Kymco už nějakou dobu koketuje s maxiskútry. Po úspěšném uvedení modelu Xciting, který hodně zamíchal kartami v segmentu půllitrů, přišel model Downtown. Ten disponuje menší motorizací a můžete ho pořídit osazený stopětadvacítkou, nebo stále populárnějším objemem 300 ccm. Downtown letos prošel jen jednou zásadní inovací, která ale rozhodně stojí za test. Tou je systém ABS, který by na cestovním skútru s malými koly rozhodně neměl chybět.
Co vás ale na Downtownu upoutá jako první, nebude ABS, ale velice atraktivní a moderní design pocházející z italského pera. Taiwanci už dlouho koketují s technologií LED a na Downtownu se jí podařilo využít opravdu elegantně. Předku dominují velká světla, která mají opravdu poutavý design. Nad nimi je plexištít, který se na první pohled netváří jako největší, nicméně ochranu poskytuje vynikající.
Celý skútr má moderní a ostré křivky korespondující s poslední módou cestovních strojů. Zadní části vévodí mohutné sedlo s dobrou oporou pro řidiče a dostatkem místa pro spolujezdce. Pod sedlo se vejde opravdu hodně, není problém sem nasoukat dvě integrální přilby a ještě něco zbude. Elegantní je hydraulická vzpěra sedačky. Pod sedlem najdete také zásuvku na 12 V a osvětlení. Tady není výhrad. Co se nevejde pod sedlo, můžete zkusit nacpat do schránky po levé straně řidítek, kam se v pohodě vejdou doklady s telefonem, nebo půllitrovka pití. Bohužel jí nelze zamknout. No a pokud by ani to nestačilo, za sedlem je nosič, který unese velký kufr.
Po usednutí za řidítka se ocitnete v autě střední třídy. Přesně tak na mě působí přístrojovka Kymca, která vypadá na první pohled opravdu hodně luxusně. Ještě lepší dojem dělá v noci, kdy vynikne červené poosvětlení. Na středovém displeji mezi budíky najdete vše, co můžete za jízdy potřebovat. Ovladače jsou velice dobře zpracované a jako velké plus vidím nastavitelné páčky brzd, to jen tak někde nenajdete. Bohužel chybí jejich aretace, takže v kopci je třeba stavět skútr na centrální stojan. Po otočení klíčku se ukáže diagnostika, zavrčí palivové čerpadlo a skútr po letmém doteku spouštěče naskakuje. O plnění se stará velice dobře vyladěné vstřikování. To plní čtyřventilový jednoválec s deklarovaným výkonem 21,7 KW v poměrně vysokých otáčkách.
O otáčkách je vlastně celá jízda. Už při rozjezdu nechá spojka vytočit motor do optimálního točivého momentu a skútr tak má dostatečnou dynamiku. Zátah je pak lineární až zhruba do stovky, kde už jednoválci začíná trochu docházet elán. I tak ale dál táhne až k maximálce někde přes 140 km/h. Optimální cestovní rychlost je 120 km/h, to už klidně stačí na nějakou tu dovolenou. Příjemné je, že skútr neztrácí potřebnou dynamiku ani při osazení dvěma jezdci, i když váha navíc samozřejmě je znát. Hodně slušná je ochrana před větrem a nepřízní počasí, pokud jedete, nebude vám vadit ani déšť, který plexisklo a kapotáž odvedou bezpečně stranou.
Podvozek je velice stabilní a vyhovují mu hlavně kvalitní silnice plné zatáček, kde se Kymco nechá vodit jako daleko sportovnější stroj. Bohužel jezdec při svižnější jízdě velice brzy slyší dřít stojánek o zem a raději zase ubere. Malá kola s sebou nesou neduh na rozbitých silnicích, kde Kymco začíná být nestabilní, stále to ale není nic, co by se nedalo pevnou rukou na řízení zvládnout. Podvozek není ani tvrdý, ani měkký, je dost pohodlný na to, abyste mohli na skútru vydržet celodenní cestu, ale dost tvrdý na to, abyste si mohli užít pár pěkných zatáček v mírně ilegálním tempu.
ABS
No a teď to nejdůležitější, brzdy. Ty jsou naladěné velice sympaticky. Nejsou zbytečně kousavé, ale mají dost razantní nástup na intenzivní brzdění. Ani ve dvou nevadnou a vždy dokážou spolehlivě řešit nastalé situace. My jsme ale měli v ruce verzi se systémem ABS, který Kymco dlouho a pečlivě vyvíjelo. Na skútru s malými koly se velice často může podařit některé z kol přebrzdit, zejména v krizových situacích začnou často pískat gumy. Tomu předchází ABS, které ale zasahuje až když jde opravdu do tuhého a nesahá do brzd zbytečně brzy. Čas od času mi ABS zabrnkalo na zadní brzdu, kterou jsem začal díky tomuto systému využívat podstatně víc než u běžných skútrů.
Tolik tedy o tomto elegánovi. Palubní desku jsem přiřadil k autu střední třídy a zařadil bych sem i tohle Kymco. Na pohled se ale tváří mnohem luxusněji a vypadá mnohem dražší, než ve skutečnosti je. To je pro mnohé důležitá přidaná hodnota. Kymco při pražském testu spotřebovalo okolo 3,4 litru na sto. Za 124 900,- Korun dostanete velký cestovní skútr s ABS, zpracováním na vysoké úrovni a nezáludným chováním. Navíc vzbuzuje hodně pozornosti a vedle vaší Octávie nebo Passatu ostudu neudělá.
Video
Autor: Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Filip Tichý