Zdálo by se, že v modelové řadě Kymca už není místo pro nové stroje. Přesto jsme opět svědky uvedení nového modelu, i když jde tentokrát jen o změnu motorizace. Do oblíbeného modelu Grand Dink se totiž dostala stopětadvacítka.
Stroj jsme dostali v elegantní černé metalíze. Na první pohled vypadá tohle Kymco velice luxusně a budí dojem daleko dražšího skútru. Design přední masky je hodně netradiční a asi se nebude líbit úplně každému, ale komu padne do oka, ten prostě neodolá. Plexisklo není extrémně vysoké, ale svou funkci plní výborně.
Velice dobře vypadá i přehledná palubní deska a ovladače. Zrcátka jsou na řídítkách, starší generace je měly na kapotáži, což byl problém při pádech a jízdě v kolonách. Na obou kolech jsou samozřejmě dostatečně silné kotoučové brzdy s dvoupístkovým třmenem. Motor je to nejlepší, co má Kymco v současné době k dispozici a stejný agregát najdete třeba v modelu Downtown 125. Jedná se o kapalinou chlazený čtyřventil o výkonu 8,7 kW. Plněný je vstřikováním, které šetří palivo a zaručuje bezúdržbový provoz.
Původně je model Grand Dink osazen třístovkou, která má samozřejmě podstatně vyšší výkon i točivý moment a na papíře se zdá, že se 167 kg těžkým strojem bude mít osminkový motor problém. Na druhou stranu účel tohoto kroku je jasný. Na velkém a poměrně luxusním stroji budete od ledna moci jezdit s řidičákem na auto, tento zákon už v některých zemích EU platí a Grand Dink se tam velice osvědčil.
Ergonomie skútru je vynikající, řídítka jsou přesně tam, kde je potřebujete, místa na nohy je dostatek a příjemná je možnost odložit nohy z rovné podlahy na nakloněné nášlapy. To se hodí na dlouhých cestách. Praktická je i rovná podlaha bez tunelu, kam můžete odložit to, co se nevejde pod sedlo. Moc toho ale nebude. Místa pod sedlem je totiž opravdu hodně a vejde se tam i integrální přilba. Prostor pod sedlem je navíc osvětlený a najdete tu i zásuvku na 12V. Chybí jen hydraulická vzpěra sedla.
Rozjezdy jsou s Kymcem velice svižné. Motor se okamžitě vytáčí do červeného pásma a při rozjezdu tak máte k dispozici maximální výkon a točivý moment. Zátah je plynulý až někam k sedmdesátce, kde začíná motor ztrácet dech. Když mu ale dáte čas, dostane se až ke kýžené maximálce, která je 105 km/hod. To už je ale ručička otáčkoměru v červených číslech. Pohodová cestovka je 90 km/hod.
Tu dokáže Kymco držet i do mírného kopce. Jezdec je přitom stále v pohodlí, za plexištítem nejsou turbulence a kapotáž posádku dobře chrání. I podvozek je stále stabilní a je vidět, že celý stroj je konstruovaný pro osazení daleko větším motorem. Předimenzované jsou i brzdy, na které stačí jeden prst a zadní brzda se zbytečně neblokuje.
Skútr ale není dálničním korábem a daleko více si ho užijete ve městě nebo na okreskách. Podvozek snese i větší nerovnosti a jezdec nepřijde o kontrolu nad strojem. Jízdní vlastnosti se nijak dramaticky nemění ani při jízdě ve dvou. Výkon motoru samozřejmě pro dvoučlennou posádku není největší, ale dynamika je pořád dost slušná a za brzdu provozu nebudete. Spolujezdec má přitom dost místa na výklopných stupačkách i pohodlném sedle. Je tu navíc pohodlná opěrka.
Grand Dink nás původně po představení moc nenadchl, ale poté, co jsme se svezli jsme dramaticky změnili názor k lepšímu. Designově nám sice nijak extra nesedl, ale zpracování a jízdní vlastnosti nás doslova dostaly. Cena se ustálila na zajímavých 79 990, což je o více jak 13 tis méně než za nejluxusnější Downtown bez ABS.
Onboard Video
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner