Vespa inovuje Grand Turismo

Po představení nové Primavery se inovované technologie dostávají i do nejvyšší řady skútrů Vespa, kterou je GTS a GTS Super v motorizacích 125 a 300 ccm. Tradiční italský styl se rozšíří o nové přední zavěšení, kontrola trakce či propojení se smartphony.

Vespa GTS 300 je vlajkovou lodí této značky a v redakčním testu nás nadchla hlavně dokonalými jízdními vlastnostmi a sportovním charakterem, který jsme od takové „stylovky“ nečekali. Proto se hodně těšíme na právě představenou novou verzi 2014, která využije inovovanou technologii předního odpružení ESS. To jsme měli možnost otestovat na prvním představení Vespy Sprint v Římě a můžeme potvrdit, že opravdu funguje o třídu lépe než předchozí verze!

Výrobce tuto změnu popisuje takto: Systém ESS tále drží tradici pákového ramene ale nový systém podstatně snižuje třecí síly až o 50%. Samotný tlumič je nyní uchycen k mohutnému čepu místo předchozího uchycení pomocí několika šroubů. Toto řešení umožnilo větší zdvih a schopnost tlumit více nerovností vozovky aniž by to pocítil jezdec.

Nová podoba řady GTS ale dostane i řadu dalších vylepšení. Jedním z nich je dvoukanálový systém ABS, na který navazuje kontrola trakce ASR. U třístovky už je totiž záběr zadního kola natolik silný, že hlavně obyvatelé italským měst začínají stále více tuto bezpečnostní funkci vyžadovat. Ono krotit akcelerační smyk na mokrých dlažebních kostkách není nic příjemného.

Prezentační video

Elektronická výbava řady GTS se rozšířila o multimediální systém VMP (Vespa Multimedia Platform) umožňující propojení s chytrými mobily. Koncern Piaggio tuto technologii původně vyvinula představil pouze pro maxiskútry X10, nyní se možnost sledovat svůj skútr pomocí mobilu rozšiřuje i na luxusní Vespy. VMP umožňuje zobrazovat simultálně mnoho zajímavých informací jako rychlost, otáčky, okamžitý výkon i kroutící moment motoru, okamžitou i průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost, stav baterie, trasy, mapy a zájmové body (např. čerpací stanice), či stav pneumatik. Hezká vychytávka, kterou oceníte po odstavení skútru v neznámém městě, že Vespa „finder“ který si pamatuje poslední polohu před vypnutím motoru.

Nová je i přístrojová deska shodná s modely Primavera a Sprint, která představuje skvělý kompromis tradičního ukazatele rychlosti a malého multifunkčního displeje zobrazujícího mnoho užitečných údajů, barevné řešení je naopak už cela odlišné od menších Vesp a podtrhuje individualitu nové GTS.

Podsedlový prostor je objemnější a pojme 2 otevřené Jet přilby. Samotné sedlo je komfortnější díky nové výstelce a potahu. V úložném protoru pod přístrojovou deskou je nově USB port pro dobíjení elektronických zařízení.

Na výběr jsou opět dvě verze, každá se dvěma motory:

GTS 125/300 – elegantní, komfortní a vysoce praktická díky sériově montovanému zadnímu nosiči. Elegantní vzhled zvýrazňují leštěné ráfky a na výběr jsou 3 elegantní a decentní barvy vždy doplněné krémovým potahem sedla: ocelově modrá grigio dolomiti, tmavě modrá blu midnight a černá nero vulcano.

GTS Super 125/300 – sportovnější vzhled podtržený černými ráfky, černým sedlem s bílým lemováním a 4 kontrastními pastelovými barvami: nová zářivě modrá blu gaiola, bílá montebianco, červená rosso dragon a černá nero lucido.

V souvislosti s nástupem nových modelů by Vás mola zaujmou i informace o cenové akci na předchozí verzi GTS.

Autor: FilipT, TZ Vespa