EICMA: Přelomová nová Vespa 946

Svět skútrů se otřásl v základech, Vespa opustila svůj tradiční tvar zvedla sedlo nad zadní kapotáž. A přitom jde o návrat do úplně dávné historie k jednomu z úplně prvních prototypů MP6…

Nová ultramoderní Vespa 946 vychází z konceptu Quarantasei představeného vloni. Označení 946 připomíná letopočet 1946 – zahájení výroby skútrů v koncernu Piaggio. Design přitom geniálně navazuje na úplně první modely Vespa a dokonce i prototyp MP6 z roku 1946! Hlavní změnou je sedlo zavěšené nad zadní částí a krytem motoru. Z historie pak nová Vespa 946 převzala i „žábry“ = průduchy v přední kapotáži a na bocích. Na moderní notu pak hraje kopletní LED osvětlení, displej místo budíku přístrojovky a nádherné kulaté zadní světlo zasazené do kapotáže.

Z historie také pochází konstrukce pomocí samonosné karoserie suplující rám, ovšem nově bude řada prvků jako blatníky, boční kryty a sedlový rám z hliníku místo z oceli, takže novinka je logicky podstatně lehčí a obratnější. K tomu přispívá i delší rozvor a ostřejší úhel řízení.

Pod kapotou se objeví poslední generace úsporných tříventilových motorů 125 a 150 ccm, které byly letos inovovány a osazeny do modelů Vespa LS a S. Díky redukci vnitřního tření mají vynikající spotřebu a malé emise, které jim dávají zelenou do budoucnosti. S výkonem 11,6 koní u 125 či 12,9 koní u 150ccm. I tady je kromě ABS v nabídce i systém kontroly trakce ASR, takže se jezdec nemusí obávat o adhezi dvanáctipalcových kol na jakémkoli povrchu.

Video

Autor: FilipT, foto: Jan Altner