Vespa Primavera 125 vs. LX 125 pokrok nezastavíš!

Tradiční italská značka dělá koncernu Piaggio velkou radost a úspěšně na svět přivádí jeden nový model za druhým. Nové Vespy ale mají také řadu kritiků zejména z řad tradičních fanoušků. Obouvají se do nového designu i přemíry technologií, ale takový je dnešní svět. My jsme se rozhodli přímo porovnat dvě generace nejdůležitější řady – naší redakční Vespy LX a nové Vespy Primavera.

Samostatný test nové Primavery i její představení jsme vám přinesli už vloni, takže jen v krátkosti něco o novince. Primavera má tradiční konstrukci, tedy samonosnou ocelovou karoserii, na které je připevněna kyvná vidlice se vzduchem chlazeným jednoválcem. Ten zůstal stejný, jako u LX a jedná se o nejmodernější motor s tříventilovou technikou, který pohání většinu současných stopětadvacítek koncernu Piaggio. A hlavně je tu možnost objednat si tento skútr s ABS!


Primavera má ale celou řadu novinek. Tou hlavní je design, který využívá stylové prvky bájné 946. Dále je tu nová palubní deska s displejem, nové ovladače, elektronicky otevíratelný kufr a hlavně nový podvozek, který využívá o palec větší kola než LX a upravenou konstrukci odpružení. V kombinaci s přepracovanou přední kyvnou vidlicí a novými brzdami slibuje Primavera komfortnější a zábavnější jízdu. Co je na tom pravdy se hned přesvědčíme…


LX nestárne

Když si koupíte Vespu, máte jednu zásadní výhodu, Vespa prostě nestárne. Když koukáte na LX, je stále aktuální, stále atraktivní a stále na první pohled poznáte, že jde o Vespu. Dokonce i kolemjdoucí diskutují o tom, který skútr že je novější, nebo co je to za Vespy. Zkrátka i když budete jezdit na LX, ostudu si neuděláte, o čemž se dnes a denně přesvědčuji. Musím ale přiznat, že Primavera má přeci jen něco navíc, špetku elegance, je prostě o pár let mladší, s tím se nedá nic dělat. Trochu rozporuplné pocity mám z LED světel vedle blinkrů, ta mi přijdou na Vespě trochu navíc.


Musím říct, že na Primaveře se mi nejvíc líbí její praktičnost. LX má pár svých specifik, které mi občas lezou na nervy. Třeba že musíte pro otevření sedla vyndávat klíček ze zapalování. Že se mi pod sedačku nevejde 13“ počítač, nebo že přihrádka před koleny má šikmou podlahu a cokoliv do ní dáte hned zase vypochoduje ven. To vše má Primavera vyřešené. V přihrádce je praktická zarážka, baterka se přesunula pryč z pod sedla a je tu najednou víc místa a sedlo otevřete jednoduše tlačítkem na kapotáži. Pro někoho jsou to možná detaily, ale pokud jezdíte na skútru často, vše se nasčítá…


Podvozek rozhoduje

Teď ale do sedel. Pro test jsme si vybrali několik průjezdů přes celou Prahu, takže vyzkoušeíme snad všechny nástrahy běžného skútristy. A tady Primavera potvrzuje svou nadvládu. Zatímco motoricky jsou skútry totožné a na semaforech má díky menším kolům navrch LX, co se týče podvozku, je Primavera prostě lepší.


Větší kola lépe fungují na dlažebních kostkách, jsou stabilnější při jízdě po kolejích i v rychlých zatáčkách. Skútr je celkově stabilnější a pohodlnější, ale samozřejmě nečekejte pohodlí jako na 16“ kolech, pořád přeci jen jedeme na malé kategorii.

Každopádně podvozek udělal obrovský krok vpřed, to je bez diskuze, stejně jako je tomu u brzd. Primavera má nový přední brzdič, který je daleko účinnější a lépe se dávkuje než u LX, která má přední brzdu přeci jen slabší a je třeba jí víc pomáhat zadním bubnem.

Pokud bych měl Primaveře přeci jen něco vytknout, je to tvar a materiál sedla. To trochu klouže, vepředu je dot úzké a já jsem z něj za jízdy někdy sjížděl dopředu, tady je rovnější sedlo na LX přeci jen příjemnější. Zda jsou nové ovladače krokem kupředu těžko soudit, na LX se mi občas stalo, že jsem musel dlouho hledat prstem polohu ovladače pro vynutí blinkru. To na Primaveře nehrozí, navíc je tu nové tlačítko přepínající displej na palubní desce, který ukazuje i denní počítadla kilometrů, také novinka. Palubní deska Primavery je celkově lépe zpracovaná, ale možná trochu postrádá ten pravý retro vzhled.


Pokud tedy čekáte na verdikt našeho testu, tak tady je: Vespa Primavera je lepší než předchozí generace, tedy LX, má lepší podvozek, praktičtější detaily, lépe brzdí, zda lépe vypadá už necháme na vás. Stinnou stránkou věci je nárůst ceny, nová Primavera vás vyjde na 95 990,-Kč, pokud si ale budete chtít připlatit za ABS, které ve městě rozhodně není od věci, stoupne cena na 103 990,- Kč. Za ty peníze ale dostanete nestárnoucí skútr, výborný motor, velmi dobrý podvozek a tolik stylu, že ho jen těžko unesete a to za to rozhodně stojí.


Více o Vespě Primavera


Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot