Retro stále letí, o tom není pochyb. Ale není retro, jako retro. Jsou retro skútry nevalných značek, které vypadají spíš jako nepodařený žert, mezi ně ale rozhodně nepatří nejnovější počin Peugeotu, model Django, který míří hodně vysoko.
Když se podívám z okna redakce, vypadá to, že nám začíná jaro a tak nic nebrání usednout do sedla bledě modrého Djanga ve variantě sport a prohnat ho po Praze. Nejdřív se ale podívejme, co je tohle retro vlastně zač. Pod krásnými kapotami ve stylu padesátých let se ukrývá osvědčená vzduchem chlazená stopětadvacítka o výkonu 7,5 kW. Tady nemůžeme říct křivé slovo. Zajímavé je, že na rozdíl od motorů konkurenčního Piaggia můžete motor od Peugeotu stále našlápnout. K tomu ale později.
Podívejme se nejdřív na krásné křivky Djanga. Skútr je poměrně velký, když stojí vedle naší Vespy, je Peugeot hodně velký, má delší stopu a celkově působí masivnějším dojmem. V designu najdeme několik hodně zajímavých řešení. Začíná to luxusně osvětleným logem na přední kapotě.
Pokračovat můžeme zadním světlem a blinkry z LED pásů, které známe z moderních aut, no a pak jsou tu netradičně řešené schránky před řidičem. Otvírají se trochu neprakticky druhým zámkem uprostřed, ale po jejich odemčení se vyklopí směrem doprostřed. V levé je ukryté víčko nádrže včetně praktického držáku na víčko. V pravé je pak schránka s držákem na mobil a zásuvkou na 12V pro jeho dobíjení. To zkrátka nemá chybu.
Zajímavě je řešená i palubní deska, které je provedena v retro designu, ale najdete na ní vše, co můžete potřebovat, včetně denního počítadla kilometrů, nebo teploměru. Dobrou ergonomii mají i ovladače. Tady rozhodně praktičnost designu neustoupila. Vypíchnout musíme i zrcátka, na ty se často zapomíná, ale Peugeot jim věnoval opravdu hodně času a je to na nich vidět. Kombinace matného a chromovaného kovu je dokonalá, navíc jsou dost široká a je v nich perfektně vidět.
Když jsme u designu, musíme se ještě dostat k jedné zajímavosti. V testu máme model Sport, který je jednou ze čtyř variant skútru. Kromě něj si můžete koupit ještě Django Allure, Evasion a Heritage. Jednotlivé typy se liší hlavně barevnými kombinacemi, sedačkou a dalšími doplňky, jako je plexi a kufr. Sport je v tomto nejvíce minimalistický, v našem případě má dokonce jen jednu sedačku. Tu pro spolujezdce ale dostanete v ceně. Sport můžete koupit bledě modrý, nebo stříbrný.
No a pokud se ptáte, co značí číslo 69 na boku, tak vězte, že to je jen výběr čekého importéra Peugeotu, firmy Scooters. Ke každému skútru totiž dostanete kompletní sadu čísel a je jen na vás, jaké si do bílého oválku, který dokresluje sportovní charakter nalepíte.
Hravý a pohodlný
Po usednutí do pohodlné sedačky musím konstatovat, že ergonomie je doslova perfektní. I vysoký jezdec má dost místa na nohy a na široké rovné podlaze můe volit několik poloh pro nohy. Řídítka jsou příjemně široká a vše je tam, kde to hledáte. Ergonomii spolujezdce jsme vyzkoušet nemohli, ale vysunovací stupačky a mohutné chromované madlo vypadají robustně a pohodlně.
Django má 12″ kola a relativně dlouhou stopu. To se velmi dobře projevuje na stabilitě skútru v přímém směru a táhlých zatáčkách. Tady je Django opravdu jisté a dovoluje hodně sportovní zacházení. V tom pomůže i podvozek. Klasické zavěšení nabízí dostatek komfortu a dobrou odezvu od kol. Motor není sice žádný divočák, ale pro rychlý odjezd z křižovatky má síly dost. Skútr navíc váží jen 125 kg. Maximálka na rovině atakuje devadesátku, z kopce se stovky dočkáte. Ale na závodění jsou jiné stroje.
Když Django rozvášníte, je občas potřeba zabrzdit. V tom vám pomůže dvojice kotoučových brzd s velmi dobrou účinností. Slovy klasika, „na ně se můžete spolehnout“. Dají se ale zároveň velmi dobře dávkovat, takže dojíždění se smykem zadního kola nehrozí. ABS ale budete na Djangu hledat marně.
Peugeot Django oprávněně rozvířil dění na skútrovém trhu. Nabízí velmi atraktivní design spojený s prověřenou technikou Peugeotu. K tomu je tu přidaná hodnota v podobě zajímavých detailů a perfektního zpracování. Cenovka na první pohled nevypadá úplně vábně, ale musíme přestat srovnávat s běžnými stopětadvacítkami, ale přejít do vybrané společnosti těch nejzajímavějších skútrů. A Tady je cenovka 85 000,- korun velmi slušná. A my můžeme říct, že Peugeot za to stojí.
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot