Novinky Yamaha a první svezení

S celkem 29 modely skútrů patří Yamaha k nejrozšířenějším značkám v této oblasti. Využili jsme prezentačního dne pro novináře, kde jsme měli možnost vyzkoušet a porovnat hlavní modely skútrů a poprvé ochutnat hlavní novinky pro sezónu 2013.

Otevření legislativy s možností řídit stopětadvacítky i s řidičákem na auto zdá se splnilo nadějná očekávání značek. Prodeje i zájem o skútry 125 ccm se masivně zvedají a Yamaha díky své bohaté tradici v tomto segmentu i díky husté dealerské síti získává stále více zákazníků. Právě stopětadvacítek přitom letos prodala již dvakrát tolik než vloni, v nabídce se ale zabydlela i řada nových maxiskútrů…

Yamaha X-Max 400

Třicet dva koní výkonu se u největšího skútru z řady X-Max projevuje klidným charakterem. Prostě silák, který ale k jízdě nepotřebuje raketové starty nebo burácení motoru. Obrovská koncovka výfuku vše utlumí do tichého ševelení a vy si ani nevšimnete, že jste během pár sekund dosáhli maximální povolené rychlosti pro dálnice. Zátah motoru je hodně lineární, takže tolik neláká k razantnější jízdě jako třeba TMax.

Přitom toho ale v zatáčkách zvládne opravdu hodně a skoro to až svádí k tomu to pořádně rozjet. Zajímavý model, na kterém všechno funguje tak nějak intuitivně a tak jak má. Design je zcela ve stylu řady XMax, i když se tak trochu začíná blížit i sportovnímu image T-Maxu. To je patrné hlavně v sedle, kdy před vámi jsou kosočtvercové budíky připomínající právě vlajkovou loď TMax.

Čtyřstovka je pořádně mohutná mašina, potom ale vůbec nepůsobí těžkým dojmem. Řízení i manipulaci na místě zvládne téměř každý, kdo už má něco najeto na stopětadvacítce, má slušnou ochranu před větrem, dost místa pod sedlem… prostě „samé výhody a sociální jistoty“. Opravdu jsme nenašli, co by se tomuhle krasavci dalo vytknout, snad kromě zmíněné velikosti výfuku.

Yamaha T-Max 530

Na krátkou projížďku jsme pro srovnání samozřejmě vytáhli i TMaxe, ovšem tady jsou všechna slova marná. Tuhle záležitost, navíc okořeněnou laděným výfukem Akrapovič, prostě musíte zažít.

Tohle už nemá nic společného s praktickými vlastnosti skútrů, tohle je věc čistě pro zábavu, a té umí tahle motorka převlečená za skútr nabídnout opravdu hodně. proto ji také co nejdříve protáhneme pořádným redakčním testem!

Yamaha Xenter 125

Na prezentačním dni jsme vyzkoušeli i jeden z nejvyhledávanějších skútrů 125 ccm vyšší třídy, loňskou novinku Yamaha Xenter. Městský skútr s jistým vedením díky vysokým šestnáctkovým kolům se mimo jiné skvěle hodí pro jezdění v depu a kolem motocyklových závodů. I proto se Yamaha stala oficiálním dodavatelem pořadatelských skútrů pro MotoGP a připravila tuto krásnou verzi Xenter 125 MotoGP.

Černá barva s červenými doplňky a zatmaveným štítkem vypadají lákavě, ale to hlavní přijde až v sedle – plně digitální přístrojovka vypadá dokonale moderně a ukáže vám třeba i teplotu. Důležitá je ale i kombinace užitných a jízdních vlastností. Pod sedlem je sice jen malá schránka, na rovnou podlážku můžete naložit obrovskou tašku s nákupem nebo bednu s nářadím.

Skútr na silnici dává slušnou jistotu díky velkým kolům, zároveň je ale ve městě a na parkovištích až neuvěřitelně obratný a otočí snad na dvou metrech. Xenter obsahuje propojený brzdový systém UBS Yamaha, po zastavení ale budete marně hledat boční stojánek. Xenter má pouze centrální, ovšem ten je tak dobře po ruce a tak snadno funguje, že ten boční bohatě nahradí.

Yamaha Aerox R 50

To nejmenší nakonec, krásný malý sporťáček Aerox je pro letošek kompletně přepracovaný a osloví zájemce o krátké dojíždění. Ve městě si ho zamilujete a vůbec nebudete řešit, že na tachometru vykouzlí jen padesátku. Tohle je dobrý kámoš pro kratší jízdy, na které se nechcete oblékat do bundy s protektory a pořádných bot a padesátka je tak akorát.

A nový textilní komplet od PSí Hubík a přilba v červenobílém airbrushi k němu tak dokonale sedla, že má Honza dalšího adepta na doplnění garáže vedle Hypermotarda…

Autor: FilipT, foto: Jan Altner