Stopětadvacítky budou v příštím roce velice horkým zbožím a výrobci si to uvědomují. Hodně zajímavý nákup by mohlo být i testované Piaggio Fly v novém kabátě a s novou technikou, no a především za novou cenu.
Fly je velice elegantním strojem a jeho poslední designová evoluce to ještě prohloubila. Zajímavým prvkem je chrom, který dává stroji luxusnější vzhled. Zajímavá je i kombinace ostrých a oblých tvarů na stroji. Myslí se ale hlavně na praktickou stránku věci, o tom svědčí velké sedlo i velká madla pro spolujezdce. Velice pěkně je provedená i přístrojovka, která ukazuje vše, na co si jen vzpomenete v úhledném designu. Nechybí ani hodiny.
Technika modelu Fly je neméně zajímavá. Srdcem stroje je poslední generace motoru s tříventilovou technikou. S tím jsme měli tu čest už ve skútru Vespa. Kromě vyššího výkonu má nový agregát i jiný průběh, ale o tom později. Skútr jezdí na dvanáctipalcových kolech, která brzdí dvě kotoučové brzdy fungující nezávisle na sobě.
Překvapivě velký je podsedlový prostor, do kterého naskládáte dvě otevřené přilby. Na svědomí to má především nádrž umístěná pod podlahou skútru. To má samozřejmě dobrý vliv i na jízdní vlastnosti. V základní výbavě skútru najdete centrální i boční stojan. Chybí už ale nožní páka pro start skútru.
V sedle najde dostatek pohodlí i jezdec vyšší postavy, ale pohodlí maxiskútru samozřejmě nečekejte. Přesto se na prostorné sedlo vejde bez problémů řidič i spolujezdec a oba mají dostatek prostoru i pohodlí.
Startér ale samozřejmě s malým agregátem i za studena nemá problém a my po krátkém zahřátí můžeme vyrazit na cestu. Variátor i spojka zabírají plynule a nechává stopětadvacítku poměrně dost vytáčet. To samozřejmě zajišťuje rychlé odjezdy z křižovatek, což od tohoto typu skútru rozhodně čekáte.
Video
Hodně mě překvapil podvozek. Ten dokáže vyžehlit i nějakou tu díru na silnici, ale hlavně je výborně stabilní v zatáčkách, kde si můžete dovolit hluboké náklony, kterým pomáhají široké pneumatiky. I na dlažebních kostkách, nebo na kolejích skútr neodskakuje a chová se předvídatelně.
Ale abychom jen nechválili, narazili jsme na velký neduh, kterým je stojánek. Pokud totiž skútr zatížíte a projedete zatáčku ve větším náklonu, rychle drhne o asfalt. To je samozřejmě efektní, ale zároveň ne úplně bezpečné a třeba na nerovném povrchu si musíte dávat pozor, aby se stojánek nezasekl. Chce to zkrátka trochu cviku.
Piaggio Fly udělá na trhu rozhodně velký rozruch a může udělat vrásky na čele třeba prodejcům Hondy PCX, která jednoznačně vládne kategorii stopětadvacítek. Skútr je kvalitně zpracován, má moderní techniku, dobré jízdní vlastnosti, líbivý italský design a hlavně na něm visí velice zajímavá cenovka 53 900,- Kč.
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý