Harley-Davidson Tri Glide Ultra vs. Can-Am Spyder RT

Chcete se svézt na něčem opravdu pořádném, ale na autoškolu na řidičák na motorku vás nikdo nedostane? Pak je pro vás na trhu kromě stopětadvacítkových skútrů připravena spousta zajímavých strojů, protože stačí tříkolová konstrukce, páka nožní brzdy a ejhle, i přes silný motor vám na jejich řízení rázem stačí papíry na auto. My jsme do dnešního testu postavili dva nejvýjimečnější z nich. Oba mají tři kola, řídítka a obrovský kufr, nepotřebují papíry na motorku a skvěle se hodí k cestování, ale přesto jdou na věc úplně jinak a přinášejí úplně jiný pocit z jízdy. Mají společné vlastně jen jedno – ať zastavíte kdekoli, rázem budete středem zájmu. A když jsme s oběma stroji vyrazili na společný redakční test, budili jsme na silnicích opravdu hodně velký rozruch!

Harley-Davidson Tri Glide Ultra jsme podrobili samostatnému redakčnímu testu, stejně tak jsme strávili pár dní v sedle nového Spyderu RT. Ale když jsme obě mašiny postavili vedle sebe a následně vyrazili na společnou projížďku, rázem vynikly úplně jiné vlastnosti a svérázné rysy obou těchto strojů.

TriGlajda od H-D přináší hodně podobný zážitek z jízdy jako klasický motocykl Harley-Davidson a svezení na tříkolovém mamutovi nadchne i ortodoxního milovníka klasickým motocyklů. Svého jezdce láká k pohodové a rozvážné jízdě v americkém stylu, při které nejde o čas ani o rychlost, ale spíš o plynutí krajinou a vnímání síly motoru a nádherného zvuku. Zatáčky si samozřejmě zdaleka tolik neužijete jako na klasické jednostopé Glajdě, ale svůj půvab tu také mají. Celou dobu cítíte, že jedete na hodně svérázném stroji, který ale jednoznačně patří do motocyklového světa. A že jde o tříkolku, vlastně za chvíli ani nevnímáte – tedy až do chvíle, kdy se ohlédnete dozadu nebo si budete chtít vyložit zavazadla z obřího zadního zavazadlového prostoru. No, a nebo až do chvíle, kdy na široký zadek úplně zapomenete a najedete do úzké mezery mezi auty… ouvej!

Can-Am Spyder RT, to je úplně něco jiného a pocit z jízdy a styl řízení plně pochopíte, až když si uvědomíte, že za jeho vznikem stojí největší výrobce sněžných skútrů na světě – koncern BRP. Ta podobnost tu prostě je zřejmá a Spyder pro mne pořád zůstává výborným křížencem mezi autem, čtyřkolkou a sněžným skútrem, k motocyklu ale má hodně daleko. Podobně jako u skútru máte před sebou přední kapotu a rozhodně nehrozí, že byste omylem najeli do příliš úzké mezery. Zatáčky jsou tu díky posilovači řízení docela požitek a celkový dojem je o hodně sportovnější než u Harleye. Mimo jiné i díky posazu, který je o dost vzpřímenější než u Glajdy s cruiserovým posazem s nohama před vámi.

Velký rozdíl je ovládání, kdy u Harleye klasicky řadíte jako na motorce a můžete si vychutnat přesnou práci se spojkou a řadicí pákou a volit si rychlosti a otáčky přesně podle své chuti. Narozdíl od něj se u Spyderu nemusíte starat skoro o nic a řazení tu ovládají tlačítka na řídítkách, k dispozici máte i zpátečku…. Obecně řečeno, k řízení američana potřebujete umět jezdit na motorce, k řazení kanaďana nepotřebujete umět… hmm skoro nic.

Oba tříkolové speciály ve městě nabízejí pohodlné manévrování, kdy nemusíte řešit udržování rovnováhy a vezete se skoro jako v autě – a taky se kvůli šířce obou strojů budete plazit v koloně spolu s auty. V obou případech si ale na rozjezdech od semaforu užijete nádherného pocitu z akcelerace, oba totiž nabízejí krouťák přes 130 Nm na přibližně půl tuhy celkové hmotnosti. Řadový tříválec 1330 ccm Sypderu s maximálním výkonem 115 koní je ve vyšších rychlostech o dost dravější a stokoňovou TriGlajdu nechá za zády, na Harleyi ale o výkon a sportovní zážitky vůbec nejde.

V zatáčkách jednoznačně vede Spyder, který láká k razantní jízdě a díky elektronice přitom zajišťuje bezpečné vedení stopy. U Haryka vás naopak k nějakému adrenalinovému zápolení s řídítky nic neláká a v pohodě si budete kroužit serpentiny a za plyn si s požitkem zatáhnete vždy až za výjezdem ze zatáčky. Přeci jen pokud by Harley měl dostat nějaké sportovnější vedení stopy, potřeboval by trochu přiostřit geometrii a dopředu namontovat širší automobilové kolo – ale to už by pak přeci nebyl Harley!

Na dálnici je to nerozhodně. TriGlide i Spyder nabízejí výbornou ochranu před větrem a deštěm a Harley v tomto ohledu ještě o kousek vede, na dovolenou si odvezete ještě o pár desítek litrů víc zavazadel (Spyder 155 L, TriGlide 189 L). Pohodlí pro celou posádku je v obou případech excelentní, zvukové systémy na nejvyšší úrovni, infotainment díky palubním počítačům to samé – i když tady Harley získává ještě pár bodů navíc díky vestavěnému velkému displeji s navigací i s možností ovládání hlasem! Rady tak trochu platí heslo – co zaplatíš, to dostaneš, protože Haryk je ještě o přibližně sto tisíc dražší než Can-Am.

Příjemným překvapením je, že se s oběma stroji dá cestovat rychlostí přes 130 km/h a řízení a držení stopy je stále perfektní a tříkolky se nenechají rozhodit ani mírně vyjetýma kolejema! Harley po překročení 150 km/h už trošku ztrácí jistotu, ale tahle mašina na takové rychlosti ani neláká a není to problém. Spyder se nechá rozvášnit skoro až na 180 km/h a i tady bylo držení stopy bez potíží!

Trochu rozpačitější výsledek přináší až srovnání brzd – Spyder se totiž může pochlubit sériově montovaným systémem ABS, díky kterému brzdí jako ďábel! Tady jsou dvě přední kola zatraceně znát a takový brzdný zážitek zkrátka na motorce nezažijete. A právě ABS je věc, která H-D TriGlide hodně chybí, zablokovat si předek je až moc jednoduché a i zadní náprava si občas se skučením ryla cestu asfaltem. Tady se ale evidentně jen čeká na nový systém od Bosche vyvinutý nedávno pro tříkolové skútry MP3 a odhaduji, že si tuhle Glajdu budete moci do roka objednat i s ABS.

Po stránce spotřeby je to zhruba nerozhodně, oba stroje si během testu řekly v průměru o 8L/1010 km a při velikosti nádrže 26L u Spyderu a 23 L u Harleye asi nebude dojezd velkým problémem. Jen u Spyderu vás jeho sportovnější charakter může vylákat ke sportovnější jízdě a pokud to zkombinujete s nějakým ostřejším přesunem po dálnici na plný plyn, může se vám hladové oko rozsvítit už třeba po 200 kilometrech.

Srovnání obou jedinečných strojů nám pěkně ukázalo jejich charakter i úplně jiný image. Harley je speciální motorka, naopak Spyder spíš přichází ze světa čtyřkolek či sněžných skútrů… Oba ale osloví hlavně zájemce o výjimečné zážitky v sedle výjimečných strojů s výjimečným image. A „díky“ pořádně vysoké ceně budete mít jistotu, že tyto stroje si na našich silnicích svoji výjimečnost udrží.


Autor: FilipT, foto: F. Chobot