Informace o reinkarnaci populárního „prasete“ obletěla nejen Českou Republiku a probudila nečekaný zájem. Skútr jsme viděli, dokonce jsme se na něm i svezli a dokázal nám, že jde o velmi zajímavý projekt. Paradoxem ovšem je, že za celým projektem nestojí Češi, ale Němec a Angličan.
Při více než hodinovém povídání o skútrech v útulném showroomu a zároveň sídle a vývojovém centru Čezety jsme se dozvěděli celou řadu zajímavých informacích o tomto ambiciózním projektu. Začněme tím, proč vlastně Čezeta?
Jak řekl Lutz Buennagel, zaujal ho především design tohoto skútru. Nic podobného na světě není a vzhledem k popularitě retro stylu, která už pár let neslábne to byla jasná volba. Navíc obchodní značka Čezeta není nikde registrovaná, takže stačilo jen zajít na úřad.
Pro začátek vývoje Čezety jsou navíc ideální podmínky. Za pár korun se dají koupit vraky i pojízdné skútry, na kterých je možné testovat nové komponenty a které je možné použít pro vývoj forem na novou karoserii. Samozřejmě také odpadá práce pro designéry a zdlouhavé testování funkčnosti nové konstrukce.
V dílně Čezety také můžeme najít nepřeberné množství náhradních dílů i skútrů v různé fázi renovace, nebo přípravy. Konstruktér, kterým je Neil Eamon Smith tak má ideální podmínky pro testování a vývoj, navíc pokud se pro něco nadchnete, je ideální mít možnost se do toho doslova ponořit, což se tu stalo naprosto přesvědčivě.
Ač je Čezeta především českou ikonou, paradoxně se společnost zaměřuje především na zahraničí, odkud je podstatně větší zájem, než v tuzemsku. Svůj podíl na tom má určitě i cena a fakt, že v ČR prostě elektromobily zatím moc „nefrčí“, není tu zdaleka dost možností nabíjení, ani státní dotace na elektrická vozidla.
Záloha je složena na zhruba stovku produkčních skútrů a poputují v podstatě do celé Evropy. Největší zájem je v Paříži, Barceloně a Vídni. Ale i v ČR už je nekolik kousků prodaných, takže bychom mohli nějakou tu Čezetu na silnicích koncem roku potkat. Nechme se překvapit…
LUTZ W. BUENNAGEL
Head of Sales and Marketing Services, Čezeta Motors, s.r.o.
L.W. Buennagel žije v České republice od roku 2005. Celou svou profesní kariéru se pohyboval v automotive sféře, a to zejména v oblasti consultingu, logistiky a business developmentu pro VW Group (Porsche, VW, Škoda), BMW a další. Znalost mezinárodního prostředí získal díky působení v regionu CEE, SEE, Rusku, Číny, Německa, Spojeného království a Francie.
Od roku 2015 působí v Čezeta Motors, s.r.o., kde je zodpovědný za prodejní a marketingovou strategii pro ČR i zahraničí.
NEIL EAMON SMITH
Managing Director, Čezeta Motors, s.r.o.
Neil pochází z Anglie, kde také vystudoval ekonomii na University of York. Na začátku své kariéry působil ve finanční sféře a věnoval se daním a účetnictví pro mezinárodní společnosti (Deloitte, Ernst&Young). V České republice žije od roku 1998 a záhy poté se přesunul k vlastnímu podnikání ve webovém designu a developmentu. Odtud už byl jen malý krok k podnikání v oblasti start-upů a investic do nových projektů. Díky své lásce k veteránům a zájmu o konstruktérství dostal k renovacím starých strojů, a to včetně Čezety, která ho okouzlila na první pohled. Od roku 2012 pracoval na elektrické verzi původního benzínového skútru a od podzimu 2015 zahájil prodej elektrického modelu Čezeta 506.
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot