První test Peugeot Metropolis 400

Tříkolové maxiskútry si rychle získaly oblibu díky výborné bezpečnosti, ale i legislativě, která umožňuje jejich řízení jen s řidičákem na auto. A ve skútrařských velmocích jako je Itálie či Francie jich po velkoměstech jezdí stále víc! V tomto segmentu přitom dlouhá léta kralovaly pouze modely Piaggio MP3 a až před dvěma lety se přidalo Quadro. A nyní konečně přichází na trh další hráč, francouzský Metropolis 400. A jeho příchod je opravdu ve velkém stylu! Jako první do světa skútrů zavádí řadu luxusních prvků, jako je bezklíčové zapalování, čidla tlaku v pneumatikách či elektronickou parkovací brzdu.

Na krátký redakční test jsme vyrazili přímo do sídla importéra skútrů Peugeot, společnosti Scooters. A už první dojem z majestátního modelu Metropolis 400 ve skořicové barvě zaparkovaného před prodejnou je hodně impozantní. Francouzi se totiž výrazného designu rozhodně nebojí? Mohutnou mřížku chladiče mezi velkými světlomety doplňuje ještě dolní mřížka v chromované obroučce, která nápisem hrdě hlásí příslušnost ke značce Peugeot. Znak lvíčka pak najdeme nalepený v dolní části plexištítu.

Ovšem celkový dojem se pořádně ukáže až po zapnutí zapalování, kdy se rozsvítí jasný diodový proužek na čele zavěšení dvojice předních kol. Jestli si předtím někdo na ulici nevšiml, že jde o originální tříkolku, tak teď to rozhodně zaregistruje!

Pohled z boku ukáže elegantní sedlo se dvěma opěrkami sešité ze dvou pruhů materiálu. A konečně pohled zezadu, který navazuje na současný designový styl automobilů této značky se dvěma světly. A automobilový vzor napodobuje i otevírání zadního kufru s prostorem určeným pro přílbu. Úložné místo je přitom propojené s hlavním úložným prostorem pod sedlem, takže v útrobách Metropolisu převezete i delší předměty, například stativ. Zadní „víko kufru“ i zámek sedla odklopíte stisknutím tlačítka u levého kolena. Další menší schránky jsou k dispozici pod přístrojovkou.

Luxusnímu vzhledu odpovídá i luxusní pohodlí v měkkém sedle ušitého ze dvou typů materiálu. Uvolněná poloha rukou i dost místa na nohy, které si můžete libovolně uložit na rovnou podlážku, nabízejí o dost větší komfort než srovnatelná konkurence. Pravé noze nepatrně překáží jen nožní pedál propojeného brzdového systému, což je nutný kompromis, díky kterému ale skútr lze řídit i bez řidičáku na motorku.

Další dva geniální prvky, kterými Peugeot ujíždí konkurenci, je výsuvný plexištít a bezklíčové zapalování. Plexištít si vysunete nahoru nebo dolů pouze po zastavení, je totiž nutné oběma rukama stisknout pojistky v přední části štítu a ručně si nastavit polohu. I to se dá chápat jako přínos k větší bezpečnosti, všechny ostatní systémy totiž nevyhnutelně vedou k tomu, že to řidič bude zkoušet nastavit za jízdy. Plexištít velmi slušně odklání vítr a i nyní v téměř zimním počasí jsem se za ním kompletně schoval před mrazivým větrem.

S bezklíčovým zapalováním jsme se až dosud mohli setkávat jen u motocyklů ve vyšších cenových třídách, Peugeot Metropolis 400 tento prvek přináší i mezi skútry. Klíč s vysílačem máte v kapse nebo v batohu a pak už stačí jen otočit modře podsvíceným ovladačem a ťuknout na startér. Dalším prvkem ze světa luxusních motocyklů jsou pak čidla tlaku v pneumatikách, která vám ukážou požadovaný údaj na palubním počítači. Ten zabírá velký displej mezi analogovými budíky tachometru a otáčkoměru a kromě dnes již obvyklých funkcí nás nadchnul třeba ukazatelem dojezdu, venkovní teploty, průměrné spotřeby či kontrolkou parkovací brzdy. Ta se aktivuje elektronicky a její spínač je ukrytý pod znakem lvíčka mezi řídítky. Docela vychytaný bezpečnostní prvek, kdo tohle neví, ten na skútru prostě neodjede 😉

Sedám si na skútr s aretovaným podvozkem a stroj pevně stojí i bez stojánku. Po stisku startéru se ozývá docela hlasitý zvuk motoru a do nohou jsou cítit nepatrné vibrace. Stačí vzít za plyn a aretace podvozku se po zvukovém signálu odemkne a po rozjezdu se skútr chová stejně jako běžný jednostopý stroj. Ale při každém manévru cítíte tu dokonalou jistotu předku, který vám prostě nemůže uklouznout. Nikdy. Jezdili jsme na mokrém a prochladlém asfaltu a zkoušel jsem třeba i opatrně přebrzdit předek v náklonu – a nic. Dvojnásobná přilnavost předku je prostě obrovská výhoda.

Reakce plynu je nepatrně opožděná, ale nový čtyřstovkový agregát má dost výkonu a krouťáku (37 koní a 38 Nm) na to, aby poměrně těžký (279 kg) Metropolis rychle rozpohyboval. Ovládání je přitom až kouzelně snadné, stroj se snadno proplete mezi auty, ale jistotu si udrží i v táhlé zatáčce projížděné vyšší rychlostí na d 100 km/h. Motor má dost síly i na dálnici a když třeba při zmíněné rychlosti 100 km/h dáte plyn nadoraz, stroj docela pěkně energicky zrychluje a ukazatel tachometru postupně vyšplhá až k hodnotě 150 km/h.

Na takový rychlostní potenciál už to chce i pořádné brzdy. Dva přední kotouče a propojený brzdový systém s jedním zadním kotoučem (aktivovaný nožná pákou nebo levou ruční páčkou) mají síly na rozdávání, přestože nástup je trochu pomalejší a sneslo by to i ostřejší počáteční zakousnutí. Ale chápu, že u stroje určeného i pro jezdce bez řidičáku na motorku je asi pozvolná reakce s nutností většího stisku bezpečnější. I tady platí, že díky dvěma předním kolům je krizové brzdění nesrovnatelně bezpečnější než u klasického skútru. Stejně jako u MP3 si při zastavení můžete Metropolis tlačítkem uzamknout ve vzpřímené poloze a na křižovatce nemusíte dávat nohu na zem. Aretace se při startu sama odemkne.

Vlastní konstrukce zavěšení s vodorovným hydraulickým tlumičem vypadá hodně složitě, ale na dobrém asfaltu funguje velmi dobře. V každé rychlosti kola pěkně odfiltrují malé nerovnosti a jízda je komfortní. Trochu horší je to ale na hodně rozbitých úsecích, kdy vedení předku ztrácí jistotu a řidič také část nárazů na výmolech pocítí do řídítek. Než konstrukce zavěšení předních kol je ale podle mého názoru na vině spíš méně tuhý trubkový rám. Ten totiž nemá žádný středový panel a na hrbolech se trochu víc prohne než skútry s vyklenutou podlážkou.

A poslední poznámka k zavěšení tříkolky ve stylu Peugeot – mohutná dolní konstrukce mezi koly trochu omezuje světlou výšku skútru, na kraji Brna jsme narazili na jeden extrémně vysoký práh, kde už si Metropolis lehce škrtal spodkem. To někdy může být problémem i při výjezdu přes obrubník, tady má MP3 s volným prostorem mezi koly výhodu.

Spotřebu jsme během krátkého testu neměřili, ale od svých francouzských kolegů novinářů vím, že se dá jezdit v rozmezí 5-6 litrů na 100 km. To je s třináctilitrovou nádrží dostatečná hodnota a odpovídá této kategorii.

Peugeot Metropolis 400 nás při testu hodně nadchnul. Má kultivované chování, výborný moderní motor a snadno se ovládá ve vysoké rychlosti i při proplétání mezi auty. Vypadá nádherně a odlišuje se celou řadou luxusních doplňků a funkcí i nápaditým denním LED svícením na konzole mezi koly. Pro zájemce z řad jezdců s řidičákem jen na auto půjde o hodně lákavou alternativu k povoleným stopětadvacítkám. A cena zhruba na úrovni 200 tisíc odpovídá této kategorii.

Technické údaje modelu Peugeot Metropolis 400 najdete pod tímto odkazem.


Autor: FilipT, foto: Matej Oliva