Harley-Davidson Topper 1960-1965

Nejslavnější éra skútrů proběhla v šedesátých letech, kdy už to vypadalo, že postupně díky své větší praktičnosti nahradí motocykly. Do jejich vývoje a výroby se tak pustila i řada slavných značek, které si dnes už se skútry skoro nespojujeme. Už jsme zde psali například o skútrech Ducati či dávné historii skútrů BMW. Dnes se podíváme na jediný skútr, který kdy vyráběla značka Harley-Davidson.

Model Topper byl zajímavý stroj s dvoudobým motorem 164 ccm o výkonu 9 koní, který navazoval na konstrukci německých motorů DKW. Tyto jednoválce Američané získali jako součást válečných reparací po válce a od roku 1945 pracovali na jejich dalším vývoji. Skútr jezdil maximální rychlostí 75 km/h – tedy o 5 km/h více, než činila tehdejší maximální povolená rychlost na silnicích ve většině států USA. Motor byl uložený vodorovně v podlážce a na zadní kolo posílal výkon pomocí uzavřeného řetězu přes CVT převodovku „Scootaway Drive“.

Je zajímavé, že motor nebyl vybaven ventilátorem chlazení, stačil mu vzduch proudící pod podlážkou. Díky tomuto řešení byl pod sedlem k dispozici slušný zavazadlový prostor. Podle údajů výrobce zde bylo dost místa na uložení dvou plechovek oleje pro mazání motoru – u dvoutaktu bylo nutné jej při tankování přilévat do benzínu.

Topper se startoval taháním za lanko – podobně jako dnešní travní sekačky, v té době to však bylo u motocyklu vcelku obvyklé a startovaly se tak například i Lambretty. Další zajímavostí je použití předchůdce dnešních systémů kontroly trakce – převodovka CVT zahrnovala bezpečnostní funkci, která zabránila rozjezdu při překročení otáček motoru přes 1800 ot/min. O brzdy se staraly dva bubny ve dvanáctipalcových kolech.

Po rozjetí výroby se projevila řada drobných problémů. Nejvážnější byl asi špatně chráněný pás ve variátoru, který se rychle zašpinil a začal prokluzovat, proto v roce 1961 Harley-Davidson rychle přišel s novou uzavřenou převodovkou v olejové lázni. Od roku 1961 byl prodáván také Topper U s omezeným výkonem na 5 koní, díky čemuž bylo možné jej v řadě států USA používat i bez řidičského oprávnění.

Bohužel výrobce tyto stroje uvedl na trh až ve chvíli, kdy poptávka po skútrech začala pomalu opadávat a nepomohlo ani nabídka kombinace s dvěma typy sajdkár. Všeho všudy se jich vyrobilo pouze 3 tisíce kusů a výroby byla v roce 1965 ukončena. Od té doby jsou vyhledávaným modelem sběrateli veteránů a milovníků značky H-D.

Video

Autor: FilipT