Říká se sice, že správný skútrista nezná sezonu a jezdí pořád. To ale platí jen pro menšinu jezdců a většina z nás nechává svůj stroj přes zimu odpočinout. Než na jaře vyjedete, je třeba udělat několik nezbytných úkonů pro bezproblémový a bezpečný průběh sezony.
Motor
Servisní interval motoru je většinou daný kilometry, nebo dobou jednoho roku. I když jsou moderní oleje velmi kvalitní, zimní výměnou oleje skútru rozhodně prospějete. Ideální je samozřejmě autorizovaný servis, ale i doma si u jednodušších strojů olej vyměnit zvládnete. Nezapomeňte na výměnu olejového filtru a rozhodně do skútru dávejte olej předepsaný výrobcem, tady se rozhodně šetřit nevyplácí.
Baterie
Přes zimu poklesne baterii napětí a pokud jste neměli skútr na udržovací nabíječce, není od věci baterii zkontrolovat a dobít. Drtivá většina strojů má dnes takzvanou bezúdržbovou baterii, v opačném případě zkontrolujte hladinu elektrolitu, popřípadě ho doplňte destilovanou vodou.
Pneumatiky
Zimní odstávka rozhodně neprospívá pneumatikám. Ty ztrácejí tlak a podhuštěné zhoršují jízdní vlastnosti skútru. Tlak zkontrolujte, popřípadě gumy dofoukněte na hodnoty předepsané výrobcem.
Brzdy
Před první jízdou rozhodně zkontrolujte brzdovou soustavu. Pokud máte kotoučové brzdy, není od věci je odmastit a zkontrolovat stav destiček. U bubnové brzdy seřiďte táhlo, pokud je brzda dotažená na maximum, vyměňte brzdové obložení.
Chladící kapalina
Pokud máte kapalinou chlazený motor, nezapomeňte zkontrolovat stav chladiva v systému. Můžete tak předejít nepříjemnému zavzdušnění a tím i přehřívání motoru.
Kontrola
Nezapomeňte samozřejmě zkontrolovat celý stroj, vůli v řízení a kyvné vidlici, utažení všech důležitých šroubů, těsnost a stav tlumičů. Je možné, že jste během sezony něco přehlédli.
Pak už stačí jen nastartovat a vyrazit vstříc letošním kilometrům!
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot