Skútry KTM – Mecky a Ponny

Rakouská značka KTM je známá hlavně svým offroadovým programem a dlouhou řadou vítězství z Dakaru. Ale většina jejích příznivců netuší, že se původně věnovala hlavně skútrům a mopedům!

Výroba motocyklů v KTM (tehdy ještě Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen) sice začala již v roce 1954 s motory Rotax, ale již v roce 1955 přišla velká změna směru. Do společnosti vstoupil Ernst Kronreif, název KTM se změnil na Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen a od roku 1957 se značka začala věnovat výrobě skútrů.


KTM Mecky a Mirabel

Jako první byl Mecky, originální stroj něco mezi skútrem a mopedem, který zaujal hlavně originální přední kyvnou vidlicí. Jako pohonná jednotka sloužily dvoutaktní jednoválcové padesátky Sachs o výkonu 2,1 koní. Maximální rychlost dosahovala díky dvoustupňové převodovkce 40 km/h a celý stroj vážil 47 kg. Za zmínku stojí i údaj o spotřebě – pouhých 1,4 L/ 100 km.

Model KTM Mirabel se inspiroval tehdejší módou celokapotovaných strojů a zavedl k přední kyvné vidlici ještě pomocné odpružení. Schválně jej porovnejte třeba s tehdejšními skútry BMW.

KTM Ponny a Ponny II

O pár let později přichází model Ponny I v roce 1960 a Ponny II v roce 1962. Na stejném základě tyto modely nabraly podstatně více bachratých tvarů a dokonce se vyráběly i ve verzi se dvěma světlomety. Všechny tyto stroje dnes patří k vyhledávanýcm sběratelskýcm kouskům.


Autor: FilipT