Ve španělské Barceloně právě probíhá testování elektrických skútrů Honda EV-neo. Ještě před uvedením na trh v červenci tak Honda sbírá poslední zkušenosti a odezvu novinářů i veřejnosti.
Honda EV-neo má pod kapotou 2,8kW elektromotor poháněný Lithium-ionovými bateriemi, tedy technologií, která v současné době pohání většinu mobilů i foťáků. S průměrným dojezdem 34 km je primárně určená pro kratší jízdy po centrech měst, kam ji předurčuje také rychlost 34 km/hod. Díky rekuperaci energie při brzdění i režimu rychlonabíječce, která umožňuje nabití za pouhou půlhodinu, bude toto vozítko takřka neustále připravené k cestě. Plné nabití z běžné nabíječky ze sítě pak trvá 3,5 hodiny, takže se skútr stihne připravit k jízdě i během polovičního úvazku.
Skútr je koncipován jako jednosedadlový, vzadu nabízí mohutný nosič s mnoha úchyty na gumovou síťku a překvapuje i elegantním jednostraně zavěšeným zadním kolem. Kdo by čekal úplně nehlučný provoz, bude překvapen. Jak uslyšíte na videu na konci článku, skútr o sobě za jízdy dává vědět elektrickým ječivým zvukem, takže chodci budou dostatečně varováni před vozidlem. Za zmínku také stojí použití jednoduchých bubnových brzd, které jsou ale doplněny kombinovaným systémem, takže pravá páčka brzdí pouze předek, ale levá zabírá ne obě brzdy současně.
Přestože jde o skútr s elektromotorem, který umí zatáhnout úplně od klidové polohy, je pro větší variabilitu v nejrůznějších podmínkách vybaven automatickou odstředivou spojkou, to znamená, že motor se nejprve roztočí a pak teprve se přenese výkon na kolo. Zajímavá je také elektronika, která hlídá teplotu baterie a v případě hrozícího přehřátí omezí výkon a na displeji přístrojovky o tom informuje ikonkou želvičky.
Probíhající projekt zahrnuje i sledování využitelnosti a praktických vlastností Hondy EV-neo v Barceloně, kterou značka vybrala právě kvůli velkému poměru skútrů na dopravě – přes 30 procent vozidel v Barceloně tvoří motorky a skútry. Volba na Španělsko padla také proto, že Honda má poblíž Barcelony výrobní závod Montesa Honda, kde se vyrábějí především plasty a lakované díly. V tradici značky Montesa, kterou Honda vzala pod svá křídla v roce 1986, se zde ale stále pokračuje ve výrobě trialových strojů Montesa. Podobný projekt již dva měsíce běží v Japonsku, kde kromě uvedení do prodeje Honda formou pronájmu elektrických skútrů Honda EV-neo obyvatelům i turistům testuje podmínky jejich provozu.
Autor: FilipT