Když se řekne motorové kolo, vybaví se většině z nás paskvil z Tesca určený seniorům bez řidičského oprávnění. I kategorie motokol ale může mít patřičný styl, což ukazuje zajímavá česká značka, která si říká Insomnia.
Motokolo musí mít určité vlastnosti, aby bylo zákonem chápáno právě jako kolo s přídavným motorem. Na stroji musí být možnost samostatně šlapat, nesmí mít rychlost vyšší než 25km/hod, no a samozřejmě musí mít patřičnou výbavu. No a když k tomu všemu přidáte patřičnou dávku stylu a dobrého designu, dostanete nejen dopravní prostředek, ale doslova módní doplněk.
Za celým projektem stojí Vlastimil Tošenovský, který má svou dílnu v podhůří Jeseníků. Není tam nouze o velké kopce, do kterých by se jen málokomu chtělo šlapat. Vlastík má rád výzvy, jezdí na enduru dálkové soutěže, baví se na sjezdovém skateboardu a poslední dobou podlehl sjezdovému kolu. K tomu se věnuje designu motocyklových a čtyřkolkových polepů, které jezdí na strojích po celé Evropě. No a od designu nebylo daleko k návrhu a stavbě vlastního stroje.
Základním prvkem celé stavby je rám vlastní konstrukce, ten je velice jednoduchý a jeho součástí je i palivová nádrž na něco okolo čtyř litrů naturalu, i ty zaručí dojezd přes 200km. Rám je osazen komponenty s katalogů mnoha výrobců. Krásným kouskem je přední „springer“ vidlice se dvojicí pružin. Zadek je samozřejmě napevno. Dominantním prvkem na motokole jsou kola. Ta jsou vypletena v černých ráfcích a obuta do balónových pneumatik, které ke kolu dokonale sedí. Vlastník není zrovna dlouhán, takže sedlo je stažené až k rámu a zbytečně neruší siluetu. Řidítka jsou klasická, jen otočená nohama vzhůru, takže posaz je hodně sportovní.
O pohon kola se stará čtyřtaktní jednoválec chlazený vzduchem s odstředivou spojkou, motor je původem z Číny, ale hned po dovozu je rozebrán, všechna ložiska jsou nahrazena kvalitnějšími, stejně jako těsnění, o spolehlivost agregátu tedy nemusíte mít strach. Motor je v rámu umístěn na několika držácích, vibrace jednoválce do rámu jsou v podstatě nulové. Předtím, než se výkon dostane na zadní kolo, je zpřevodován primárním převodem, ten byl na testované Insomnii otevřený což se mě osobně hodně líbí, ale musíte si dát trochu pozor na levou nohu. O zvuk motoru se stará koncovka Creptus vyrobená na míru. Má výborný lehce utlumený zvuk
Na míru
Motokola nebudou vyráběna sériově, ale až podle požadavků zákazníka. Můžete si tedy nadiktovat vše, co se vám líbí, barvu, řídítka, sedlo, kryt motoru, světla a mnoho dalšího. Máte tak jistotu, že stejné kolo opravdu nikde jinde nepotkáte a ve vaší garáži stojí naprostý unikát.
V sedle
Start motoru probíhá celkem lehce, stačí zatáhnout za šňůru a motor bez protestu naskakuje. Po chvíli běhu se ohřeje, chod se uklidní a můžete vyrazit. Ovládání není složité, stačí otočit plynem a motokolo se ochotně dává do pohybu. Není třeba mu pomáhat pedály, ani nic podobného. Vzhledem k umístění a tvaru řídítek jsem čekal náročnější ovládání, ale opak byl pravdou. Díky úzkým pneumatikám, poměrně širokým řídítkům máte stroj bez problémů pod kontrolou, změna směru není problém a řízení reaguje naprosto předvídatelně.
Při testování prototypu Insomnie se její tvůrce vydal i na velice dlouhé cesty. Stovky kilometrů prověřili nejen spolehlivost, ale samozřejmě i to, jak je kolo praktické při delších vyjížďkách. Ideální model byl výlet s cyklisty, pro motorkáře už bude motokolo dost pomalé. Maximální rychlost při otevřeném plném výkonu překračuje 25km/hod více než dvojnásobně, takže na silnici rozhodně překážet nebudete.
Nejen stylový doplněk
Pokud toužíte po dopravním prostředku, který není zatížen doklady, bude kvalitnější než levné skútry a mopedy a každý se za ním otočí, jste na správné adrese. Nečekejte pracanta na dojíždění po obchodech, ale opravdovou stylovku, kterou můžete v klidu zaparkovat před kavárnou mezi café racery.
Více informací o Insomnii najdete na www.insomniabikes.cz
Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Theresa