Peugeot Satelis 300

Třístovka od francouzské značky představuje rozumnou střední cestu mezi stopětadvácami a velkými maxiskútry. Nabízí optimální vlastnosti do města a důstojný výkon i na kratší přesuny po dálnici, to vše v nezaměnitelném francouzském stylu a se spoustou netradičních řešení.

Když se podíváte na jakýkoli prvek skútru, všude je vidět řada výjimečných řešení a luxusních prvků. Vepředu zaujmou litá kola s loukotěmi vysunutými do strany, dva mohutné světlomety s vysokým plexištítem, luxusně zpracované sedlo.

Tím nejvýraznějším designovým prvkem je ale široká záď tohoto korábu, která chytře kombinuje boční madla spolujezdce a diodová zadní světla i se směrovkami ve spodní části. Mezi světly je pak automaticky otevírané víko kufru, to jest podsedlového prostoru – taky vám to připomíná poslední modely aut Peugeot?

Poslední generace řady Satelis navazuje celkovými rysy na svého úspěšného předchůdce, ovšem prodělala kompletní inovaci. Dostala také nový modernější design s většími světlomety doplněnými o denní LED světla, které tak trochu navazují na styl francouzských aut. A právě design bude tím hlavním lákadlem, díky kterému se již nyní Satelisy na prodejnách obvykle dlouho nezdrží. Mohutná silueta je při pohledu zblízka rozdělená do plynulých přechodů a v námi testované hnědé barvě vypadá dokonale.

Místo pod sedlem je doslova geniálně řešené a my jsme si satelis zamilovali hlavně kvůli němu. Nejde jen o to, že máte k dispozici opravdu obrovský „kufr“, kam se pohodlně vejdou dvě přilby a ještě spousta věcí a ještě navíc má vnitřní osvětlení. Hlavní vychytávka spočívá v otevírání, které odklápí pouze zadní spolujezdcovu polovinu sedla. Když vyložíte manželku před zaměstnáním, vůbec nemusíte slézat ani zhasínat motor. Stačí pootočením klíčku odjistit zadní část sedla, která se sama vyklopí nahoru. Manželka sem uloží přilbu a bundu, zaklapnete sedlo a můžete pokračovat dál.

Stejné vychytávky vás čekají i na pozici řidiče. Mohutná zrcátka s nastavitelnými skly trumfnou ve výhledu dozadu veškerou konkurenci, to samé lze bez výčitek prohlásit i o přístrojové desce. Třístovka na přístrojovce kromě tachometru a otáčkoměru obsahuje i palubní počítač s ukazatelem paliva, teplotou motoru, teplotou okolního vzduchu, sledováním okamžité i průměrné spotřeby a dokonce i dojezdem na nádrž či varovnou kontrolkou otevřeného podsedlového prostoru!

Mezi řídítky je pak ukrytá vyklápěcí schránka přesně jako šitá na mobil (ve Francii si sem ukládají lístek od mýtné brány). Další zamykatelnou schránku najdete před levým kolenem a malý prostor je ještě v přední části sedla, ten je určený na pláštěnku přes sedlo, abyste po práci nemuseli nasedat na mokrý povrch.

Po usazení v sedle je dost místa a pohodlí i pro nás dlouhány, nohy si odložíte na podlážku nebo opřete vepředu na šikmou plochu. I na sedle je znát, že jde o model nabízený i v mnohem vyšších motorizacích, kde se počítá s delšími cestami. To samé platí o plexištítu, který nám teď na jaře hodně zpříjemnil ježdění za chladného počasí. Za chladného rána jsem ocenil i další chytrou funkci – Satelis lze nastartovat a zahřát i na bočním stojánku, kdy vás hlídá elektronika a nedovolí přidat plyn, takže nehrozí pád ze stojánku ani rozjezd s vyklopeným stojanem.

Peugeot Satelis není žádný drobek a hrdě se hlásí ke třídě maxiskútrů. Suchá váha je 160 kg, ale právě díky své enormní velikosti působí docela lehkým dojmem – u takhle velké mašiny byste prostě čekali mnohem většího cvalíka. Nový čtyřventilový jednoválec 279 ccm nabízí výkon 22 koní, a to už stačí i na důstojnou jízdu po příměstských dálnicích. Ve městě pak slušná zásoba krouťáku zaručí razantní rozjezd i bezpečné proplétání mezi auty.

Skútr díky dlouhému rozvoru pěkně drží stopu a dává dobrou odezvu do řízení i v zatáčkách nebo manévrování po městě. Jen na hrbolech rychle ztrácí jistotu a dává řidiči najevo, že má radši kvalitnější povrch než vymleté kanály a přejezdy kolejí. Na druhou stranu třeba dlažební kostky posílaly do řídítek jen minimální vibrace a kombinace kol 120/70×14 vepředu a 140/60×13 vzadu s nimi neměla problém. To samé platí v zatáčce – na kvalitním povrchu si díky tužšímu odpružení můžete dovolit i docela agresivní náklony, ale zvlněný povrch vás donutí polevit a jet opatrněji.

Peugeot Satelis 300 je nyní v nabídce za hodně lákavou cenu pod 115 tisíc, a za to dostanete univerzální stroj do města i na delší trasy, který si v pohodě poradí i se spolujezdcem a do velkého podsedlového prostoru ještě spolkne velký nákup.

Autor: FilipT, foto: Matěj Oliva