Honda Jazz vs. Honda SH300i

Řada z nás řeší dilema, zda je lepší se do práce nebo za zábavou vydat autem, nebo na skútru. Abychom Vám to ještě trochu ztížili, vzali jsme si na mušku dva stroje od Hondy, oba po letošním faceliftu a inovacích.


Honda Jazz je velice populárním autem, které konkuruje například Škodě Fabia, nebo Volgswagenu Polo. Stejně výjimečnou pozici má mezi skútry model SH 300i, ten stejně jako Jazz není čistě městským vozidlem, o čemž nás přesvědčila v letošním testu. Vzdáleně máme dva nesrovnatelné stroje, dvoumístný skútr a pětidvéřové auto, i cena je samozřejmě úplně jiná. Paradoxně se ale právě u podobné kombinace strojů mnoho z nás rozhoduje, zda do práce vyrazí autem, nebo radši na skútru.


Oba stroje nemají problém s ujetím delších vzdáleností a oba využívají zajímavé moderní technologie. Honda Jazz používá pro svůj pohon atmosférickou čtrnáctistovku se čtyřmi válci a systémem V-tec. Skútr SH pohání kapalinou chlazený jednoválec s objemem lehce pod tři sta kubíků. Oba motory dokáží dodat dostatek výkonu pro rychlý rozjezd i delší přesun například po dálnici z okrajových částí města.


Hodně nás zaujal zavazadlový prostor u Hondy Jazz. Zadní sedačky se dají sklopit v podstatě jedním pohybem a vzniká tak dostatek místa i pro objemnější náklad. Výborná je i funkce zdvižení pouze sedátka, které uvolní místo dlouhému nákladu před zadními sedačkami, ten můžete pohodlně naložit bočními dveřmi. Interiér zapadá do modelové řady Hondy, je typicky japonsky funkční a velice dobře zpracovaný. Plasty jsou kvalitní a dělají dojem vyšší třídy. Nikde nic nevrže a všechny ovladače jsou na svém místě. Snad jen nastavení teploty bych hledal trochu jinde. Příjemný je i posez, sedačky mají dostatečné boční vedení a nejsou přehnaně měkké.


Dobře se vám bude ale sedět i na SH. Prostorná sedačka pojme bez problémů dva jezdce, aniž by se museli nějak omezovat. I hodně vysoký řidič má dost místa pro nohy a může bez problémů měnit svou jízdní pozici. Potah sedla je z dobrého materiálu, který neklouže, sedlo má i ideální tuhost. Ovládací panely a palubní deska SH jsou zpracovány přehledně a staly se inspirací pro celou řadu výrobců skútrů. Za Jazzem samozřejmě zaostává SH v úložném prostoru. Ten trpí velkými koly, která pod sedlem už nenechávají příliš místa pro náklad. Honda ale dohnala tento nedostatek boxem na zadním nosiči. Ten je v barvě skútru a bez problémů pojme integrální helmu. Nábytek z IKEA nebo rodinný nákup ale na skútru neodvezete, s tím se nedá nic dělat.


Kde vás skútr naopak potěší je spotřeba, ta se i při hodně svižné jízdě a využití ve městě nedostane přes tři litry. To je zhruba polovina testované spotřeby Hondy Jazz. I tak je ale kultivovaná a točivá čtrnáctistovka osazená technologií V-tec hodně úsporná.


V sedle SH i sedačce Hondy Jazz jsme strávili mnoho kilometrů a oba stroje nás přes své praktické zaměření hodně bavily. I s autem pro mladou rodinu se dá užít příjemná svižnější jízda, které hodně pomáhá točivý motor. Podobné je to s SH, třístovka má dostatek točivého momentu a ráda se vytáčí. Dobrý podvozek vás pak při svižnější jízdě nenechá na holičkách. Moje volba je tedy jasná, SH 300i a Honda Jazz do jedné garáže. Konec konců jim to spolu sluší.


Technické údaje Honda SH 300i


Technické údaje Honda Jazz


Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Theresa, Marek Hrodek