Populární model Vision je kromě objemu 110 ccm od letoška v nabídce i jako padesátka. Pro koho je určená a má vůbec vedle svého silnějšího dvojčete co nabídnout?
Loňskou novinku Honda Vision jsme otestovali před rokem. Padesátka je takřka identická, poznáte ji jen podle trošku jiného krytu výfuku a menšího ventilátoru na pravé straně motoru. Jinak nabídne stejnou výbavu, ovládání i mrštnost spolu se slušnou dávkou pohodlí díky velkým kolům. V dnešním testu jsme se proto soustředili hlavně na motor a jízdní dojmy z malé padesátky, podrobný popis ostatních funkcí najdete ve zmíněném testu Hondy Vision 110.
Vzduchem chlazená padesátka má stejně jako větší ségra vzduchem chlazený jednoválec, který je naladěný na legislativní hranici 2,5 kW a omezený na maximální rychlost 45 km/h. Vstřikování se postará o vzorné startování, pak stačí jen vzít za plyn a vyrazit. Na plynovou rukojeť opravdu nemusíte dávat pozor, variátor zabírá až úplně nahoře a i s plným plynem vás čeká jen klidný rozjezd, pěkně pomaloučku, polehoučku…
V této kategorii řidičáků pro nejmladší se nekoná žádné raketové zrychlení a jen co ručička Visionu vystoupá k padesátce, nastoupí omezení a skútru už se zkrátka dál nechce, ani když třeba jedete z táhlého kopce. A přesto tahle jízda má svůj půvab. Bzučíte si to vilovou čtvrtí a máte dojem lehkosti a naprostého bezpečí. Z téhle rychlosti vždycky pohodlně zastavíte, vyhnete se každé překážce a vůbec vám nevadí, že třeba nemáte rukavice a bundu s protektory – je to trochu jako byste jeli na kole, jen bez šlapání 😉 A se spotřebou pod dva litry na 100 km jsou i náklady na jízdu dost podobné.
Zbytek skútru přitom dává znát, že je stavěný na více než dvojnásobný výkon i rychlost. Výkonné brzdy s propojeným systémem CBS, pevný rám i tuhé odpružení jsou u padesátky slušně naddimenzované a vy máte jistotu, že je s tímhle motůrkem nikdy nedostanete na hranici svých možností. Víte, že ho můžete kdykoli půjčit manželce nebo kamarádům, protože na tomhle se snad nedokáže vysekat nikdo…
A to je také asi hlavní lákadlo téhle padesátky. Řada lidí prostě nechce řešit rizika spojená s rychlou jízdou a maximálka 45 km/h jim na cesty na nákup, na ryby či za kámoši bohatě stačí. A to platí ještě víc, pokud takový skútr kupujete pro své blízké a nejste si jisti jejich řidičským uměním. U téhle Hondičky máte slušnou šanci, že je nikdy nevyhodí ze sedla, díky propojeným brzdám nezablokuje kola a díky výborné pověsti kvality Honda nenechá stát uprostřed cesty s technickým problémem.
Má to ale i svoji odvrácenou stránku. Honda tento stroj označuje jako ideální prostředek pro „každodenní proplétání ucpanými městskými ulicemi“, to ovšem v dopravní džungli českých velkoměst není tak jisté. V centru Prahy a dalších velkých měst jsou stroje s maximálkou 45 brzdou provozu a tuzemští „závodníci“ v autech se často derou dopředu dost bezohledně. Tady bych radši doporučil velkého Visiona, padesátka se lépe uplatní spíše v menších městech bez čtyřproudých komunikací, na vesnici či ve vilových čtvrtích. Právě zde rozhodně má co nabídnout!
Technické údaje i aktuální cenu skútru najdete na webu Hondy.
Promo video
Autor: FilipT