Cestujte první třídou – Suzuki Burgman 650

Přestože preferuji malé lehké skútry, které se bleskurychle propletou ucpanou Prahou, musím uznat, že Suzuki připravila opravdu silný argument pro pořízení maxiskútru. Stroj ne cestu do práce i na dovolenou k moři zkrátka není k zahození.


Do ruky se nám díky pražskému dealerovi Suzuki, společnosti MotArt sídlící na Vrbovce, dostala najluxusnější verze Burgmana s výbavou Executive. Ta mimo jiné zahrnuje elektricky ovládaná zrcátka, vyhřívání rukojetí i sedačky a elektricky ovládaný plexištít. Takový výčet výbavy sedí spíš k autu, kterému se podobá i palubní deska. Na ní najdete opravdu všechno, včetně ukazatele zařazené rychlosti. Ano, Suzuki u kapalinou chlazeného dvouválce využívá zvláštní systém, který nahrazuje klasický variátor. Ten má ovládání na levém řidítku, k tomu ale později.


Designově Burgman zapadá do modelové řady Suzuki, nemá nijak dravý sportovní vzhled a působí spíš majestátně a elegantně, obzvlášť v bílé perleti. Přední maska je opravdu hodně mohutná a dominují jí dvě velká světla a blinkry v zrcátkách. Při pohledu zezadu zaujmou hlavně rozměrná světla, která rozhodně nikdo nepřehlédne. Za zmínku určitě stojí i opěrka pro spolujezdce.


Burgman má hodně úložných prostor, ať už je to obrovský osvětlený kufr pod sedlem, který v pohodě pojme dvě integrálky, nebo střední nákup či schránka v přední kapotě, kam nasoukáte doklady, telefon, svačinu a ještě vám zbyde místo.


Po usednutí za řidítka má řidič vše při ruce na svém místě, jen trochu trvá, než se zorientujete ve všech tlačítkách, které na Burgmanu jsou. Na pravé rukojeti ovládáte kromě běžných funkcích vysouvání plexiskla, na levé je ovládání teploty vyhřívání rukojetí, tlačítko pro sklopení zrcátek a hlavně dvě oranžová tlačítka se znaménky plus a minus. Ta slouží k řazení sekvenční převodovky, která má samozřejmě automatickou spojku. Po startu si tedy zvolíte, zda chcete jet na plný automat, který je vhodný hlavně ve městě, nebo chcete sami řadit, což se naopak hodí, pokud toužíte po sportovnějším svezení, kterému se Burgman díky silnému motoru rozhodně nebrání.


Spojka zabírá v optimálních otáčkách a rozjezd je plynulý bez cukání nebo zbytečného přetáčení motoru. Samotné řazení sekvenční převodovky je poměrně rychlé, prodleva je minimální a můžete řadit i při přidaném plynu. Při manipulaci na místě jde hodně cítit hmotnost stroje, ta se ale po rozjezdu byť do minimální rychlosti ztrácí a ovladatelnost je vynikající. Podvozek je velice komfortní, ale při hodně sportovní jízdě ho celkem snadno dostanete na limit. Do zatáček je třeba nebát se Burgmana trochu položit, což dovoluje široká zadní stošedesátka. To je rozhodně škoda, protože motor v kombinaci se sekvenční převodovkou dokáže Burgmana rozhýbat velice svižně. Bez připomínek jsou brzdy. Ty zabírají díky dvěma kotoučům vepředu naprosto precizně a velice dobře se dávkují.


Skútry jsou především městská záležitost, nicméně Suzuki v tomto směru zbořila všechny mýty a postavila stroj, na kterém se nebudete bát vyrazit do Alp, nebo do Chorvatska. Díky velké kapotě a nastavitelnému plexi na řidiče v podstatě nefouká a vyhřívaná sedačka a rukojeti dokáží přinést adekvátní komfort. A to všechno i v maximální rychlosti, která je u Burgmana lehce přes 180 Km/hod. Rozumná cestovní rychlost se ale pohybuje okolo 160 Km/hod. Podobně je na tom i spolujezdec, kterému může vadit snad jen hodně široké sedlo, díky kterému musí mít roztažené nohy.


Zatím to vypadá, že Burgman je hlavně cesťák, který je lepší nechat u města na P+R a vyrazit metrem. Opak je ale pravdou, jakmile dorazíte do kolony, kouzelné modré tlačítko udělá ze širokého cesťáku normálně široký skútr. Přijdete sice o pohled do zrcátek, nicméně při projíždění mezi řadami aut je přeci jen lepší koukat se před sebe. Po městě je rozhodně vhodnější nechat převodovku pracovat samostatně v režimu automat, kde se nemusíte o nic starat. Hodně zajímavá je přitom spotřeba. Během našeho testu ve všech režimech si dvouválec nevzal víc, než 5,5 litru na sto kilometrů.


Suzuki s modelem Burgman 650 před několika lety vytvořila zcela novou kategorii na pomezí skútrů a cestovních motorek. Že to byl dobrý nápad, ukazuje trh samotný, který se podobnými stroji o velkém objemu velice rychle naplnil. Burgman je vybaven veškerými moderními vymoženostmi, jako je vyhřívání, ABS, sekvenční převodovka, atd. To s sebou samozřejmě nese i na skútr vyšší cenu. Pokud ale chcete jezdit Rolls Roycem, musíte si připlatit, no a v analogii s auty Burgman rozhodně Rolls Roycem je.

Technické údaje

Autor: Matěj Oliva