Značka Vespa před pár týdny oznámila příchod nové moderní řady motorů s tříventilovou technikou a již pár dní poté byly první skútry v Praze. Proto jsme hned vyrazili vyzkoušet, jak bude nová pohonná jednotka fungovat v modelu LX125.
Modely Vespa 125LX 3V a Vespa 125S 3V podstoupily jen několik drobných stylistických změn, jako je například tvar chromovaných mřížek na přední kapotáži či luxusnější rukojeti řídítek. Tou hlavní inovací je samozřejmě příchod modernizovaného jednoválce 3V. Ten v duchu tradice samozřejmě zůstává chlazený vzduchem, nově ovšem ve spalovacím prostoru pracují tři ventily místo dvou. Ovšem měnila se celá řada ostatních částí a hlavně usazení pohyblivých komponent s cílem dosáhnout snížení vnitřního tření.
Výsledkem je moderní agregát slibující vyšší výkon a nižší spotřebu, ale také vyšší spolehlivost a nenáročnost na údržbu i servis. Zatímco předchozí stopětadvacítka měla 10,7 koní, nový motor umí vytáhnout až 11,6 koní při 8250 ot/min s točivým momentem 10,7 Nm při 6500 ot/min. To vše s nižší spotřebou, která by měla klesnout pod 2 litry na 100 km, a zároveň delším servisním intervalem 10 tis kilometrů.
Při obhlížení Vespy LX125ie 3V opravdu nemáte šanci poznat, že jde o letošní nový model, to vám prozradí až písmena 3V na boku stroje. Jinak před vámi stojí klasická Vespa s charakteristickými rysy, které přetrvávají již přes 60 let. Samonosná ocelová karoserie, jednostranně zavěšené přední kolo – z dálky prostě jen stěží poznáte, jestli jde o nejnovější hit, nebo třicetiletý veterán! Při pohledu zblízka vám ovšem je okamžitě jasné, že tohle je luxusní moderna v retro stylu. Precizně poskládané lakované plochy a plasty, všude na vás vykukuje vylisované logo Vespa.
Když nasednete, hned vás překvapí kompaktní rozměry skútříku, ovšem i přesto je zde vcelku dost místa i pro nás dlouhány a nehrozí brnkání řídítek do kolen v zatáčkách. Pod sedlem je místo na otevřenou helmu a dost věcí si naskládáte i do schránky před koleny řidiče. Na toho čeká přehledná přístrojovka, kde kromě denního počítadla kilometrů najdete všechny potřebné údaje a kontrolky. To vše v decentním stylu, ze kterého dýchá historie, ale zároveň hned poznáte, že jde o moderní řešení. Jako jediné nám při krátkém testu vadilo, že Vespa LX125ie 3V bohužel nemá boční stojánek a pokaždé ji musíte vytáhnout na hlavní stojan. Naopak jsme ocenili chytře umístěné oko pod podlážkou, za které můžete skútr zamknout třeba ke značce pomocí řetězu nebo lanového zámku.
Nový tříventilový motor se projeví hned při nastartování, startér je totiž o tišší než předchůdce, i když to poznáte asi jen při přímém srovnání staršího a nového modelu. Jakmile vezmete za plyn, LX se energicky vrhá dopředu a v akceleraci rozhodně trumfne většinu konkurenčních stopětadvacítek – to asi kvůli domácímu trhu, protože v italských městech jsou závody na semaforech na denním pořádku.
S předchozím dvouventilem ovšem rozdíl výkonu a krouťáku hned tak nepoznáte, svižnější rozjezdy lze přičíst spíše novému řemenu variátoru. Až pří jízdě do prudšího kopce se ukáže síla nového agregátu, který umí i ve stoupání plynule zrychlit. Také při jízdě ve dvou je to okamžitě znát a máte dojem, že jedete spíše na stopadesátce.
Pohyb po městě na stylovém skútru je doslova požitek. Vodí se snadno jako jízdní kolo a stačí pomyslet na změnu směru nebo si očima najít skulinu mezi auty a šup, už jste tam. Brzdy moc nenadchnou sportovní motorkáře, jsou naladěné tak, aby nevyhodily ze sedla ani na slečny a příležitostné jezdce. Na razantní zastavení v případě ale stačí, jen za ně musíte pořádně vzít. Ve větších rychlostech se pak trochu ztrácí jistota podvozku a na nějaké divoké průjezdy zatáčkami to zrovna není, v náklonu vás včas varuje škrtání hlavního stojanu.
Maximální rychlost se blíží 100 km/h, ovšem tady už malý skútr s 11palcovým předním a 10palcovým zadním kolem ztrácí jistotu a trochu putuje ze strany na stranu. Hlavní přínos nového motoru ale není ani tak ve vyšším výkonu či maximálce, jako v nižší spotřebě a hlavně větší spolehlivosti a podstatně nižším nárokům na servis. Při udávané spotřebě pod 2L a velikosti nádrže 8,3 L by měl být k dispozici až neuvěřitelný dojezd 400 km. Cena skútru se přitom zvýšila jen o cca 3-4 tis korun, což se majiteli vrátí do peněženky během 2-3 let.
Technické údaje i aktuální cenu skútru najdete na webu ASpirit.
Autor: FilipT, foto: Matej Oliva