fotka

První jízda na prototypu BMW C-Evolution + VIDEO

  • vydáno: 8.9.2013
  • autor: FilipT, foto: autor,

V osm ráno se dějiště srazu BMW Motorrad Days teprve pozvolna probírá ze spánku, já už ale nedočkavě přešlapuji před parkovištěm testovacích strojů. Podařilo se mi domluvit hodinové svezení na jednom z prototypů elektrického maxiskútru BMW C-Evolution! - AKTUALIZOVÁNO o video, viz níže.

Na světě je jen sedm kousků tohoto prototypu, pět z nich BMW přivezlo do Garmisch-Paterkirchenu a dalo k dispozici k prvním testovacím jízdám. Skútr ve svěží bílozelené kombinaci vychází z designu svého benzínového sourozence BMW C600 Sport, ale má nižší stavbu a jen krátký plexištít. C-Evolution je totiž určený primárně do města a jeho rychlost je elektronicky omezená na 120 km/h.

Že jde o vozidlo budoucnosti prozrazuje hranatý barevný TFT displej místo přístrojovky, ale také pěkně prosvětlené logo na boku skútru - podobně jako to zvenku mají notebooky od Apple. Na displeji jsou údaje o rychlosti, stavu baterie, ale i ukazatel okamžitého odběru energie či naopak míra rekuperace při brzdění. Na ukazateli baterie pak 1 % zhruba odpovídá vzdálenosti 1 km, takže se dá počítat s reálným dojezdem kolem 100 km. Při jízdě neustále na plný plyn třeba po dálnici by to pak bylo cca 70 km/h.

Prototyp má rovné a dost tuhé sedlo, ale je tu dost místa na kolena a nohy jsou dokonale schované před deštěm. Ovladače jsou shodné s benzínovými skútry a stejné je i nabídka pomocných funkcí, jako například ABS. Pod sedlem bude úložný prostor na jednu přilbu, u námi testovaných prototypů se tu ale ještě ukrývaly měřicí mechanismy namontované na překližkovém rámu.

Otáčím klíčkem a beru za plyn a skútr se okamžitě vrhá dopředu jen s jemným bzučením připomínajícím asi nejvíc tramvaj. Stroj se ochotně proplétá ospalým městečkem a ukazuje perfektní manévrovací schopnosti. Je to dost těžká mašina (265 kg, zhruba jako dnešní maxiskútry nad 600 ccm), ale těžiště je hodně dole a otáčení skoro na místě nebo kličkování mezi auty na semaforech jde dokonale. Rukojeť plynu je přitom tak akorát citlivá a umožní odměřovat i slabý nástup výkonu třeba při popojíždění malou rychlostí.

Na čele naší čtveřice elektroskútrů jede náš průvodce na klasickém benzínovém skútru - aby nám ukázal cestu a také aby zvuk jeho stroje varoval chodce a cyklisty. Na tichoučké elektroskútry totiž zatím nejsou lidé zvyklí a během hodinové jízdy potkáváme spousty překvapených tváří.

Jsme za městem a konečně můžeme pořádně povolit otěže. A spolu s ostatními novináři se nestačíme divit. Tato vývojová verze BMW C-Evolution má maximální výkon 47 koní, ale hlavní je obrovský točivý moment 72 Nm. Pro srovnání BMW C650GT má výkon 60 koní, ale krouťák jen 66 Nm v 6000 ot/min. No a elektroskútr C-Evolution má masivní krouťák 72 Nm VŠUDE! V každých otáčkách a dokonce i okamžitě od rozjezdu, kde klasické benzinové skútry teprve začínají vyjednávat s variátorem. Ten odpich, to je demonstrace síly, která se dá srovnat jen s vytočenou dvojkou u litrové motorky! Pokud by se měřilo zrychlení 0-50 km/h, myslím že bude mít BMW C-Evolution jen málo srovnatelných soupeřů...

Elektronicky omezená rychlost na 120 km/h nám v horách vůbec nevadí a vychutnáváme si táhlé zatáčky k lanovce na Zugspitze i následný sjezd k parkovišti. Brzdy dávají důvěru i ke sportovnější jízdě, jen nástup ABS je hlavně u zadního kola dost uspěchaný. Speciální pneumatiky Metzeler Feelgreen se sníženým jízdním odporem drží dobře v zatáčkách a velká patnáctipalcová kola s obutím 120/70 vepředu a 160/60 vzadu jsou dobrým kompromisem mezi obratností ve městě a rychlou jízdou v náklonu na rychlejších silnicích.

Menší rezervy prototyp prozrazuje jen na hrbolech, kde se nerovnosti dost přenášení do řízení. Je cítit, že rozložení hmotnosti je dost jiné než u klasického skútru a na odpružení ještě asi bude BMW pracovat. Naopak zadní kolo, na které se výkon z elektromotoru pod sedlem přenáší zapouzdřeným ozubeným řemenem, je odpružené dokonale.

Je čas na návrat a všichni se jen neradi loučíme se stroji s tak zajímavou kombinací okamžité síly a tichého provozu. V podání skútru jde o dokonalou kombinaci, která má budoucnost.

Oficiální promo video

reklama

Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 Skutrmania.cz