Vespa nikdy nebyla jen dopravním prostředkem, ale především nádherným kusem designu a hlavně stylu. Model S50 je v přísném retro duchu a má vše, co má správná Vespa mít. Chybí snad jen rezerva, tu jsme ale S padesátce po osobním seznámení odpustili.
Že jde o Vespu, poznáte na první pohled. Rovná přední plocha, světlo v kapličce řidítek a bachratý zadek. K tomu letmo zavěšené přední kolo a máte jasno, nic tu nechybí. Mně osobně hranatá světla na Vespách nikdy moc neseděla, ale musím uznat, že světlomet v chromovaném rámečku vypadá dokonale. K tomu je tu palubní deska rovněž v chromované úpravě, což se může trochu vymstít při poledním slunci, které se odráží jezdci přímo do obličeje.
Vespa nemá klasický rám, ale samonosnou plechovou karosérii. Ta v sobě ukrývá náporově vzduchem chlazený jednoválec, samozřejmě dvoutaktní. Ten nese značku Piaggio a disponuje výkonem 3,3 Kw.Nastartovat ho můžete klasicky nakopávačkou nebo elektrickým startérem. O přenos síly na zadní kolo se stará odstředivá spojka a variátor. Zadní brzda je bubnová, přední kolo brzdí hydraulicky ovládaná kotoučová brzda.
Pod sedlem Vespy je dost místa na otevřenou přilbu. Vespa je sice přísně ve stylu retro, ale není nepraktická. Po odklopení sedačky můžete vytáhnout plastový zavazadlový prostor, který není nijak pevně přichycen. Po jeho vyndání se dostanete přímo k motoru pro provedení případných oprav. Pro výměnu svíčky je tu další otvor před sedlem.
Za řidítky Vespy je překvapivě hodně prostoru. Se svou výškou 185 cm jsem neměl problém se na skútr vejít, zbylo dost místa na nohy a dokonce se za mě bez problémů vešla i spolujezdkyně, to bylo dost velké překvapení. Ovladače mají jiný design, než u většiny skútrů, ale jejich ovládání je příjemné. Start malého dvoutaktu je bleskový, chytne na první otočení. Za studena trochu protestuje proti otáčkám, ale po pár minutách, kdy se zahřeje, je jeho chod kultivovaný. Má se čile do otáček a na čtyřicítku rozjede malou Vespu jako nic. Dál už je to o něco horší, ale na maximálku, která se pohybuje okolo sedmdesátky se dostane stále ještě celkem svižně.
Za motorem nezaostává ani podvozek. Pevný prostorový rám se za žádných okolností nekroutí a podvozek drží Vespu s jistotou na silnici. Dokud je pod sériově obouvanými Pirellkami hladký asfalt, je chování skútru naprosto příkladné. Překvapivě dobře se ale Vespa chová i na příčných nerovnostech, kde bych od ní čekal spíš nervózní poskakování. Jediným problémem podvozku jsou tedy podélné nerovnosti, na které je skútr díky malým kolům hodně citlivý. Vše se ale dá celkem bez problémů zvládnout, stačí jen pevně držet řidítka. Skoro bych zapomněl zmínit zrcátka. Ta u Vespy vždycky vypadala dobře, ale hlavně dobře fungovala. Při jakýchkoliv otáčkách se ani nehnou a vyčnívají dostatečně do stran.
Na začátku jsem psal o velikosti skútru pro spolujezdce. Sedlo sice není z nejdelších, ale pro dva celkem bez problémů stačí. Bohužel spolujezdkyně si už díky legislativě nemůže užívat jízdu v sukni bokem, ale i tak se jí na Vespě nepojede špatně. Motor dva jezdce celkem bez problémů zvládá, o něco hůř jsou na tom brzdy, ty na dvojitou zátěž nejsou dimenzovány a je potřeba mačkat páčky opravdu silně.
Vespa S50 Sport není skútr jako každý jiný, pokud si ho pořídíte, budete sedlat legendu a budete si to náležitě užívat. Zatímco na tuctové japonce nebo taiwance už si i Praha pomalu zvykla, Vespu ještě každý den nepotkáte a i když ano, její design kolemjdoucí vždy zaujme. Bohužel za výjimečnost je třeba zaplatit a u Vespy to platí také. Cena námi testovaného exkluzivního modelu S50 Sport z řady Special Edition 2011 činí 66 900. Kompletní ceníky a technické údaje naleznete na stránkách www.aspirit.cz.
Autor: Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Filip Tichý