Letošní sraz BMW Motorrad Days byl premiérou návratu značky BMW do světa skútrů. Obě novinky sice byly představené již vloni na podzim, ale až nyní a v Garmischi jsme si je mohli poprvé důkladně projet.
První novinářské prezentace proběhly již v březnu – viz reportáž od našich italských kolegů – první skútry ale jdou do evropských prodejen až během července. Důvodem byla nutnost úprav výrobních provozů některých externích dodavatelů a značka BMW raději pozdržela uvedení na trh, než aby riskovala svoji pověst špičkové kvality. Jak vysvětlil příčinu zpoždění vedoucí celého projektu Andreas Muller: „Měli jsme zhruba o rok méně času než u ostatních současných projektů a nechtěli jsme riskovat. Vyvinuli jsme nový motor pro nový tržní segment s novými zákazníky, zapojili jsme nové partnery a dodavatele a do továrny začlenili úplně novou výrobní fázi.“
Ovšem nyní je vše vyřešeno a já stojím před dvanácti naleštěnými stroji C600Sport a C650GT a díky tiskového oddělení se můžu těšit na pár hodin v sedle každého modelu po nádherných Alpských silničkách. Se mnou vyráží skupina zájemců z řad veřejnosti, na BMW Motorrad Days si totiž může předem po internetu rezervovat svezení úplně každý a na skútry byli zvědaví úplně všichni!
BMW C600 Sport
Jako první startuji model Sport a nestačím se divit. Čekal jsem tlumené skútrové ševelení a místo toho se motor umí ozvat docela pěkným řezavým zvukem, který opravdu dělá čest označení „Sport“ a prozrazuje důstojný objem 647 ccm. Ostatně i koncovka výfuku se tváří docela sportovně, a to jsem v areálu už potkal i pár strojů s laděným Akrapovičem! Také sedlo Sportu je docela tuhé a o poznání vyšší než na GT, máte skoro pocit, že sedíte na klasické motorce.
Ještě si nastavit štít do jedné ze tří poloh – u Sportu to jde manuálně pomocí dvou koleček. Chvíli hledám parkovací brzdu, protože skútr stojí jak přibitý a je evidentně zabrzděný. Pak si vzpomínám, že značka BMW přišla s geniálně jednoduchým řešením a začlenila aktivaci parkovací brzdy do bočního stojáku! A nakonec ještě zapnout výrazná denní LED světla, ta mají své tlačítko na levé rukojeti, to kvůli homologaci. Sport má dvě LED světla po stranách, GT jedno uprostřed.
Průjezd městečkem odhaluje výbornou ovladatelnost při kličkování mezi auty a slušný odpich od semaforů. Ten je na začátku trochu pozvolnější, asi aby se stroj dal bez prokluzu ukočírovat třeba i na vodě, ale kolem padesátky se do zadního kola opře celé stádo 60 koní a pořádně zabere. A táhne pořád dál i v pásmu nad 120 km/h, kde už obvykle i maxiskútry polevují. I v Alpských kopcích jsem tak neměl problém držet tempo s partičkou jezdců na K1200R! Jen ta váha 249 kg (provozní s plnou nádrží) je trochu znát, když překlápíte skútr z levé do pravé zatáčky, jde to trochu pomaleji.
Zatáčky s kvalitním povrchem jsou doslova požitek a Sport vás bez váhání pustí do pořádných náklonů a pořád zůstává stabilní a řízení poskytuje naprostou jistotu. Jaké to bude na rozbitých silnicích, asi budeme muset počkat až na tuzemský test. Brzdy s dobře odladěným ABS jsou perfektní pro město, při sportovnější jízdě už nejsou tolik citlivé a trochu se ztrácí odezva od předního kola, ale na skútr je to pořád hoooodně luxusní.
BMW C650 GT
Na druhou jízdu přesedám do měkkého křesílka modelu C650 GT a i přes shodnou základní konstrukci se Sportem jsem pocitově úplně v jiném světě. Design mi připomíná ducha řady RT a všechno je tady takové…. majestátní. Zatímco Sport zamířil do kategorie, kterou otevřela Yamaha T-Max, nové GT se zaměřuje na zájemce orientované spíš na Burgmana.
Zvuk motoru je tu tlumenější a posaz dává důraz spíš na cestovatelské pohodlí než na sportovní řízení, přesto i tady se v Alpách dá dokonale vyřádit! Elektrické nastavení plexištítu vás na delších úsecích perfektně schová do bubliny klidného vzduchu, na zatáčky si ho zase spustíte dolů a užijete si lepší odezvu i přehled o rychlosti, tohle by se hodilo i na Sportce!
Styl jízdy je hodně stejný a moc se těším, až budeme moci vyzkoušet ještě jízdu ve dvou, na kterou je tahle mašina hodně zaměřená. Při návratu z projížďky ještě mám to štěstí, že projíždíme dešťovou přeháňkou a můžu si potvrdit, co naznačují i velkorysé kapotáže – že ochrana před nepřízní počasí se zvednutým štítem je perfektní a na jezdce se dostane jen trocha vody z horního okraje plexištítu.
Takové jsou tedy první dojmy z testovacích jízd BMW Motorrad Days, podrobnější přehled techniky a všech funkcí vám samozřejmě přineseme v samostatném redakčním testu ještě během léta.
Autor: FilipT, foto: autor