Honda Vision – první test

Název nového modelu Vision docela pěkně vystihuje vizi budoucnosti – stále dražší pohonné hmoty, stále hustší provoz prostě fandí malým a levným skútrům. S tím korespondují i rostoucí prodeje skútrů i připravované zpřístupnění stopětadvacítkových skútrů i pro řidiče s papíry pouze na auto. Podaří se tedy Hondě s tímto nástupcem oblíbeného modelu Lead 110 úspěšně naskočit na rostoucí tržní vlnu?

K novému skútru s nula kilometry na tachometru jsem se dostal jako první, takže ještě na showroomu můžu obdivovat naleštěný stroj bez sebemenšího škrábnutí či stopy provozu. Temně červená barva nasvícená srpnovým sluncem skútru ohromně sluší a na designu je znát mírná inspirace tvary prestižní řady Honda SH. Jen celkové menší rozměry a úzké pneumatiky prozrazují, že přede mnou stojí nejlevnější Honda na trhu.

Zepředu se nový Vision může pochlubit hodně luxusním výrazem díky kapotě s mohutnými směrovkami spojenými s potkávacími světly. Tenhle kukuč Hondě podle mě přitáhne spoustu zájemců, pohled zepředu zkrátka přináší moc pěknou podívanou. Přitom je decentní a uhlazený a na hony se odlišuje od divokých kreací posledních generací čínských skútrů.

Hned jak vytlačuji skútr před prodejnu, mě překvapuje jeho nepatrná váha, kolik to má vlastně kilo? pouhých 102 kg provozní hmotnosti, tedy kolem 95 kilo suché váhy, to je opravdu drobek a zvednout si předek na vyšší obrubník nebo zvednout a posunout zadek na stranu je hračka. I přes celkově menší rozměry je tu ale dost místa i pro dlouhány, jako jsem já, takže se ani při otáčení nemlátím řídítky do kolenou.

Před sebou mám velký „prosklený“ přístrojový panel, na kterém jsou jen ty základní údaje, zato ovšem ve výrazném a přehledném provedení. Tlak na nízkou cenu je znát jen v absenci displeje s hodinami – to mi u levnějších skútrů vždy dost vadí, při ježdění po městě potřebujete každou chvíli zkontrolovat čas, abyste věděli, zda máte pospíchat, nebo se ještě můžete po cestě někde zastavit. Další místo, kde se podle mne šetřilo až moc, pak jsou dvě úložné schránky před koleny jezdce. Bohužel jsou nahoře otevřené a nedovedu si představit, co bych si zde mohl uložit bez obav, že to na hrbolech vytrousím. Snad plastovou lahev s pitím, ale ani tu bych nechtěl za jízdy chytat…

Hliníkový nosič spojený s madly spolujezdce vyloženě čeká na montáž malého topcase kufru, který praktické vlastnosti tohoto skútru ještě zvýší a samozřejmě nechybí v nabídce Hondy. Pod sedlem je dost místa na pořádnou přilbu, můžete sem ale dát i slušný nákup a přilbu pak za poutko chytit na držák a celé to přiklopením sedla zamknout. Bohužel Vision nemá odemykání sedla ze zapalování, k přístupu pod sedlo je nutné vytáhnout klíček a dát ho do zámku u levého zadního blinkru. To je ale opravdu ta poslední negativní poznámka, které bych si u méně renomované značky než Honda asi vůbec nevšiml – během dalšího testu už následovaly jen „samá pozitiva a sociální jistoty“ 😉

Jednoduchý vzduchem chlazený jednoválec 108 ccm se vstřikováním PGM-FI jsem první stovku kilometrů trochu šetřil a bylo znát, že druhý den už vyrážel na výlet s podstatně větším elánem. Na semaforech v pohodě můžete zajet před auta, slušná akcelerace vám zajistí odjezd v čele pelotonu a díky pružnému zrychlení až do 60 km/h nebudete mít ve městě problémy držet se v proudu. Na rovnějších úsecích pak rychlost vystoupala na 85 km/h, což se bohužel při krátkém zkušebním výletě na dálnici ukázalo jako trochu málo a na záda se mi začaly tlačit kamiony. Na přejezdy po příměstské magistrále to ale stačí.

Odpružení s klasickými vidlemi s hydraulickým tlumením vepředu a jednoduchou kyvkou vzadu dává i přes kratičký rozvor slušnou jistotu v zatáčkách, alespoň na kvalitních silnicích. Celkově je ale nastavené dost natvrdo a na větších hrbolech vás trochu vytřese. V kombinaci s poměrně tuhým sedlem to dává super prostředek na kratší jízdy po městě, ale nic moc na dlouhé výlety. Je ovšem pravděpodobné, že Honda u takto jednoduchého stroje záměrně zvolila tvrdší odpružení i sedlo – obojí si za pár tisíc kilometrů „sedne“ a po dvou letech provozu naopak oceníte, že se sedlo neprosedí a odpružení přehnaně nezměkne.

Jízda na čtrnáctipalcových kolech obutých do úzkých „galusek“ 80/90 vepředu a 90/90 vzadu je docela zvláštní. Kličkování v dopravních zácpách je doslova požitek, rychlejší přesuny po státovkách přitom dávají dost jistoty a to vše je díky nepatrné hmotnosti úžasně snadné. V zatáčkách je Vision právě díky malé váze překvapivě rychlý a projíždí je téměř bez náklonu – skoro jak na jízdním kole. I přes uzoučká kola ovšem Vison perfektně brzdí. Propojený brzdový systém CBS přidává k bubnové zadní brzdě i tlak na pístek přední brzdy a obě brzdy jsou příjemně progresivní – aby taky ne, celý brzdový systém je převzatý z modelu Honda PCX, kde jsem si ho taky moc chválil. Tak dokonalé brzdy si opravdu zaslouží velkou pochvalu, uspokojí agresivnějšího jezdce, podrží začátečníka a přitom zablokovat si kolo se vám za běžných okolností nepovede!

Honda Vision se díky velkým kolům velmi dobře vypořádala i s jízdou se spolujezdcem. Zatímco na skútrech s malými kolečky to bývá docela boj, Vision slušně držel směr a při rozjezdech do zatáčky se nekácel na stranu. A co víc, ani dynamika jízdy do 60 km/h vůbec nebyla špatná! Je znát, že Honda tuhle mašinu navrhovala jako stroj pro mladé, kteří mají sklony k párování. Co se týče spotřeby, Honda oficiálně slibuje hodnotu těsně pod 2 L/100 km. Nám to při poměrně náročném testu spojeném na začátku se zajížděním nakonec v průměru ukázalo 2,8 L na sto, takže věřím, že po zajetí a při běžném dojíždění do práce se pod dva litry také dostanete. S nádrží 5,5 litru se tak můžete spolehnout na dojezd přes 250 km.

Honda Vision je výborně navržený i zpracovaný malý a lehoučký skútr s výhodou velkých čtrnáctipalcových kol, pružného motoru a perfektních brzd. Za doporučenou cenu pod 45 tisíc by se mohlo jednat o trhák nadcházející sezóny, přesto to na trhu nebude mít tak snadné. Stačí totiž připlatit 14 tisíc a od stejné značky můžete mít i výkonnější a větší stopětadvacítku PCX, se kterou už se dá vyrazit i na delší cesty. S objemem 110 ccm také bude mít Vision také mírný handicap před očekávanou bohatou nabídnou dalších skútrů 125 ccm, pro které se příští rok chystá legislativní změna v podobě zpřístupnění pro řidiče s řidičákem pouze na auto.

Technické údaje najdete pod tímto odkazem.

Autor: FilipT