BMW C600 Sport a C650 GT – první test

Pohled na nedávnou historii BMW Motorrad prozrazuje mohutnou expanzi této bavorské značky. Během necelých deseti let totiž úspěšně zaútočila téměř na všechny segmenty trhu – velkoobjemové naháče a cesťáky, vedle toho jednoválce a dvouválcový střední segment, velká i střední cestovní endura, čtyřválcový superbike…

Značka BMW se až dosud zdráhala vstoupit pouze do segmentu skútrů, s výjimkou extravagantního kapotovaného experimentu C1, který se na trhu nijak masivně neujal. Při analýze budoucího rozvoje dopravy spojené s houstnoucím provozem a nižší využitelností osobních aut si ale BMW uvědomuje důležitost skútrů a zahájila několikaletý projekt Urban Mobility s prvním efektem v podobě skútrů C 600 Sport a C 650 GT.

V hledáčku je Itálie

Itálie je pro BMW druhým nejdůležitějším trhem, proto je třeba dát na tuto zemi a její životní styl zvláštní důraz. Vysoká koncentrace skútrů v italských městech a vysoké nároky na provoz jsou jasnou výzvou pro design skútrů BMW. Proto byl také vybrán manažer projektu Peter Püffel se zkušenostmi z Monaka, kde řadu let sledoval italský trh i potřeby konceptu urban mobility. Nová dvojice skútrů BMW C600 Sport a C650 GT, která by již v dubnu měla dorazit k dealerů, představuje dva naprosto odlišené modely založené na shodném základu a nabízené za téměř shodnou cenu jako hlavní konkurenční modely (viz samostatný článek o cenách).

Konstrukce a technologie

Po technické stránce oba maxiskútry BMW využívají shodnou platformu, ze které jsou ovšem odvozeny dva výrazně odlišné modely. BMW využívá dvojitý trubkový ocelový rám s litými úchyty zadní kyvky. Jednostranná zadní kyvka z lehkých slitin obsahuje finální převod řetězem, zapouzdřený v olejové lázni. Tlumič je vyveden nahoru na levé straně skútru a umožňuje nastavení předpětí.

Na přední vidlici se objevily tlumiče upside-down a jako kola v BMW nakonec zvolili 15palcový formát obutý do pneumatik, za které by se nemusel stydět leckterý motocykl – 120/70 vepředu a 160/60 vzadu. Brzdový systém se třemi kotouči o průměru 270 a trojicí dvoupístkových brzdičů dokáže skútr zastavit doslova na fleku. A protože BMW je průkopníkem na poli motocyklových systémů ABS, najdeme tohoto pomocníka z dílny Bosch i u těchto skútrů. Motor představuje nově vyvinutou jednotku – řadový dvouválec s vrtáním 79,0 x 66,0 mm o celkovém objemu 647 ccm, s dvěma vačkami, chlazením vodou, suchou klikovou skříní a elektronickým vstřikováním. Vibrace minimalizují dva vyrovnávací hřídele. Oba modely mají shodné nastavení vstřikovacích map a oba dokážou na zadní kola poslat 60 hp při 7500 ot/min a krouťák 66 Nm při 6000 ot/min.

Výbava a ergonomie

Pojďme se podívat na to hlavní – charakter a vlastnosti obou skútrů. Stačí se podívat na fotky, a hned je jasné jejich odlišné zaměření. C600 Sport je určený pro mladé jezdce a nabídne svižné přesuny po městě a požitek z rychlosti a obratnosti. C650 GT se orientuje na vyspělejší jezdce a jeho doménou není jen dojíždění, ale také slušná porce turistiky. A proto se také kapotáže obou modelů tolik liší – úzký a atletický Sport proti mohutnému GT s výbornou ochranou posádky. Úplně jiná je ale i ergonomie. Sport nabídne pohodlný, ale přesto sportovně laděný posaz. Nízká stavba i nízko posazená řídítka doplňuje nižší plexištít, který lze ručně nastavit do tří poloh. Na spolujezdce čeká dvojice vyklápěcích stupaček a robustní madla.

Jízdní pozice na GT je prostě úžasná. Místo na nohy nemá konce, sedlo je nízko (780 mm nad zemí) a je doplněné nastavitelnou opěrkou a vše doplňují širší a vyšší řídítka s pohodlným úchopem. Kapotáž je širší a vyšší a v tomto případě je k dispozici elektrické nastavení plexištítu. Zkrátka vše ve stylu nejlepších touring motocyklů z bavorské dílny. Široké a pohodlné sedlo pro oba pasažéry pak nabídne ještě výborně umístěná madla a prostorné stupačky spolujezdce.

Praktické vlastnosti

Ani po stránce výbavy se BMW nenechalo zahanbit. Pod sedlem C650 GT se skrývá velkorysý zavazadlový prostor o objemu 60 litrů, kam uložíte dvě integrální přilby. Štíhlejší C600 Sport neumožnila tak mohutný podsedlový prostor, proto chytré hlavy v BMW vyvinuly výsuvný úložný prostor Flexcase vyztužený kevlarem, kam po zastavení můžete uložit druhou přilbu. Součástí je samozřejmě i bezpečnostní pojistka, která zabrání nastartování motoru, pokud je Flexcase otevřený. Oba modely pak obsahují i dvojici odkládacích schránek před koleny jezdce spolu s elektrickou 12V zásuvkou. Výbornou funkcí je také automatická parkovací brzda – nutná funkce u strojů s variátorem – která se sama aktivuje po vysunutí stojánku. Jak to, že tak skvělý nápad ještě nikdo předtím neaplikoval?

Další detail, ve kterém se oba modely liší, jsou přístrojové desky. Souhrn informací je stejný, ale tvar přístrojovky i celkový dojem z jejich podání je úplně jiný. V obou případech na vás čeká nezaměnitelný styl BMW. U obou skútrů si pak můžete přiobjednat celou řadu vychytávek jako vyhřívané sedlo a rukojeti řídítek, systém hlášení tlaku v pneumatikách, denní světla LED atd atd.

Jízdní dojmy – stejné srdce, ale dvě různé duše

Ponechme stranou technické popisy a pojďme se konečně svézt. Měli jsme možnost vyzkoušet C600 Sport a C650 GT na silnicích kolem Madridu i na horských silnicích a dálnicích. V obou případech se skútry protáhnou provozem s příkladnou lehkostí. I přes mohutné rozměry i hmotnost – 248 kg provozní hmotnosti u modelu Sport a ještě o 10 kg víc u GT – se protáhnete mezi auty bez problémů. Potěší zrcátka, která jsou dostatečně vysoko, aby byla nad zrcátky aut stojících v koloně.

Výkon motoru je ve městě až zbytečně velký a často bylo nutné zaklapnout plyn na kluzkých úsecích, jako jsou přechody pro chodce, aby nedošlo k prokluzu kola. Brzdy jsou na mohutné skútry skvěle vyvážené a v každé situaci dokážou účinně zastavit, přičemž ABS dává pořádnou porci jistoty navíc. Pro přední kolo je nastavené úplně dokonale, u zadního kola nám přišlo možná až moc opatrné.

Po projížďce městem jsme se vydali na venkov, abychom mohli na zatáčkovitých silničkách plně posoudit kvality podvozku. A dojem z perfektně vyvážených strojů byl opravdu prvotřídní. U obou skútrů příjemně překvapí výborná odezva od předního kola. Překlápění mezi zatáčkami je u obou modelů brilantní, u GT to ovšem láká spíš k uvolněné jízdě. Zato C600 Sport si říká o svižnou jízdu a obecně se tváří mnohem dravěji i obratněji. Na zakroucených silničkách pak oba modely zvládaly velmi slušné tempo, které jsme až dosud nacházeli jen u tradičních motocyklů. Výkon motoru 60 hp je víc než dost pro razantní jízdu. Odpich v nižších rychlostech není až tak přesvědčivý, ale od hranice 3000 ot/min to je docela zážitek, ručička tachometru se dokáže vyšplhat až do nelegálních hodnot překvapivě rychle.

Na dálnici a rovných silnicích se ukáže turistický charakter C 650 GT. Stačí tlačítkem zvednout plexi až nahoru a můžete strávit celý den v sedle s velmi slušným rychlostním průměrem. Ani po celém dni v sedle nebudete unavení a v každé situaci navíc máte k dispozici výkonovou rezervu. Neměli jsme možnost sledovat spotřebu paliva, s tímto údajem přijdeme až při delším redakčním testu, každopádně BMW je známá střídmými motory a slibuje velmi umírněné hodnoty.

Na konci testu jsme opravdu jen stěží skrývali nadšení z obou modelů BMW C 600 Sport a C 650 GT. bavorský výrobce rozhodně nezklamal a podařilo se mu splnit vysoká očekávání konceptu „urban mobility“ nabízí výborné vlastnosti.


Autor: Lorenzo Gargiulo, Omnimoto.it