Piaggio Beverly 300ie

Podle názvu i luxusního designu by se skoro zdálo, že Piaggio tento model navrhlo speciálně pro Beverly Hills, přepychovou čtvrť v LA, kde bydlí stovky filmových hvězd a tisíce zbohatlíků. Ve skutečnosti sice označení Beverly vzniklo italským přepisem písmen BV označujícím tuto modelovou řadu, ale i tak si po dvou dnech v sedle tohoto stylového skútru pořád říkám, že Brenda a Brandon z profláklého seriálu by si na projížďku k Atlantiku vybrali právě tohle Piaggio.

Už po prvních pár metrech po převzetí testovacího skútru mám dojem, že jsem na téhle mašině někdy musel jet! Důstojný projev motoru, který ze sebe s mohutným záběrem dostane to nejlepší už ve středních otáčkách, maximální pohodlí, přepychová přístrojovka, něco takového jsem přece zažil už na podzim, když jsem si v A-Spiritu přebíral k testu Aprilii Scarabeo 300. Není divu, že mi dnešní svezení na Beverly připadá hodně podobné, oba stroje pocházejí ze stejného koncernu a sdílí spolu pohonnou jednotku, čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec QUASAR 278 ccm, a řadu konstrukčních prvků včetně velikosti kol 14 palců vzadu a 16 palců vepředu. A tyto dva stroje si konkurují i cenou a charakterem, další podobně zaměřený stroj na trhu prostě nenajdete.

Piaggio Beverly ovšem má své vlastní charisma a od sportovnějšího Scarabea se odlišuje ještě větší mírou pohodlí a majestátnosti. Řada Beverly je na trhu už deset let, ale vloni prodělala podstatnou inovaci a na třístovce je to hodně znát. Náznak retro tvarů v okolí světlometu přechází v moderní linie kombinující lakované plochy a stříbrné plasty. Zvýšený středový tunel s krásně zakomponovaným víčkem nádrže naznačuje, že tento stroj se díky zvednutému rámu rozhodně v zatáčce vlnit nebude – vždyť také téměř stejná konstrukce jezdí v ještě silnějším modelu Beverly 500.

Mezi koleny sice není tolik místa na tašku, kterou lze zavěsit na elegantní výklopný háček, to ale v případě tohoto skútru vůbec nevadí. Pod sedlem na vás totiž čeká pořádný zavazadlový prostor, kam v pohodě uložíte dvě přilby, takže s převozem nákupu rozhodně problém mít nebudete. Také do přihrádek velké členěné schránky před koleny řidiče si můžete naskládat řadu užitečných věcí. Schránka se otevírá zatlačením na klíček v zapalování, pod sedlo se zase dostanete po stisku tlačítka na levém řídítku. Co se ovladačů na řídítkách týče, i tady se mi cpe na jazyk slovo „luxusní“, dokonce i na přepínání údajů na displeji najdete tlačítko přímo na řídítku.

Nový tvar směrovek je dobře vidět ze všech stran i zepředu, chromovaná zrcátka kapkovitého tvaru dobře ladí se svislou lištou na „hrudi“ skútru, taky zadní část s dvěma samostatnými světly musí nutně nadchnout každého příznivce moderního designu. Opravdovou lahůdkou jsou ale litá kola s dvaceti paprsky, Beverly to na nich neskutečně sluší a řekl bych, že právě kola možná pro leckoho budou tím rozhodujícím argumentem, proč vybrat právě Beverly. Z pohledu řidiče je ovšem důležitější pěkný přístrojový panel ze tří propojených kulatých budíků v chromových obroučkách doplněných displejem. Najdete zde vše důležité a i tady vás nadchne dokonalý design dvou barev lakování obalených v plastu imitujícím kožený povrch.

Dalším velkým plusem tohoto stroje je posaz. Beverly má pohodlné sedlo řidiče s velkorysou bederní opěrkou tvořenou sedlem spolujezdce. Pocitově je posaz i celý skútr docela vysoký, až jsem si říkal, jestli nebudou mít nižší postavy potíže s bezpečným došlápnutím na zem? Běžně rostlý řidič může těžit z plně vzpřímeného posazu, díky kterému vás nebudou bolet záda ani po celodenní jízdě. Jediné, co mě na Beverly trochu vadilo, je prostor pro nohy omezený středovým tunelem. Místa na chodidla je tu dost, ale nemůžete si měnit polohu nohou jako u jiných skútrů a celý den je budete mít v jediném pozici.

Po nastartování reaguje Beverly na povely plynu s majestátním klidem. Třístovka se nijak moc nevytáčí a má dost síly na svižný rozjezd už ve středních otáčkách, variátor je ale nastavený spíš na pozvolnější náběh výkonu. Na semaforech hravě ujedete i přemotivovanému mladíkovi v natuněném Golfu, zároveň ale tento stroj nijak neláká k razantní jízdě a spíš mu vyhovuje v klidu si plout mezi provozem. Spíš než výkon 22 koní raději předvádí svůj krouťák 24 Nm. Do stovky zrychluje slušně, maximálka na dálnici se zastaví zhruba na tachometrové hodnotě 125 km/h, tuhle cifru pak Beverly poctivě drží i do mírného kopce. Na dálnici by to ale určitě chtělo doobjednat ještě příplatkový plexištít, ve vzpřímené poloze už jde na jezdce dost velký nápor vzduchu. Díky velkým kolům poctivě filtruje všechny menší nerovnosti a ani velké díry nijak podstatně nerozhodí řízení a neobtěžují jezdce. Příkladnou stabilitu pak Beverly zaručuje v náklonu i v přímém směru, ani v jednom případě se nenechá rozhodit, a to ani podélnými nerovnostmi. Takhle jisté a klidné řízení už jsem u skútru dlouho nepotkal!

Méně nadšení už ve mně vzbudily brzdy. Což o to, brzdí velmi slušně, ale k pořádnému záběru je třeba páčku dost zmáčknout a páčka zadní brzdy je o poznání měkčí a nastupuje dříve než předek, takže řidič musí odměřovat každou rukou trochu jinak a je nutné si na to zvyknout. Na druhou stranu, přední brzda je dostatečně citlivá a v kombinaci s dobrým obutím ustojí i hodně krizové brzděni, přesto bych u takto exkluzivního skútru už očekával volitelné ABS a propojený brzdový systém.

Při jízdě ve dvou si bude spolujezdec užívat pohodlí i výhledu přes hlavu řidiče, dobře umístěná madla a výklopné stupačky, které lze při jízdě sólo zase zaklopit do neviditelné stříbrné linky. Skútr je přitom dobře navržený i pro jízdu ve dvou, ovladatelnost zůstává na dobré úrovni a jistota řízení se nijak výrazně nezmění. To samé platí i pro spotřebu kolem čtyř litrů na sto, která díky velikosti nádrže 13 litrů zaručuje výborný dojezd až 300 km. Tento stroj si proto dovedu představit jako výborný dopravní prostředek pro dojíždění do města, kdy trasa zahrnuje třeba i kus dálnice nebo obchvatu, ale zároveň jako příjemné víkendové svezení ve dvou pro milovníky vyzrálých skútrů. A to mi za cenu jen těsně nad sto tisíc vůbec nepřijde jako špatná nabídka.

Technické informace a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Oficiální video

Video z testu pořízené iPodem

Autor: FilipT, foto: autor, Matěj Oliva