Vespa Primavera 125/150 – první svezení

Umíte si představit schůzi vedení koncernu Piaggio, když přijde na řadu bod týkající se nové verze modelu Vespa? Úplně vidím ty zhrozené pohledy, které sledují velké číslo na tabuli – celkově 18 milionů prodaných skútrů! S tak obrovsky úspěšným produktem, jako je současná podoba skútrů Vespa, muselo vyžadovat rozhodnutí o jakémkoli posunu v oblasti designu obrovské obavy.

Přečtěte si první test, který nám poskytli naši italští kolegové z redakce Omnimoto.it.

A přesto se Piaggio rozhodlo vzít čistý list papíru a začít kreslit nové křivky a vpustit do designu nové řady Vespa Primavera nový směr. A výsledkem je nový adept na vítězství v boji o přízeň zákazníků. Primavera si zachovává tradiční křivky, ale pod vedením šéfdesignéra Marco Lambriho dostává klasika nový význam. Primavera si půjčuje některé stylistické prvky z exkluzivní Vespy 946 a zároveň vrací do hry odkazy na tvary první historické verze modelu Primavera z roku 1968.

Řadu LX tak nahradí hned čtyři nové verze Primavery: 50 ccm s dvoudobým a čtyřdobým motorem a dva čtyřtakty 125 a 150 se třemi ventily na válec. Novinka bude v nabídce v šesti barevných, které obsahují nejslavnější odstíny z historie značky Vespa. Ceny na českém trhu jsou verze 50 2T- 69 990 Kč, dále 125 3V – 95 990 Kč, 125 3V ABS – 104 990 Kč, 151 3V – 99 990 Kč a nakonec 151 3V ABS – 108 990 Kč.

Konstrukce: Věrná ocelová lovestory

Spojení mezi designem Vespy a plátem poctivé oceli tvořící základ samonosné karoserie již trvá téměř sedmdesát let a je důkazem toho, že „tradiční“ konstrukční materiály mohou být konkurenceschopné i úspěšné na trhu i v porovnání se současnými plasty. Piaggio dobře chápe, že úspěch Vespy v podstatě vychází z elegantního tvaru a ocelové konstrukce. Konstruktéři důkladně přepracovali použité struktury a nejnovější model je odolnější proti ohybu v podélném směru o 154 % a krk řízení je odolnější proti ohybu o 36%. tyto změny vedly také k nárůstu rozvoru z 1280 na 1340 mm, z čehož vyplývá i víc místa pro posádku a lepší ergonomie. Změnilo se také umístění baterie pod sedlem, baterie je nyní níž a podsedlový prostor narostl z 14,3 na 16,6 litrů, tato změna také uvolnila místo pro montáž jednokanálového systému ABS.

Další změnou je způsob uchycení motoru v rámu. Původní uložení v gumových silentblocích nahradilo nové volné uchycení, které umožňuje pohyb motoru ve dvou osách. Tato technika izoluje karoserii od vibrací motoru, takže řídítka, stupačky a sedlo jsou úplně bez vibrací. Další zdánlivě malou změnou je zavěšení předního kola s novým uchycením „přepákování“, díky kterému by mělo mít odpružení mnohem hladší chod. Inovované jsou i brzdy s 200mm předním diskem, který dostal plovoucí brzdiče s dvěma pístky vedle sebe, zatímco dřív se o zpomalení staral pevně uložený brzdič s dvěma pístky proti sobě. Vzadu zůstává bubnová brzda o průměru 140 mm.

Jako pohonné jednotky jsou s malými úpravami použity nové agregáty, které prodělaly modernizaci již v řadě Vespa LX. V nabídce jsou dvě padesátky, dvoudobá Hi-Per2 a čtyřdobá Hi-Per4 s výkonem 4,35 hp. Silnější verze mají nové 3ventilové vzduchem chlazené motory 125 a 150 ccm s elektronickým vstřikováním a technickými řešeními s podporou krouťáku již od nízkých otáček. Výkon je 10,7 a 12,92 hp a spotřeba u verze 125 cc je 2,1 L/100 km..

Krátký jízdní test

Měli jsme možnost vyzkoušet dvě verze Vespa Primavera 125 a 150 ccm v rušném provozu podzimní Barcelony. Ergonomie Primavery je výborná a za řídítky je o něco víc místa než u předchozí verze. Komfort zvyšuje o něco měkčí sedlo, což určitě uvítá hlavně spolujezdec. Potěší nový tvar přístrojovky s krásným retro stylem tachometru, jež odkazuje na první historické modely Primavera z roku 1968. Pod ním je LCD displej s počítadly kilometrů, hodinami a ukazatelem stavu nádrže.

Po rozjezdu nás nadchlo snadné ovládání Primavery, za které vděčí 11palcovým kolům a nízkému těžišti. Proplétání mezi auty je díky kompaktním rozměrům a velkému rejdu hračkou. Na rozbitých úsecích jsem pak ocenil inovovanou přední vidlici, která teď dokáže mnohem lépe „vyhladit“ nerovnosti a skútr se na hrbolatějších úsecích mnohem jistěji ovládá. Výkon brzd je skvělý a nový brzdič přináší o něco lepší možnost dávkování než předchozí verze. A to jsme ještě neměli možnost se svézt na verzích s ABS.

Také motory si můžeme jedině vynachválit – stopětadvacítka sice neohromí výkonem, ale pořád má dostatečnou dávku síly na to, aby bezpečně udržela krok s provozem v příměstských oblastech. No a 150 k tomu přidává zábavnější odpich a pořádnou hrst km/h navíc. Záběr variátoru je perfektní, žádné vibrace ani prodlevy. K jezdci se dostane jen minimum vibrací z motoru.

Krása v garáži

Vespa Primavera v nás zanechala dojem vyváženého skútru s perfektně propracovanými detaily, dokonalým zpracováním a s jedinečným designem. Ale jde také o výjimečný skútr, který nabízí něco víc, než jen prostředek pro každodenní dojíždění: jde o jediný skútr, který na prvním místě chcete mít jako nádherný designový skvost, a až na druhém místě jako přepravní prostředek.

Autor: Omnimoto.it