Umíte si představit schůzi vedení koncernu Piaggio, když přijde na řadu bod týkající se nové verze modelu Vespa? Úplně vidím ty zhrozené pohledy, které sledují velké číslo na tabuli – celkově 18 milionů prodaných skútrů! S tak obrovsky úspěšným produktem, jako je současná podoba skútrů Vespa, muselo vyžadovat rozhodnutí o jakémkoli posunu v oblasti designu obrovské obavy.
Přečtěte si první test, který nám poskytli naši italští kolegové z redakce Omnimoto.it.
A přesto se Piaggio rozhodlo vzít čistý list papíru a začít kreslit nové křivky a vpustit do designu nové řady Vespa Primavera nový směr. A výsledkem je nový adept na vítězství v boji o přízeň zákazníků. Primavera si zachovává tradiční křivky, ale pod vedením šéfdesignéra Marco Lambriho dostává klasika nový význam. Primavera si půjčuje některé stylistické prvky z exkluzivní Vespy 946 a zároveň vrací do hry odkazy na tvary první historické verze modelu Primavera z roku 1968.
Řadu LX tak nahradí hned čtyři nové verze Primavery: 50 ccm s dvoudobým a čtyřdobým motorem a dva čtyřtakty 125 a 150 se třemi ventily na válec. Novinka bude v nabídce v šesti barevných, které obsahují nejslavnější odstíny z historie značky Vespa. Ceny na českém trhu jsou verze 50 2T- 69 990 Kč, dále 125 3V – 95 990 Kč, 125 3V ABS – 104 990 Kč, 151 3V – 99 990 Kč a nakonec 151 3V ABS – 108 990 Kč.
Konstrukce: Věrná ocelová lovestory
Spojení mezi designem Vespy a plátem poctivé oceli tvořící základ samonosné karoserie již trvá téměř sedmdesát let a je důkazem toho, že „tradiční“ konstrukční materiály mohou být konkurenceschopné i úspěšné na trhu i v porovnání se současnými plasty. Piaggio dobře chápe, že úspěch Vespy v podstatě vychází z elegantního tvaru a ocelové konstrukce. Konstruktéři důkladně přepracovali použité struktury a nejnovější model je odolnější proti ohybu v podélném směru o 154 % a krk řízení je odolnější proti ohybu o 36%. tyto změny vedly také k nárůstu rozvoru z 1280 na 1340 mm, z čehož vyplývá i víc místa pro posádku a lepší ergonomie. Změnilo se také umístění baterie pod sedlem, baterie je nyní níž a podsedlový prostor narostl z 14,3 na 16,6 litrů, tato změna také uvolnila místo pro montáž jednokanálového systému ABS.
Další změnou je způsob uchycení motoru v rámu. Původní uložení v gumových silentblocích nahradilo nové volné uchycení, které umožňuje pohyb motoru ve dvou osách. Tato technika izoluje karoserii od vibrací motoru, takže řídítka, stupačky a sedlo jsou úplně bez vibrací. Další zdánlivě malou změnou je zavěšení předního kola s novým uchycením „přepákování“, díky kterému by mělo mít odpružení mnohem hladší chod. Inovované jsou i brzdy s 200mm předním diskem, který dostal plovoucí brzdiče s dvěma pístky vedle sebe, zatímco dřív se o zpomalení staral pevně uložený brzdič s dvěma pístky proti sobě. Vzadu zůstává bubnová brzda o průměru 140 mm.
Jako pohonné jednotky jsou s malými úpravami použity nové agregáty, které prodělaly modernizaci již v řadě Vespa LX. V nabídce jsou dvě padesátky, dvoudobá Hi-Per2 a čtyřdobá Hi-Per4 s výkonem 4,35 hp. Silnější verze mají nové 3ventilové vzduchem chlazené motory 125 a 150 ccm s elektronickým vstřikováním a technickými řešeními s podporou krouťáku již od nízkých otáček. Výkon je 10,7 a 12,92 hp a spotřeba u verze 125 cc je 2,1 L/100 km..
Krátký jízdní test
Měli jsme možnost vyzkoušet dvě verze Vespa Primavera 125 a 150 ccm v rušném provozu podzimní Barcelony. Ergonomie Primavery je výborná a za řídítky je o něco víc místa než u předchozí verze. Komfort zvyšuje o něco měkčí sedlo, což určitě uvítá hlavně spolujezdec. Potěší nový tvar přístrojovky s krásným retro stylem tachometru, jež odkazuje na první historické modely Primavera z roku 1968. Pod ním je LCD displej s počítadly kilometrů, hodinami a ukazatelem stavu nádrže.
Po rozjezdu nás nadchlo snadné ovládání Primavery, za které vděčí 11palcovým kolům a nízkému těžišti. Proplétání mezi auty je díky kompaktním rozměrům a velkému rejdu hračkou. Na rozbitých úsecích jsem pak ocenil inovovanou přední vidlici, která teď dokáže mnohem lépe „vyhladit“ nerovnosti a skútr se na hrbolatějších úsecích mnohem jistěji ovládá. Výkon brzd je skvělý a nový brzdič přináší o něco lepší možnost dávkování než předchozí verze. A to jsme ještě neměli možnost se svézt na verzích s ABS.
Také motory si můžeme jedině vynachválit – stopětadvacítka sice neohromí výkonem, ale pořád má dostatečnou dávku síly na to, aby bezpečně udržela krok s provozem v příměstských oblastech. No a 150 k tomu přidává zábavnější odpich a pořádnou hrst km/h navíc. Záběr variátoru je perfektní, žádné vibrace ani prodlevy. K jezdci se dostane jen minimum vibrací z motoru.
Krása v garáži
Vespa Primavera v nás zanechala dojem vyváženého skútru s perfektně propracovanými detaily, dokonalým zpracováním a s jedinečným designem. Ale jde také o výjimečný skútr, který nabízí něco víc, než jen prostředek pro každodenní dojíždění: jde o jediný skútr, který na prvním místě chcete mít jako nádherný designový skvost, a až na druhém místě jako přepravní prostředek.
Autor: Omnimoto.it