Na tříkolové skútry už jsme zvyklí a jejich obliba díky vyšší bezpečnosti a jistotě jízdy stále roste, vyrábí je stále více značek. Ale tři kola už jsou překonána, na scénu nastupuje první čtyřkolový skútr s hydropneumatickým nakláněním do zatáček Quadro4. Jaké jsou první dojmy z jízdy při novinářské prezentaci v německém Weidenu?
Je to zvláštní pocit, posadíte se na skútr, ale rozjede se s vámi čtyřkolka. To je asi nejvýstižnější popis z prvních kilometrů na Quadru4. Zatímco dnešní moderní tříkolové skútry se ovládají téměř shodně jako klasické jednostopé skútry, u „čtyřkoláka“ v každý okamžik cítíte podstatně větší robustnost, stabilitu, ale také podstatně menší obratnost a neochotu skládat se do zatáček.
Tříkolový model této značky, který se od letoška přejmenovat z Quadro 350S na Quadro3, jsme již otestovali před dvěma lety a následně jsme ho vloni vytáhli na sníh. Proto jsme byli hodně zvědaví na čtyřkolku, která by měla nabídnout stejné náklony (až 45 stupňů), ovšem podpořené lepší trakcí dvou zadních kol. Pohon obou zadních kol obstarává variátor přímo na motoru, ze kterého jde výkon před diferenciál pomocí dvou kevlarových řemenů na zadní kola.
Naklánění je přitom na obou nápravách řešené hydropneumatickým systémem HTS (Hydraulic Tilting System). Když to zjednodušeně shrnu – systém využívá soustavu pístů se vzduchem a olejem nejen k naklánění do stran, ale také k odpružení a odtlumení obou náprav. V celé soustavě tak není ani jedna pružina, všechno řeší kombinace olejových a vzduchových tlumičů. Hned po rozjezdu je znát větší tuhost celého systému a jízda na Quadru4 mi tak trošku připomínala jízdu na pracovní ATV čtyřkolce. V běžné klidnější rychlosti je příjemně stabilní, s ladností vyřeší jakékoli nerovnosti nebo překážky na cestě a vzbuzuje sympatickou jistotu – zvlášť pro lidi, pro které je skútr pocitově moc vratká a nebezpečná záležitost. Když ale zrychlíte do svižnějšího tempa, hned pocítíte těžkopádnost podvozku, který se musí hodně tlačit do zatáček, a na nějaké rychlé myšky při vyhýbání propadlému kanálu můžete rovnou zapomenout.
My jsme při testu jezdili v chladném počasí a převážně na mokru, v létě bude podvozek asi díky větší viskozitě ohřátého oleje v systému fungovat pružněji. Poměrně velký odpor podvozku má příjemný následek, že po zastavení můžete ve většině případů nechat nohy na stupačkách a skútr v klidu rovně stojí. Jen když zastavíte trochu v náklonu, skútr se začne sklápět na bok a vy se musíte opřít nohou po straně, stejně jako u klasické motorky. Po zaparkování pak stačí zatáhnout za páku před koleny a stroj se aretuje v rovné poloze – pak ještě musíte zatáhnout za páku ruční brzdy a stroj je bezpečně zaparkovaný, žádné stojánky ani centrální stojan Quadro4 nemá a nepotřebuje.
Kvalitní zpracování prozrazuje, že výrobce Quadro Vehicles S.A. tyto stroje montuje ve Švýcarsku. Odvážná konstrukce zase ukazuje na majetkové propojení s vývojovým centrem Marabese z Milána, které tvoří již více než 25 let návrhy a koncepty pro známé značky. A je to znát i na designu, který zdařile drží krok se současnými módními trendy a například v oblasti nové přístrojovky je hodně atraktivní. Chytré je i řešení podsedlového úložného prostoru pod výklopnou zadní polovinou sedla, kam se vejde otevřená přilba. Další schránky jsou před koleny jezdce, ta levá obsahuje i elektrickou zásuvku pro dobíjení mobilu či napájení navigace.
Menší nadšení při krátkém testu přinesl jen průměrný motor. Vodou chlazený čtyřdobý jednoválec se čtyřmi ventily a vstřikováním paliva o zdvihovém objemu 346 ccm má výkon 30 koní při 7500 ot./min a krouťák 24,5 Nm při 5000 ot/min, ale jeho hrubší projev prozrazuje starší konstrukci. Takto exkluzivní stroj by si zasloužil modernější agregát, třeba něco z poslední produkce Piaggia – ale je jasné, že to by cenu už tak dost technologicky náročného stroje vykoplo do oblak. Při rozjezdech se kvůli vyšší hmotnosti kolem 280 kg provozní váhy a vyššímu odporu celé zadní nápravy s diferenciálem musíte spokojit s nižší dynamikou – klasické skútry vás nechají daleko vzadu, na druhou stranu od semaforů i tak vystartujete rychleji než auta.
Pneumatiky jsou na všech kolech stejné – 110/80 na čtrnáctipalcových kolech a na každé kolo také připadá jedna kotoučová brzda. Brzdový systém je přitom propojený, takže pravá páčka brzdí pouze předek, zatímco levá páčka a páka nožní brzdy aktivují všechna kola najednou. A právě díky čtyřem kolům je brzdění v jakékoli situaci naprosto jistá a bezpečná záležitost – pocitově fakticky tak trochu jako na pracovní ATV čtyřkolce.
Quadro4 je dvoustopé vozidlo – i když vlastně by se dalo označit i za osmistopé, protože zadní náprava má o pár centimetrů menší rozvor než přední. A díky tomu a díky zařazení nožní brzdy jej lze řídit pouze s řidičákem na automobil. A právě z řad automobilistů asi přijde největší počet budoucích zákazníků tohoto modelu, protože ti nejvíce ocení jistotu a stabilitu čtyřkolového podvozku.
Importérem pro Německo, Českou republiku a Rakousko je MSA Motor Sport Accessoires GmbH z Weidenu, která již zaštiťuje prodej modelů Quadro 350D a 350S přes plošnou síť svých prodejců. Start prodeje modelu Quadro 4 je naplánován na květen roku 2015 ca prodejní cenu 289tis korun. Další informace naleznete na www.quadro-vehicles.cz.
Video
Autor: FilipT, foto: autor, MSA