LML – indická „Vespa“

Na výstavě Motosalon v Letňanech byla k vidění celá řada novinek na poli skútrů, ale také jedna úplně nová značka. Podobně jako se v Indii dodnes vyrábějí Royal Enfieldy, se nyní do Evropy znovu dostávají krásné staré modely Vespy.

Společnost LML vznikla jako nástupce Lohia Machines Ltd, která byla až do roku 1999 společným podnikem indických vlastníků a koncernu Piaggio a vyráběla dvoutaktní licenční Vespy pro asijské trhy. Po odchodu italského podílníka pak LML pokračovala ve vývoji a společně se značkou Daelim připravila novou řadu čtyřdobých stopadesátek LML Vespa.

Příchod skútrů LML do Evropy vzbudil již vloni na podzim velký rozruch v Itálii. Krásná stará Vespa ve „starém dobrém“ provedení z poctivého plechu s manuálním řazením na levém řídítku a navíc za příznivou cenu, to oslovilo opravdu hodně milovníků tradičního pojetí jednostopých mašin s místem na kolena. Výrobci se podařilo inovovat původní licenční agregát s karburátorem od Vespy a dosáhnout téměř neuvěřitelnou spotřebu pod 1,5 L/100 km a zároveň splnit přísné evropské emisní limity Euro 3. I tak dokáže čtyřdobý dvouventil nabídnout výkon kolem 10 koní a maximálku kolem 100 km_h, což je na desítkových kolech naprosto dostačující hodnota.

Každý, kdo na LML přesedne z motocyklu, uvítá čtyřstupňovou převodovku s ovládáním pomocí otočné levé rukojeti řídítek a páčky spojky. Navíc stejně jako u motorky najdete páku zadní brzdy klasicky pro pravou nohu, takže jízda na skútru může díky řazení dostat opět nový rozměr. Elektrický startér ještě doplňuje klasická našlapávačka, ale i přes plně plechové provedení všech kapot se celková hmotnost zastavila na přijatelných 121 kg.

Hlavní devizou těchto modelů je ovšem jejich nádherný „vintage“ design s dlouhým rovným sedlem a náhradním kolem vykukujícím pod krytem na boku motocyklu. V nabídce je navíc řada vyšperkovaných verzí s dobovými barvami a doplňkovými chromovanými nosiči a rámy. Zklamaný bude pouze ten zájemce, který očekává „asijskou“ cenu, stroje LML si rozhodně nehrajou na levnou čínu a pohybují se v cenových relacích kolem sedmdesáti tisíc za stopadesátku i stopětadvacítku.

Autor: FilipT