Žádné startování, prostě vezmete za plyn a elektroskútr se neslyšně rozjede a jako duch se tiše žene ulicí… Opravdu úžasný pocit, jezdec má dojem, že skútr pohání nějaké kouzlo! Je to tak, ono vlastně elektřina k takovým kouzlům moderní doby patří.
Krásný bílý skútr s čistým designem umocněným ještě nápaditou grafikou dovozce, energetické skupiny E.ON, na svět kouká dvěma čočkami reflektorů umístěnými nad sebou. Přední kapota stroje je promyšleně rozdělena pomocí několika vykrojení a ladí s ní i zrcátka v barvě kapotáže. Při pohledu z boku se konstruktérům podařilo velmi dobře integrovat sady baterií, takže skútr ani v nejmenším nepůsobí bachratým dojmem a zdálky ho vůbec nerozeznáte od běžné benzínové stopětadvacítky. Malou pihou na kráse je pouze průměrný výkon světlometů – čočky ve tmě nedávají zrovna moc silný kužel světla a je znát, že je skútr určený spíš do osvětleného města.
E-max se od svých benzínových kolegů výrazněji odlišuje až při pohledu zezadu. Zadní kolo je vystrčené o něco dál a po straně úplně chybí jednotka motoru a variátoru. Srdce pohonu je totiž ukryté přímo v plném zadním kole, ke kterému vede prodloužená a zpevněná jednostranná kyvka. Hezkým detailem je pak madlo spolujezdce tvořené jednoduchým kovovým kroužkem.
Na jezdce čeká pohodlné sedlo a dost místa pro menší postavy i pro nás dlouhány, ani při otáčení jsem nemusel uhýbat před řídítky koleny. Ještě před jízdou mě taky příjemně překvapilo, že pod sedlem je úložný prostor na otevřenou přilbu – u ostatních elektroskútrů, se kterými jsem se setkal, bylo místo pod sedlem obvykle využité pro přídavné baterie. Aspoň si do schránky pod sedlo můžu schovat speciální nabíječku, kterou jsem spolu s testovacím skútrem v prodejně Scootland nafasoval. Ta ale zůstane připravená doma, protože dojezd 70 kilometrů je pro pracovních cesty po Praze víc než dostatečný.
První rozjezd je úžasný, stroj klidně zrychluje, zhruba jako slabší 125tka nebo hodně dobře poladěná padesátka. A pořád jede úplně nehlučně, žádné pískání, cvakání či pulzování, až přes 50 km/h je zezadu slyšet slabé bzučení. Maximálka je 70 km/h a to ve městě bohatě stačí na to, abyste drželi krok s okolním provozem. Předchozí slabší verze ještě měly tlačítko Boost, které dokázalo krátkodobě zvýšit výkon, ale námi testovaný model už má jen možnost nastavení tří režimů Eco, Normal a Max. Režim Max a normální režim jsou pocitově téměř stejné, režim Eco pak asi o čtvrtinu sníží výkon a hodí se hlavně do situací, kdy si nejste jistí, zda máte dostatek energie na dojezd do cíle. Ukazatel stavu baterie se totiž chová trochu záhadně a při jízdě do kopce někdy poklesl až na čtvrtinu, aby na rovince zase ukázal plný stav… Lepší je řídit se spíš ukazatelem napětí, které během vybíjení baterií postupně klesá.
Příjemnou funkcí je také zpátečka, kterou jednoduše aktivujete zeleným tlačítkem pomocí levého ukazováčku. Skútr zabere dozadu se stejnou energií jako dopředu a vy si pohodlně zajedete třeba do garáže nebo vyjedete na chodník. To se opravdu hodí, protože e-max je docela cvalík a pod kapotou skrývá pořádně těžké baterie s celkovou hmotností 189 kg. Jestli jste z běžných skútrů zvyklí si občas při parkování posunout přední kolo na stranu nebo odsadit zadek, tady na to rovnou zapomeňte a naučte se využívat zpátečku, s touhle váhou dá někdy dost práce i prostý výjezd na chodník přes obrubník.
Vyšší hmotnost také dost určuje jízdní vlastnosti. Nízko uložené těžiště je příjemné při jízdě na kvalitním povrchu a v nižších rychlostech, ale na hrbolech a v zatáčkách už odpružení ve srovnání s obdobnými benzínovými skútry nestíhá a řízení nedává tolik jistoty. Na hodně rozbitých křižovatkách skútr naservíruje rány i do řídítek a třeba přejezdy tramvajových kolejí také nepůsobily zrovna stabilně. Ta váha je tam zkrátka znát a řidič se musí naučit ji vnímat a počítat s ní, pak je vše v pohodě.
To samé platí pro brzdy – kotoučové brzdy vepředu i vzadu sice mají slušný záběr i dobrou reakci na páčku, ale přeci jen je znát, že brzdíte stejnou soupravu, jako byste na běžném malém skútru jeli ještě se spolujezdcem. Brzdná dráha je delší a odpružení předního kola má víc práce a dává menší odezvu. To vše se ovšem změní v relativní výhodu, pokud naložíte spolujezdce – jízdní vlastnosti se totiž nijak výrazně nezmění a navíc mohutný krouťák elektromotoru nemá ani se dvěma jezdci problém a i do kopce se rozjede s mnohem větší silou než variátorový malý skútr.
E.ON e-max 120S je také vybavený rekuperací, která funguje automaticky při odstavení plynu nebo při přibržďování levou páčkou brzdy. Napřed začíná brzdit motor a vrací se přitom energie do baterií, až pak se aktivuje kotoučová brzda. Účinek rekuperace ale není pocitově nijak výrazný, pokud o tom nevíte, spíše to ani nepoznáte.
Při příjezdu domů přijde na řadu nabíjení baterie. Skútr připojíte kabelem umístěným pod sedlem k nabíječce, nabíječku zapojíte do zásuvky a necháte 3-5 hodin nabíjet, v nabíječce přitom běží ventilátor a na boku ukazuje aktuální stav nabití. Model 120s s kapacitou baterie 60Ah podle orientačních výpočtů spolkne energii za 0,18 Kč na kilometr! To je i přes vyšší pořizovací cenu přes 60tis výrazný argument, s malým skútrem se nemáte šanci dostat pod korunu na kilometr a údržba benzíňáku také něco stojí. Celkové zpracování tohoto skútru s vývojem a konstrukcí vytvořenou v Německu a Španělsku a s výrobou v Číně je na velmi slušné úrovni, jediným nedostatkem během testu byl hlavní stojan, který bylo nutné chytit páskou k podvozku, jinak dělal na větších hrbolech rachot.
Celkově bych E.ON e-max 120S hodnotil jako povedený dopravní prostředek do centra města, případně jako ideální vozítko do uzavřených areálů, kde není žádoucí rušit návštěvníky hlukem a výfukovými plyny benzínového motoru. S dojezdem 70 km a mizivými náklady a přitom slušnou jízdní dynamikou jde o dobrého pomocníka pro řadu povolání či běžné dojíždění do zaměstnání. Drobné nedostatky vyplývající z vyšší hmotnosti mu pod dojmem z tichoučkého a ekologického svezení rádi odpustíte – rozhodně doporučuji domluvit si zkušební jízdu na www.scootland.cz. A my už se těšíme na příští rok, kdy by měly přijít i modely s lithiovými bateriemi s podstatně sníženou hmotností.
Autor: FilipT