Kymco K-XCT 300i Útok na vrcholné pozice

Kymco uvedlo na trh stroj, který směle vykročil ke stupni vítězů. Sesadí z pomyslného trůnu své konkurenty v kategorii třístovkových maxiskútrů ?

V téhle „střední třídě“ strojů 250–300 u mě až dosud v poměru výkon-vlastnosti-cena vedl X-max 250. A pokud se kladl větší výraz na výkon, pak asi SH 300, které motoricky nemělo konkurenci a navíc je i praktické. Pak přišla ještě Forza 300, ale tam je to spíše o luxusnější stránce věci. Italské stylovky od Vespy a Piaggia jsou krásné, ale taky trochu cenově odlišné. Kymco K-XCT 300i má však solidně našlápnuto a bez okolků jde po metách nejvyšších. Žádné podlé okopávání kotníků, jde o férovou výzvu pro japonskou konkurenci.

V první řadě design

Tady pánové hodně pracovali tužkami a hýřili nápady. Vytvořili líbivý design, který neodkazuje na asijský původ a na světě je moc pěkný „globální“ model. Velké čelní partie podporují aerodynamiku a podtrhují sportovní podtext. Sem tam ostřeji řezaná linka vše umocní. V podstatě nemám, co bych stroji na tomto poli vytýkal. Přijde mi to jako dobře stmelený celek, obzvláště zadní část s držadly a LED světlem se mi hodně zamlouvá.

Ergonomie pro řidiče je v oblasti řídítek naprosto bezvadná. Řešení spínačů jak na pravé tak levé straně je pro mě příkladem toho, jak by to mělo vypadat. Hodně mě potěšily stavitelné páčky brzd. I na moje kratší prsty vše sedlo perfektně.

Sedlo je měkké a prostorné. Drobná opěrka spíš trochu překáží a sklon sedla trochu tlačí dopředu a já s delšími nohami mám trochu problém, protože jsou víc pokrčené, než se mi zamlouvá. Prostě mi přijde, že sedím „hlouběji“. Ale s chodidly lze posouvat, a tak si v každý čas lze najít svou pozici. Trochu poposedávání a je to OK. Druhé místo je výrazně kratší a širší, ale pro spolujezdce hodně příjemné. Cestovat se na něm bez problémů dá i pár hodin v kuse. Taktéž stupačky spolujezdce jsou velmi dobře zpracovány a jsou pohodlné.

Podsedlový prostor pojme otevřenou helmu nebo integrálku a trochu drobností. Pro běžné potřeby dostačující. Multifunkční spínačka chce trochu nastudovat, aby člověk věděl, co čekat od spousty pozic sklopného klíče a zasouvací krytky spínačky.

Jedním z mála slabších míst po stránce designu je obří výfuk, který musí mít v sobě našlapánu „ekologickou“ technologii a tak prostě vypadá tak jak vypadá. V tunelu mezi nohama je ukryta nádrž pod lesknoucím se víkem. To se otvírá vyklopením pojistky a při zavření jsem s ní trochu bojoval, je třeba ji nadzdvihnout, jinak její zub naráží na kapotu a nejde zavřít. V levé horní části je schránka na drobnosti, která je navíc vodotěsná. Sice není uzamykatelná, ale je v ní integrována zásuvka na 12V, takže do cíle dojedete vždy s dobitým mobilem nebo podporou navigace..

Motor

Jedním slovem by to bylo vyjádřeno asi takto: pecka! Protože 20,4 kW (28 koní) vám dává jistotu, že budeme mít výkonu vždy dostatek, kdy si vzpomenete. Jeho nástup přes variátor je skoro sametový a velmi důrazný. Okamžitě reaguje, je agilní a silný. V objemu 300 ccm jde fakt o špičku a konkurenci v podstatě smázne. Menší kola roztočí dříve než SHčko a podle mne bude i rychlejší. Spotřeba je taktéž na velmi solidní úrovni a při tom, jak jsem mu dával „za uši“, se nevyhoupla přes 4 litry. Motor je prostý jakýchkoli nežádoucích vibrací. Nezaznamenal jsem přenos, ať do stupaček nebo do řídítek v žádném jízdním režimu. U výrobce se naprosto trefili do mé představy, jak by měl motor v tomto segmentu jet a reagovat.

Podvozek

Myslím, že i v tomto ohledu jde o vrcholný počin konstruktérů. Velmi slušně naladěný kompromis. Podvozek prostě „podrží“ výkon motoru a je to ku prospěchu věci. Na dálnici se na budíku po chvilce zjevila i cifra 162. V tomto kalupu už musím přiznat stroji lehkou nervózní reakci při změnách směru, ale do povolené stotřicítky je vše jak má být a stroj precizně drží stopu a i při 145 nejeví tendence k jakýmkoli náznakům neklidu.

Co mu rozhodně nesvědčí, jsou vyjeté koleje, tedy podélné nerovnosti. Při délce rozvoru ani není divu. Jen s tím člověk musí počítat, když se na takový povrch dostane v zatáčce. Při náznaku nervozity stačí ubrat a stroj se okamžitě srovná a zklidní. Příčné nerovnosti filtruje lépe předek, zadní tlumení je nastaveno víc do tuha, což je pro vyšší rychlosti jen dobře. Pro jízdu po rozbitých okreskách lze zadek navíc povolit. Při pomalejší jízdě na nerovnostech, to s tuhým nastavením lehce klepe do pozadí, ale dost toho pohltí měkké sedlo. Po pár kliknutím se tlumiče lehce podvolili a je to měkčí, ale přesto se nikde nebudete houpat.

K-XCT je hbitý a mrštný, díky podvozku a motoru z něj prostě agilita jen srší. Obrovský rejd, podpoří i chutě na proplétání hustým provozem. Příměstský a městský skútr jedna radost.

Brzdy

V podstatě i tady nemám výtek, vše funguje jak má. Brzdy mají rychlý a měkký nástup, ale jde o čitelné dávkování což je přesně vyhovující městskému provozu. A stačí jen o málo přimáčknout páčky více a mohutný účinek donutí řidiče opřít si kolena o plasty. Podvozek opět nezklame a i tady je na něj perfektní spolehnutí. Integrované ABS jsem nedokázal dostat do úzkých. Výborně nastavení, aktivace se projevila až při necitlivém zacházení s páčkou zadní brzdy. Předek jsem za sucha vůbec nedokázal aktivovat. Pak už mi přišlo, že si zahrávám s pádem a nechal jsem toho.

Postřehy

Při zamčených řídítkách nelze otevřít plně sedlo do polohy, aby nepadalo na ruce při vyndávání věcí z pod něj. Ovládání stojánku je perfektní! Jak bočního tak hlavně hlavního. Je to jednoduchý a lehoučký.

Při zaklesnutých botách plně v před do kapot vám výstupek na kapotáži brání v jejich lehkém vyklouznutí do stran. Za jízdy to oceníte jako oporu, při popojíždění a sundávání nohou je to naopak trochu stresující. Řídítka se nikdy nedotknou kolen což je bezva. Vykrojené „rohaté“ plexi produkuje slyšitelný hvízdavý zvuk kolem devadesátky, pod ní ani nad ní není nic znát. Asi by mohlo být vyšší, ale to zřejmě pořeší nabídka dalšího příslušenství pro cestovatele.

Celkový dojem

Kvalitně zpracovaný a líbivý stroj se sportovním elánem a moderními technologiemi, jako je třeba pěkné LED osvětlení. Výborný motor s podvozkem. Výborné brzdy. Čitelné chování a v každé situaci. Velmi precizně sladěný a fungující celek, a k tomu ještě zajímavá cena. Kdo má v hledáčku tuhle kategorii, tak mu doporučím tento stroj nevynechat. Bylo by škoda nevyužít téhle příležitosti a pak si zbytečně „rvát vlasy“. Pro mne, jde o nejužší špičku v kategorii. Při doporučeních ho určitě zahrnu dotazujícím se do výběru.

Prezentační video výrobce

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Autor: Marek Hrodek, foto: Tomáš Matějovský