Na podzimních výstavách značka BMW znovu vstoupí do kategorie skútrů s modely 400-500 ccm a v dalších letech i s elektrickými maxiskútry. Historie BMW už ale obsahuje hned několik „skútrařských“ období. Většina čtenářů asi bude znát kapotované skútry C1, ovšem první skútry se v dilnách BMW objevily již v šedesátých letech!
Prototyp skútru BMW R10 jsem měl možnost si naživo prohlédnout na začátku června v Mnichově během BMW Innovation Days, kde značka poprvé ukázala koncept E-Scooter. Po oficiálním programu jsme totiž měli možnost se podívat do depozitáře BMW, který je běžně veřejnosti nepřístupný. A právě zde na mě čekalo překvapení v podobě prvního skútru BMW z roku 1954.
V poválečných letech byly skútry stále populárnější a řada velkých továren, jako například Piaggio, postupem času přešla od výroby letadel a automobilů plně do oblasti skútrů a mopedů. V roce 1953 tímto směrem zamířila i značka BMW a připravila dva prototypy skútru. První prototyp s motorem 175 ccm sdílel řadu konstrukčních prvků s motocykly a jezdil na velkých 16palcových kolech. S výkonem kolem 8 hp ovšem dokázal jezdit rychlostí 95 km/h.
O rok později se představuje druhý prototyp BMW R 10, který již neskrývá inspiraci z tehdy velmi úspěšné Vespy, přestože se trochu podobá i naší ČZ „praseti“. Samonosná karoserie hostí 12koňový motor o objemu 200 ccm a zajímavostí je přenos síly na zadní kolo pomocí kardanu.
Ještě v roce 1954 se ovšem společnost BMW rozhodla soustředit se raději na motocykly, které se v té době velmi dobře prodávaly. Místo skútru se také věnovala vývoji malých vozítek a čtyřkolová BMW Isetta s motorem 250 ccm je dodnes ceněným sběratelským veteránem. Na výrobu skútrů si tak fanoušci BMW museli počkat až do roku 2000, kdy se na několik let rozjela výroba skútrů C1, o kterých si povíme v dalším článku.
Autor: FilipT