsah a frekvenci jízd, abyste neskončili daleko od domova s vybitou baterií. Musíte také vždy večer v garáži skútr připojit k dobíjení, případně si odnést baterii nabít domů. pokud zapomenete, půjdete na autobus… Právě doba nabíjení v řádu několika hodin je asi hlavní nevýhodou elektrického pohonu, když ji srovnáme s tankováním benzínu v řádu pár minut. To se ovšem v budoucnosti pravděpodobně změní, už nyní rostou dobíjecí stanice a po Evropě se hovoří třeba o programu okamžité výměny akumulátorů za nabité.
Konkrétní dojmy, popis všech vlastností i naměřené hodnoty a vypočítané náklady při testu si budete moci přečíst již na konci července v redakční recenzi. Už nyní ale můžu potvrdit, že elektroskútr Akumoto 600 umí nabídnout slušné jízdní vlastnosti odpovídající kategorii malých skútrů AM, a k tomu hodně výhodný provoz. Dojíždění do práce či po úřadech v hustém městském provozu ale i levný a ekologický pohyb po různých areálech a firmách bez exhalací a hluku motoru, to jsou výhody, které strojům Akumoto otevírají na trhu slibnou budoucnost.
Autor: FilipT